پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ما در اینترنت چه کار میکنیم؟
بررسی آماری میزان ونوع نفوذ اینترنت در جامعه ایرانی؛
۱ – چه قدر اینترنتی شدهایم؟! (ضریب نفوذ اینترنت)
آمار مرکز آمار ایران تا پایان سال ۸۹، فقط ۱۴. ۷ درصد از مردم، به طور پیوسته از اینترنت استفاده میکنند که سهم شهر نشینها بیش از ۹۰ درصد و روستاییها کمتر از ۱۰ درصد است. البته اگر ملاک را تعداد پورتهای فروخته شده قرار بدهیم، آمار ضریب نفوذ اینترنت تا ۴۷ درصد هم بالا میرود. در بیشتر مراکز آماری دنیا (مانند سایت internet world stats) ایران را با همین تعداد پورتها میسنجند. در نتیجه، ما به خاطر جمعیت زیادمان با اختلاف معناداری در رده نخست کشورهای خاورمیانه قرار داریم.
۲ – سن و سال اینترنتیها چه قدر است؟ (سن کاربران اینترنت)
با یک نگاه اجمالی به نمودار سن میتوانیم بگوییم که بیش از یک چهارم کسانی که در ایران از اینترنت استفاده میکنند، محصل هستند. خوب ما حدود ۱۱ میلیون کاربر اینترنت داشتیم که با این آمار حدود ۳ میلیوناش محصل هستند. حدود ۶. ۵ میلیون هم دانش آموز راهنمایی و دبیرستانی داریم. پس با یک محاسبه ساده میشود گفت که حدود۴۷ درصد دانش آموزان کشور پای اینترنت مینشینند و این جمعیت زیاد، خیلی وقتها در محاسبات خانوادهها و مسئولان نادیده گرفته میشوند. رده سنی بین ۲۰ تا ۲۹ سال که عموما دانشجو و جوان هستند، بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل میدهند. پس به طور کلی میتوانیم بگوییم حدود ۷۰ درصد کاربران اینترنت در کشورمان نوجوان و جوان هستند و میشود خیلی از آمارهای عمومی را درباره اینترنت به نوجوانها و جوانها هم تعمیم داد.
۳ – اینترنت بازها معمولا چه کارهاند؟ (شغل کاربران اینترنت)
پیش بینی این موضوع خیلی هم سخت نیست، دانشجویان و دانش آموزان اصلیترین کاربران اینترنت در کشور هستند که در نمودار، به عنوان «محصل» اشاره شده است. اما نکته جالب این آمار، استفاده حدود ۲۰ درصدی بیکارها از اینترنت است! یک نکته جالب دیگر هم در نمودار به شاغلان برمی گردد. جالب است بدانیم حدود ۲۰ درصد افرادی که در فیس بوک هستند، هم اکنون کارمند ادارات مختلف دولتی هستند و این نشان میدهد چه قدر بازده کاری در کشورمان بالاست!
۴ – اینترنت بازها چه قدر با سوادند؟ (تحصیلات کاربران اینترنت)
اینترنت یک بستر اطلاعاتی بزرگ است و به طور طبیعی افراد استفاده کننده یا باید باهوش باشند و یادگیری زیادی داشته باشند (مانند دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی) یا افرادی باشند که الفبای فناوری اطلاعات را بدانند. بیشترین گروهی که از اینترنت استفاده میکنند کسانی هستند که تحصیلاتی بالاتر از دیپلم دارند. البته این آمار چند سال آینده باز هم به نفع تحصیلات دانشگاهی بیشتر میشود.
۵- بیشتر به چه سایتهایی میرویم؟
یکی از بهترین مراکزی که وب سایتهای دنیا را بر حسب تعداد بازدید مرتب میکند، Alexa است. این سایت آمارگیر مرجع بسیاری از وب سایتها برای رده بندیهای مختلف است. اگر به قسمت مربوط به ایران این سایت مراجعه کنیم و به ۱۰۰ سایت پربازدید کشورمان نگاهی اجمالی بیندازیم، اطلاعات خوبی از ذائقه مخاطب ایرانی در استفاده از اینترنت دستگیرمان میشود. این ۱۰۰ سایت یک نمونه آماری خوب هستند و میتوان آنها را به هشت دسته کلی تقسیم کرد.
• پرتالها
این سایتها یک جور درگاه ورود به دیگر سایتها هستند. هم چنین خدمات متنوعی را به یک کاربر ارائه میکنند. مانند موتور جستوجو، خدمات پست الکترونیکی (ایمیل)، آب و هوا، ترجمه متن، جستوجوی عکس و فیلم و…. مهمترین پرتالهای دنیا گوگل و یاهو هستند و در ایران هم این دو سایت مانند رده بندی جهانی در رتبههای بالایی قرار دارند. از پرتالهای معروف ایرانی هم میتوان به تبیان و راسخون اشاره کرد.
