راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند شماره ۴: کاربرد بیشتر فناوری‌های نوین

یکی از نقاط تمایز بانک‌های مختلف استفاده آن‌ها از فناوری‌های نوین در راستای برآورده کردن هر چه بیشتر خواسته‌های مشتری است. این نقطه تمایز عامل رقابت است و به همین علت بانک‌ها و موسسات مالی برای انطباق خود با فناوری‌های نوین تلاش بسیاری می‌کنند و سعی می‌کنند در این زمینه از یکدیگر پیشی بگیرند.

شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی زندگی و کار را تغییر داده‌اند. بانک‌ها هر روز که می‌گذرد بیشتر با این روند هماهنگ می‌شوند.

فناوری‌های نوین در خدمت صنعت بانکداری، یکی از آن کلیدواژه‌های طلایی است که در هر محفل بانکی و یا حتی مسابقاتی که در سطح دانشگاه‌های مختلف بین دانشجویان نخبه برگزار شده، شنیده می‌شود. این فناوری‌های نوین از بانکداری اجتماعی تا کیف پول الکترونیک و… را شامل می‌شود و هر روز نیز خدمات بیشتری به این حوزه افزوده می‌شود. در ادامه بعضی از این تحولات نوین را که در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به آن‌ها پرداخت شد را با هم مرور می‌کنیم:

.

شناسایی ابعاد بانکداری اجتماعی

تابستان بود که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با همکاری شرکت توسن و شبکه اجتماعی تبیان از بانکداری اجتماعی خود در همایش بانکداری اسلامی رونمایی کردند. در سومین همایش نیز مهدی ایمانی‌مهر، سرپرست واحد تحقیقات بازار شرکت توسن کارگاهی را در این زمینه برای جامعه بانکی برگزار کرد. همچنین نیلوفر قطبی کار‌شناس ارشد تحقیقات خدمات بانکی شرکت خدمات انفورماتیک به ارائه مقاله‌ای با عنوان «شناسایی ابعاد بانکداری اجتماعی» پرداخت.

Social-network-twitter-index-way2pay-93-01-26

از مهم‌ترین دلایل پرداختن به این مفهوم در صنعت بانکی کشور، مشاهده علائم قطعی تأثیر ابزارهای محاسبات اجتماعی در شکل‌دهی به آینده صنعت بانکی جهان است. با توجه به عمر نسبتا کوتاه این موضوع و عدم شکل‌گیری نهائی آن، حتی در خارج از مرزهای کشور، ابعاد بسیار متنوعی برای آن متصور است و هر موسسه مالی از دیدگاه خود به موضوع ورود کرده است.

بانکداری اجتماعی از چند زاویه قابل توجه صنعت بانکی کشور قرار می‌گیرد. بی‌توجهی به این هشدار‌ها و نشانه‌ها می‌تواند عاملی برای عقب ماندن بانک‌های کشور از این روند فراگیر و منجر به حاشیه‌نشینی آن‌ها در این عرصه شود.

 .

پرداخت با کد دوبعدی

«پرداخت با کد دو بعدی، روش جایگزین برای پرداخت‌های الکترونیکی از طریق کارت‌های بانکی» یکی دیگر از راه‌های نوین در عرصه بانکداری است که مسعود خاتونی رئیس اداره کل انفورماتیک و خدمات نوین بانکی ملی ایران به آن پرداخت.

وی در این مقاله می‌گوید: «امروزه راه‌حل‌های مختلفی به منظور پرداخت همراه از طریق گوشی موبایل وجود دارد و هر روز فناوری‌های جدیدی به آن‌ها افزوده می‌شود. یکی از فناوری‌هایی که اخیرا توجه زیادی را به خود جلب نموده است، فناوری کد دو بعدی است.

در ایران نیز با توجه به نیازمندی‌های مرتبط با پرداخت همراه، کدهای دو بعدی سازگاری مناسبی با بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه دارند و می‌توان با توجه به این شرایط از گوشی تلفن همراه مشتریان بانک، در قالب یک بسته جامع به عنوان جایگزین کارت‌های بانکی استفاده نمود.

