راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آخرین رقابت یازده تیم راه‌یافته به فینال اینوکاپ 2018 برگزار شد / شش تیم برتر معرفی شدند

یکشنبه ششم اسفند، در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، فینال دومین جشنواره نوآوری و کسب‌وکار خواجه نصیر (اینوکاپ 2018) برگزار شد. در این مراسم، سه تیم برتر در قسمت ایده‌های نوآورانه و سه تیم برتر در قسمت کسب‌وکار معرفی شدند.

جشنواره نوآوری و کسب‌وکار، یک فستیوال سه ماهه بود که از آذر ماه امسال، توسط مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شده بود و عصر روز یکشنبه، تیم‌های راه‌یافته به فینال، آخرین پیچ خودشان را هم ارائه دادند و هر فوت و فنی که در این سه ماه یاد گرفته بودند را به کار گرفتند تا بتوانند جزو تیم‌های برتر این دوره انتخاب شوند.

اختتامیه اینوکاپ 2018 هم به قول مجری برنامه، مانند اکثر برنامه‌های ایرانی با تاخیر نسبتا زیادی شروع شد. ابتدای برنامه دکتر روشنیان، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه درباره تبیین سیاست‌های دانشگاه در حوزه کارآفرینی و نوآوری. صحبت کرد و گفت که مهمترین تکیه حوزه پژوهش و فناوری بر موضوع کارآفرینی است.

روشنیان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ما از سال ها پیش تاسیس مرکز رشد را در دانشگاه آغاز کردیم و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی شکل گرفتند و در حال حاضر هم مرکز رشد فعالی داریم که شرکت‌های متعددی در آن مشغول به فعالیت هستند. شاید مهمترین مسئله دانشگاه‌های کشور پرداختن به مسئله کارآفرینی باشد. با اینکه ما مدعی هستیم که وارد دوره دانشگاه‌های نسل 3 و 4 می‌شویم اما آن تحولی که باید در حوزه آموزش و پژوهش ما اتفاق بیفتد، نیفتاده و فاصله بسیار زیادی با آن سطح مورد نیاز داریم.»

بعد از صحبت‌های روشنیان، از شرکت دانش‌بنیان فناوری ایرانیان پژوهش نصیر، به‌عنوان شرکت برتر مرکز رشد در توسعه اقتصادی در سال 96، سروناز محمدامین، دانش‌آموز پایه 11 استان البرز به‌عنوان تیم شایسته دانش‌آموزی جشنواره برای ساخت سیستم پورتابل تصفیه آب و دو شرکت مپنا و صاهیراد، به‌عنوان دو شرکت منتخب از حامیان جشنواره، تقدیر و تشکر شد.

در ادامه مهندس حامد ابراهیمی مدیر مرکز رشد دانشگاه، پشت تریبون قرار گرفت و از اهداف راه‌اندازی این دوره از اینوکاپ گفت. به گفته ابراهیمی، اینوکاپ امسال با سه هدف راه‌اندازی شده است. اول شناسایی تیم‌هایی که در حوزه فناوری‌های مدنظر مرکز رشد فعالیت می‌کنند. دوم کمک به رشد و توسعه این طرح‌ها و کسب‌وکارها و درنهایت اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شتابدهنده‌ها، منتورها و تیم‌ها را به یکدیگر نزدیک کنند تا درنهایت موجب تقویت این فعالیت‌ها در کشور شود.

ابراهیم در صحبت‌هایش گفت: «حدود 194 ثبت ایده داشتیم که 35 تیم به مرحله دوم داوری و درنهایت امروز 11 تیم به مرحله نهایی راه پیدا کردند و کیفیت تیم‌های امسال هم نسبت به سال گذشته به نسبت بالاتر و بهتر بود.»

صحبت‌ها و تقدیر و تشکرها تمام شد و سوت یک مسابقه حدودا دو ساعته زده شد.