• سایتهای خبری
تقریبا میتوان گفت بعد از وبلاگها، سایتهای خبری بیشترین محبوبیت را بین کاربران دارند. این سایتها در حوزههای مختلف خبری کار میکنند. به غیر از خبرگزاریها و سایتهای خبری – تحلیلی، دسته سوم سایتهای خبری، به نوعی یک کشکول هستند. سایتهایی که همه جور خبر به خصوص اخبار حاشیهای در مورد زندگی هنرمندان و فوتبالیستها و اخبار جنجالی در آن پیدا میشود. به تازگی نیز برخی سایتها با کاربری خاص مانند سایت ورزش ۳ که اخبار ورزشی را به طور منظم منعکس میکند ایجاد شدهاند. زیاد شدن تعداد سایتهای خبری، نشان میدهد که مردم به تدریج علاقه دارند به غیر از صدا و سیما و روزنامهها، اخبار را به صورت آنلاین و سریع دریافت کنند. در این بین جوانان مشتریهای اصلی سایتهای خبری هستند.
• وبلاگها
در بین کاربران ایرانی اینترنت، وبلاگ محبوبیت بسیار بالایی دارد. تقریبا بیشتر کسانی که به طور پیوسته از اینترنت استفاده میکنند، یا خودشان وبلاگ دارند یا به وبلاگهای بقیه سر میزنند. وبلاگ یک نوع دفترچه یادداشت اینترنتی است که هر کسی میتواند متن دلخواه خودش را بنویسد و دیگران درباره نوشته او نظر بدهند. برخی از سرویسهای ارائه دهنده وبلاگ فارسی هستند و برخی دیگر قابلیت فارسی شدن را دارند. البته هم اکنون سرویسهای غیر فارسی مانند «ورد پرس» و «بلاگ اسپات» از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است.
• سایتهای دولتی و شرکتی
بسیاری از مؤسسات بزرگ کشور و سازمانهای مختلف، دارای وب سایت هستند. به طور معمول هر قدر آن سازمان بیشتر امکان استفاده از اینترنت را فراهم کند، بازدید کنندگان سایتاش نیز بیشتر میشوند. در این بین سازمان سنجش آموزش کشور پیشرو بوده است.
• بازیهای آنلاین
بازیهای آنلاین بر خلاف آمار جهانی، در ایران وضعیت خوبی ندارند. شاید اصلیترین دلیل، سرعت بسیار کم اینترنت در کشورمان است. البته در این بین بازیهای ایرانی آنلاین به خوبی توسط مخاطبان به خصوص دانش آموزان و دانشجویان مورد استقبال قرار گرفتهاند. «تراوین» اصلیترین بازی آنلاینی است که خیلیها را در کشور به خودش مشغول کرده است. این بازی رتبه ۳۰ را در بین سایتهای ایرانی دارد. شکل دیگری از بازیها از جنس مربیگری فوتبال هستند که «کلوب فوتبال من» یک نمونه از این بازی هاست. بازیهای آنلاین وقت زیادی از فرد نمیگیرند، اما به دلیل ماهیت زنده این بازیها و اینکه حریف شما هر زمانی میتواند بازی کند، به شدت اعتیاد آور هستند.
• سایتهای خاص
در کنار ۷ گروه دیگر، برخی از سایتهای پربازدید نیز هستند که چون محتوایی خاص دارند جزو پربازدیدها هستند، یا شرایط اجتماعی کاربران اینترنت طوری است که به این سایتها نیاز دارند و آنها را در آمار ۱۰۰ سایت پربازدید قرار دادهاند. نکته جالب توجه در این سایتها، قرار گرفتن سایت فیلترینگ در رتبه پنجم است که نشان دهنده حجم زیاد سایتهای فیلتر شده است. باید توجه داشت که بیشتر این سایتها مخاطب خاص دارد و نمیتوان رتبه خوب این سایتها را به کل مخاطبان تعمیم داد.
• شبکههای اجتماعی
امروزه سایتهای تعاملی به شدت در دنیا مورد استقبال قرار گرفتهاند. ورود «فیس بوک» به عنوان یک سایت تمام تعاملی، دسته جدیدی از سایتها به نام شبکههای اجتماعی را ایجاد کرده است. در بیشتر شبکههای اجتماعی، فرد با عضو شدن در آن میتواند یک صفحه مخصوص خودش و نیز دوستانی داشته باشد و متن، فیلم، عکس و حتی بازیهای خود را با آنها به اشتراک بگذارد. شبکههای اجتماعی در حقیقت بازسازی زندگی روزمره ما در فضای مجازی است. محبوبترین شبکه اجتماعی داخلی، سایت کلوب است که شباهتهایی به فیس بوک دارد. فرومها یا همان تالارهای گفتوگو نیز به نوعی جزو شبکههای اجتماعی هستند. شاید در اینترنت بعد از بازیهای آنلاین، شبکههای اجتماعی جزو اعتیاد آورترین نوع وب سایتها باشند!
• دانلود، آپلود و خدمات وب
دانلود کردن نرم افزار، بازی، فیلم و موسیقی یکی از اصلیترین کارهایی است که جوانهای اینترنت باز انجام میدهند. تقریبا بیشتر کسانی که به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند به نوعی دانلودر شدهاند. سایتهای متنوعی نیز در این زمینه در کشور فعالیت میکنند. البته بیشتر سایتهای دانلود فیلم و موسیقی به دلیل رعایت نکردن قوانین از دسترس خارج شدهاند. دسته دیگری از سایتها خدمات وب ارائه میدهند. برای مثال به شما اجازه میدهند تا فایلهای خود را روی سرورهای آنها قرار دهید، سیستم آمارگیر میدهند و خلاصه هر ابزاری که بخواهید در این سایتها پیدا میشود. بیشترین کاربرد سایتهای خدماتی برای کسانی است که وبلاگ دارند.
منبع: خراسان