راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از نمونه ارز رمزنگاری‌شده ملی خروجی گرفته خواهد شد / پاسخ آذری جهرمی به راه پرداخت

وزیر ارتباطات از اقدام مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پست بانک و پژوهشکده پولی و بانکی برای گرفتن خروجی از نمونه ارز رمزنگاری‌شده ملی خبر داد.

اولین نشست برخط و سراسری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. این اولین نشست آنلاین آذری جهرمی بود که او در آن به سؤالات خبرنگاران به صورت اینترنتی پاسخ داد.

آذری جهرمی در جواب به سؤال خبرنگار راه پرداخت در خصوص تولید ارز رمزنگاری‌شده داخلی عنوان کرد: «به طور حتم بحث ارز، موضوعی است که در اصل به بانک مرکزی ارتباط دارد، اما هنگامی که بحث ارز رمزنگاری‌شده مطرح می‌شود، به دلیل اینکه به حوزه دیجیتال و الکترونیکی ربط پیدا می‌کند، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مربوط می‌شود.»

او ادامه داد: «سطح دانش بسیاری از مردم از سطح دانش و آگاهی متولیان این حوزه بیشتر است. بانک مرکزی تلاش خوبی کرده و پژوهشکده پولی بانکی در خصوص فین‌تک که ارزهای رمزنگار‌ی‌شده یکی از زیرمجموعه‌های فین‌تک است، اقدامات خوبی انجام داده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی ارز رمزنگاری‌شده ملی با نظارت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خبر داد. او در ادامه افزود: «همچنین معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در این زمینه مطالعات و بررسی را آغاز کرده و در زمینه فین‌تک‌ و حمایت از این حوزه نیز اقدامات مناسبی از سوی این بخش در حال انجام است. با مذاکراتی که با بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی داشته‌ایم، اقداماتی در مسیر اجرا هستند.»

آذری جهرمی ادامه داد: «باید برای مسئولینی که در حوزه‌های مختلف تأثیرگذار هستند، این موضوع را با جزئیات کامل به نمایش بگذاریم و آنها این موضوع را ببیند و به آن اشراف داشته باشند. به این ترتیب بانک مرکزی هم با چابکی و آزادی عملی بیشتری می‌تواند تصمیم بگیرد.»

وزیر ارتباطات در آخر گفت:  «براساس مذاکرات انجام شده با پژوهشکده پولی و بانکی و پست بانک فراخوانی به فعالان این حوزه ارائه شده است. اجرای این فراخوان بر عهده پست بانک و نظارت بر این فراخوان بر عهده پژوهشکده پولی و بانکی است. در این حوزه باید به مسائلی مانند بحث‌های قانونی، موارد فقهی و داشتن پشتوانه برای ارائه این ارز توجه به خصوصی انجام شود. اوایل سال ۹۷ اعلام خواهد شد که چه کسانی برای مشورت در جهت تولید ارز رمزنگاری‌شده ملی انتخاب شده‌اند. در یک اقدام مشترک در تلاش هستیم که یک نمونه از این ارز را پیاده‌سازی کنیم و یک خروجی از آن بگیریم. در سال آتی شاهد اتفاق‌های خوبی در این حوزه خواهیم بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.