مهندس مهدی غلاملو مدیر سرمایه گذاری خطرپذیر صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر غلامرضا لطیف رئیس مرکز توسعه و فناوری صنعت برق و انرژی، دکتر علی نحوی عضو شواری مرکز رشد واحد فناوری دانشگاه، دکتر ابراهیمی مدیر مرکز رشد دانشگاه، دکتر جبرئیلی دبیرکل خاورمیانه کمیته کارآفرینان آسیا و اروپا و همچنین محمدرضا فرحی مدیر مالی سرمایه‌گذاری رهنما به‌عنوان داوران مرحله فینال اینوکاپ 2018، در جاهایشان قرار گرفتند و زمان سنج گوشه سن استارتش زده شد و اولین تیم برای ارائه ایده‌اش بالا رفت.

این استارت‌آپ به نام «لوکالین» در حوزه گردشگری فعالیت داشت و بستری فراهم کرده بود برای ایجاد ارتباط بین گردشگران و افراد بومی به منظور اشتراک تجربه. قرعه اول به نام این تیم درآمد و توانست ارائه خوبی هم داشته باشد و پس از 5 دقیقه اول، نوبت به 5 دقیقه دوم و سوالات داوران رسید.

روال را از همان ابتدای کار مبنی بر این گذاشته بودند که بعد از اتمام هر 5 دقیقه، تشویق حاضرین در سالن، نشانه‌ای باشد برای متوقف شدن صبحت‌ها و رفتن به سراغ تیم بعدی.

بعد از حدود 10 دقیقه، لوکالین هرچه در چنته داشت را بیرون ریخت و صدای دست زدن‌ها نشانه پایان کار این تیم بود. تیم بعدی، تیم «عمران نصیر» بود که در حوزه عمران و شهرسازی فعالیت داشت. ایده این تیم، ساخت سیستم پرداخت و ارزیابی راه با قابلیت پشتیبانی از روش‌های ترکیبی تصویری و ارتعاشی بود. دو تا 5 دقیقه این تیم هم به پایان رسید.

تیم سوم در حوزه بایو فناوری دریایی فعالیت می‌کرد. تیم «کلاژن جوانساز دریایی» عنوان تیمی بود و ایده‌ای که برای ارائه در اینوکاپ همراه داشت، تولید کلاژن تزریقی جوانساز دریایی به‌منظور جایگزینی با کلاژن ناامن جانوران خشکی‌زی و بوتاکس بود.

صدای تشویق‌های افراد حاضر در سالن نشانه این بود که تیم چهارم هم باید خودش را برای پیچ آماده می‌کرد. تیم «نانو اف‌ام‌سی» چهارمین تیمی بود که در مجموع و در مدت 10 دقیقه، فرصت داشت تا بتواند نظرات داوران را به خودش جلب کند و جزو تیم‌های برنده قرار بگیرد. این تیم در حوزه نانو فناوری و بایو فناوری فعالیت می‌کرد.

اما تیم پنجم با ایده‌ جالبی بالای سن رفت که شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور هم بتوانیم ایده و محصول نهایی این تیم‌ را پشت ویترین مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر ببینیم. «روما: ربات مانکن» یک ربات انسان‌نما و اجتماعی است که به‌عنوان یک مانکن متحرک و هوشمند در ویترین فروشگاه‌های پوشاک قرار می‌گیرد و باعث جلب توجه مشتریان می‌شود.

بعد از اتمام فرصت ده دقیقه‌ای «روما» مجری برنامه خبری داد که شاید کل جمع حاضر در سالن به آن احتیاج داشتند و آن هم فرصتی کوتاه برای استراحت و گلویی تازه کردن بود که مسلما استقبال خوبی از آن شد. بعد از 10- 15 دقیقه دوباره افراد به سر جاهایشان برگشتند تا روند پیچ استارت‌آپ‌ها را ارائه دهیم.

از آنجایی که انتخاب تیم‌ها برای ارائه به‌صورت قرعه‌کشی انجام می‌شد، ششمین قرعه به نام تیم «اسمارتر» افتاد که در حوزه تکنولوژی تولید شیمی-پتروشیمی و تولید و دستیابی به فناوری تولید انیدرید استیک، فعالیت می‌کرد.

تیم بعدی در حوزه سلامت و با شعار «ما می‌خواهیم اگر کسی بیمار شد جز آن رنج دیگری نداشته باشد» فعالیت می‌کرد. «نسخه پیچ» عنوان گروهی بود که هدفش را روی خدمات دلیوری ساده و سریع دارو و خرید لوزام آرایشی و بهداشتی معتبر قرار داده بود.