به منظور محقق نمودن چنین هدفی می‌توان سامانه پرداخت با کد دوبعدی شامل سه بخش عمده زیر را طراحی و پیاده سازی نمود:

۱- برنامه کارگزار نصب شده در کامپیو‌تر متصدی در شعب بانک که وظیفه انتقال اطلاعات کلیه کارت‌های مشتری به گوشی تلفن همراه وی به صورت امن را بر عهده دارد.

۲- برنامه کاربردی گوشی نصب شده بر روی انواع گوشی‌های موبایل که تمامی عملیات دریافت اطلاعات کارت، تولید کد دو بعدی به صورت امن، مدیریت اطلاعات کارت‌ها و پروفایل کاربر را انجام می‌دهد.

۳- پایانه‌های فروش و دستگاه‌های خود‌پرداز به همراه بارکدخوان دو بعدی تعبیه شده در آن‌ها در فروشگاه‌ها و شعب بانک که وظیفه برقراری ارتباط با گوشی تلفن همراه مشتری و انجام تراکنش را برعهده دارند.»

 .

جایگاه GIS در صنعت بانکی کشور

سامانه اطلاع رسانی جغرافیایی و یا به اختصار GIS به سیستم‌هایی اطلاق می‌شوند که با توجه به اطلاعات مکانی، مجموعه‌ای از تحلیل‌ها و مدل‌هایی را به منظور تصمیم‌گیری صحیح‌تر در اختیار قرار می‌دهد. مجتبی وزیری کار‌شناس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد و مقاله «جایگاه GIS در صنعت بانکی کشور» را ارائه کرد. وی در این مقاله می‌گوید: «در صنعت بانکداری با توجه به ارتباط نزدیک با مشتریان، تجزیه و تحلیل دائمی داده‌ها و اطلاعات و تغییر زودهنگام بر حسب نیازمندی‌های جدید، امری لازم است. مهم‌ترین نکته‌ای که بانک‌ها می‌بایست در بهره‌گیری از اینچنین سیستمی مدنظر قرار دهند، استفاده از یک سامانه مرکزی جهت بهره‌گیری در زمینه‌های مختلف است، که جلوگیری از جزیره‌ای شدن سرویس‌های وابسته را موجب می‌شود. همچنین استفاده از یک تکنولوژی به روز جهت حفظ کارایی و سرعت خدمات‌دهی حائز اهمیت است.»

.

به کارگیری هوش تجاری در عرصه بانکداری

فاطمه کریمی دانشجوی کار‌شناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات مقاله‌ای با عنوان «شناسایی راهکار مناسب به کارگیری هوش تجاری با استفاده از مدل QFD، مطالعه موردی بانک ملت» دارد. کریمی در این مقاله به این موضوع می‌پردازد که امروزه سازمان تجاری برای اینکه قادر باشد در مواجهه با تغییرات متنوع بازار پایدار بماند و در ‌‌نهایت قادر به مدیریت بازار باشد، نیاز به تجزیه و تحلیل آن دارد. برای این منظور سازمان باید فرآیندهای کسب‌وکار خود را با استفاده از فناوری‌های مدرن که هوش تجاری نامیده می‌شود به‌روزرسانی نماید.

به کارگیری هوش تجاری در عرصه بانکداری موجب پاسخگویی سریع و به موقع به پرسش‌های تحلیلی، ایجاد توانمندی برای اتخاذ تصمیم‌گیری‌های آگاهانه، سریع و چندبعدی، پیش‌بینی آینده رفتار مشتری، پیش‌بینی‌های دقیق روندهای کسب‌وکار در آینده و… می‌شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مهم‌ترین نیازمندی‌های مشتریان هوش تجاری عبارت است از سرعت، سادگی و سهولت کار، پشتیبانی، کاهش هزینه، عدم تقلب و…. جهت اولویت‌بندی نیازمندی‌های مشتریان از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. بر این اساس معیار کاهش تقلب و معیار توان ارتباط با مشتری مهم‌ترین نیازمندی‌های مشتریان است. برای تعیین اولویت مهم‌ترین الزامات فنی در تولید محصولات براساس نیازمندی‌های اصلی شناسایی شده از تکنیک QFD استفاده شده است.