دوباره صدای کف زدن‌ها در سالن شنیده می‌شد و «نسخه پیچ» هرکجای کارش که بود باید از سن پایین می‌آمد و نوبت را تیم دیگری می‌داد. هشتمین تیم «بال‌های پرواز» نام داشت که در حوزه آموزش و تجهیزات آموزشی کار می‌کرد. ایده‌ای که نماینده این تیم ارائه داد، تولید محصولات آموزشی و آزمایشگاهی، تولید پک‌های آموزشی و برگزاری دوره در تمام زمینه‌های فنی بود.

تنها حدود 30 دقیقه و ارائه سه تیم دیگر مانده بود تا بالاخره بعد از سه ماه تلاش، تیم‌ها نتیجه کارهایشان را ببینند و شش برنده این دوره از اینوکاپ 2018 هم مشخص شود.

نهمین تیمی که برای ارائه بالا رفت «سلام سالاد» نام داشت که خب با توجه به اسمش، حدس زدن اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند، کار سختی نیست. محصول این تیم فروش تخصصی تحت وب سالاد بود که نمونه‌ای از محصولاتش را هم با خود به همراه داشت. اتفاقا همسر نماینده این تیم هم از مامان‌های «مامان پز» بود و به نظر می‌رسید که این خانواده راه نفوذ به قلب‌های ایرانی را پیدا کرده بود و تمرکزش را روی غذا گذاشته بود.

ایده تیم بعدی می‌توانست ایده جالبی برای گیمرها باشد و اگر چنین افرادی در سالن حاضر بودند، مسلما با شنیدن نام تیم دهم، گوش‌هایشان تیز می‌شد که قرار است درباره چه موضوعی صحبت کنند. «گیم هرمس» عنوان تیم بعدی بود که در حوزه گیمینگ و خدمات تحت وب فعالیت می‌کرد و ایده‌اش درواقع ایجاد سامانه و بستری متمرکز بود تا گیمرها بتوانند مانند شبکه‌های اجتماعی مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند و برای خوشان هویت جداگانه‌ای داشته باشند.

آخرین تیم با نام «توانیاب» در حوزه سلامت-بیومکاترونیک فعالیت می‌کرد و از تکنولوژی صحبت کرد که امکان گام برداشتن مجدد انسان پس از آسیب نخاعی و بدون وابستگی به ویلچر را فراهم می‌کرد.

ارائه یازده تیم راه یافته به مرحله نهایی اینوکاپ تمام شد و شاید بدترین و هیجان‌انگیزترین قسمت برنامه شروع شد؛ یک ربع، بیست دقیقه انتظار برای اعلام برندگان نهایی. شاید آن دو، سه ماه گذشته یک طرف و این بیست دقیقه انتظار پشت درهای بسته سالن آمفی‌تئاتر یک طرف. بالاخره درهای سالن باز شد و تیم‌ها سرجاهایشان نشستند و چشم به دهان مجری برای اعلام برندگان دوختند.

سه تیم برتر در قسمت ایده و سه تیم برتر در قسمت کسب‌وکار معرفی شدند. ابتدا تیم‌های برتر در قسمت ایده معرفی شدند. به تیم‌های اول تا سوم این قسمت به ترتیب، سه سکه، دو سکه و یک سکه بهار آزادی اهدا می‌شد تیم سوم، تیم «نانو اف‌ام‌سی» بود. تیم دوم «لوکالین» و در میان تشویق ایسلندی جمع حاضر در سالن، تیم اول، تیم «روما» معرفی شد. هر سه تیم بالا رفتند و جوایزشان را گرفتند و عکس‌های یادگاری‌شان را هم انداختند تا نوبت به معرفی تیم‌های برتر کسب‌وکار شود. به تیم‌های برتر این قسمت، هفت سکه، پنج سکه و سه سکه بهارآزادی اهدا می‌شد.

تیم‌ها را از سوم به اول معرفی کردند. تیم سوم، «سلام سالاد»، تیم دوم «توانیاب» و باز هم در میان تشویق ایسلندی جمع حاضر، تیم اول «گیم هرمس» اعلام شد.

اینوکاپ 2018 هم با انداختن یک عکس یادگاری از تمام تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی و داوران و شرکت‌کنندگان به کارش پایان داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.