 .

چگونگی توسعه بازار کیف پول الکترونیک

حمیدرضا قاضی مقدم، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت توسعه فناوری‌های هوشمند اتیک پارس مقاله‌ای با عنوان «کاربرد همزمان مدل پذیرش فناوری و نظریه انتشار نوآوری در تدوین استراتژی توسعه بازار کیف پول الکترونیک» دارد. قاضی مقدم در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که امروزه کیف پول الکترونیک به یکی از ابزارهای کاربردی و جزئی جدانشدنی در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک تبدیل شده است. در کشور ما نیز تلاش‌هایی در این زمینه شده است، اما هنوز قشر عمده‌ای از افراد از مزایا، کاربرد‌ها و نحوه استفاده از این ابزار کافی ندارند. از آنجا که این ابزار مبتنی بر فناوری بوده و از سوی دیگر در داخل کشور در زمره خدمات نوین بانکی محسوب می‌شود و لحاظ نمودن مدل‌های علمی و آکادمیک ادبیات پذیرش فناوری و انتشار نوآوری از جمله ضروریات هرگونه اقدام در برنامه‌ریزی و توسعه این ابزار در بین شهروندان و کاربران بالقوه محسوب می‌شود. در این مقاله به این موضوع اشاره شده است که افراد جامعه به پنج گروه برای پذیرش فناوری تقسیم می‌شوند، که عبارتند از نوآوران، پذیرندگان زودهنگام، اکثریت اولیه، اکثریت ثانویه و فناوری گریزان. هر کدام از این پنج گروه برای پذیرش فناوری سیاستگزاری‌های خاص خود را می‌طلبند و هرگونه اشتباه و اقدام نادرست در انتخاب بازار هدف و بکارگیری آمیخته بازاریابی نامتناسب با ویژگی‌های رفتاری کاربران می‌تواند منجر به مقاومت و یا اکراه شهروندان در بکارگیری از پتانسیل‌های کیف پول الکترونیک گردد.

.

امضای همراه، راهکاری برای افزایش امنیت بانکداری الکترونیک

محمد اهدایی از شرکت «امن افزار گس‌تر شریف» نیز مقاله‌ای با عنوان «امضای همراه: راهکاری با پشتوانه حقوقی برای افزایش امنیت بانکداری الکترونیکی» دارد. تمرکز اصلی اهدایی در این مقاله بر روی این موضوع است که امضای همراه، به ذخیره سازی کلید کاربران بر روی سیم کارت موبایل به عنوان یک کارت هوشمند و انجام عملیات امضای دیجیتال از طریق سیم کارت موبایل اشاره دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، تامین امنیت بانکداری الکترونیک به صورت دو عامله و دو کاناله است. با راه‌اندازی این خدمت، برنامه‌ای بر روی سیم کارت کاربران قرار می‌گیرد و عملیات احراز هویت کاربران و اخذ امضا بر روی تراکنش‌های حوزه بانکداری الکترونیکی، توسط این سامانه انجام می‌پذیرد. از مزایای امضای همراه برای کاربر می‌توان به امنیت بالا، یک رمز عبور برای همه کاربرد‌ها، عدم نیاز به تغییر دوره‌ای رمز عبور، تجربه یکنواخت برای تمام کاربرد‌ها، محیط کاربرپسند، کاربری آسان و عدم نیاز به حمل وسایل اضافی اشاره کرد. مزایای امضای همراه برای بانک شامل حذف ریسک بروز خطای مالی، حذف سقف تراکنش‌های الکترونیکی، کارایی بهتر و هزینه کمتر سامانه امضای همراه نسبت به سرویس‌های مشابه می‌شود.

این مطلب، از مجموعه مطالب «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93» است که در پرونده‌ای با عنوان «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93 را بشناسید» در «راه پرداخت» منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.