راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کانون صنفی جایگاهداران معتقد به ادامه فعالیت سامانه پرداخت الکترونیکی است

عضو هیات مدیره کانون صنفی جایگاهداران اختصاصی کشور با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر استفاده از وجه نقد به عنوان دریافت هزینه سوخت به متقاضیان گفت: «اینکه بگوییم در پی رجعت به 4 دهه قبل در استفاده از پول نقد در جایگاه‌های عرضه سوخت هستیم مطلب قابل قبولی نیست و دست‌کم 99 درصد همکارانم معتقدند باید سامانه پرداخت الکترونیک فعلی تداوم یابد.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ناصر رئیسی فر با تأکید بر این که باید از عرضه سوخت در قبال پرداخت نقد پرهیز کرد گفت: «بهره‌گیری از پرداخت الکترونیک علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه چاپ اسکناس (به ازاء نشر هر اسکناس 25 تومان هزینه می‌شود)، مانع انباشت نقدینگی در جایگاه‌ها می‌شود و مانع چالش متقاضی سوخت با کارگر جایگاه می‌شود.»

او تصریح کرد: «اگر واقعاً حافظ منافع ملی هستیم باید در جهت استفاده از پرداخت الکترونیک حرکت کنیم و کسانی که مخالف استفاده از تجارت و پول الکترونیک هستند قطعاً توسعه اقتصادی را نشناخته‌اند بخصوص در جامعه مدرن و پرتلاطم تکنولوژی این روزها که حرکت به این شیوه دریافت و پرداخت را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.»

این مسئول بخش خصوصی درباره تاریخچه استفاده از پرداخت الکترونیک در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: «ابتدا بحث کیف پول و پرداخت از طریق تلمبه‌ها و دوختن به کارت‌های اعتباری مطرح و بانک ملت در این باره پیش‌قدم شد اما از آنجا که کمتر مورد استقبال قرار گرفت، پوزهای متحرک وایرلس و بدون سیم در دستور کار قرار گرفت که آن نیز زمان‌بر بود و کار محاسبات داده‌ها را در پایان هرسال با مشکل مواجه می‌ساخت.»

او تصریح کرد: «در ادامه ایستگاه‌های پرداخت مورد استفاده قرار گرفت که مطلوب بود و با استقبال بسیار مردم مواجه شد که هم کار ما را در حسابرسی‌های دوره‌ای سهل می‌کند و هم مردم معادل دقیق سوختی که می‌گیرند پول پرداخت می‌کنند.»

رئیس انجمن هیات مدیره جایگاه داران تهران درباره مبلغی که برخی جایگاه داران مدعی‌اند از بانک ملت به ازاء سوخت عرضه شده طلب دارند گفت: «زمانی برای تشویق استفاده از پوز بانک‌ها مشوق‌هایی در نظر گرفتند که آن هم دستورالعمل جامعی نداشت، در همین زمینه نیز بانک ملت برای ترویج استفاده از کیف پول کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها مشوقی عرضه می‌کرد اما این طرح تشویقی در مدت محدودی اجرا شد و ضرورتی برای ادامه پرداخت مشوق آن نیز وجود ندارد، بنابراین بعید است حالا جایگاه داری بگوید من میلیون‌ها تومان از بانک طلب دارم و باید پرداخت کند.»

او در عین حال از پرداخت نشدن همزمان وجوه واریزی به حساب جایگاه داران طبق طرح شاپرک انتقاد کرد و گفت: «ما روزانه از تراکنش 1000 تومانی تا 400 هزار تومانی داریم و از آنجا که تراکنش‌ها زیاد است اگر 2-3 ساعت واریزی انجام نشود نمی‌توانیم حساب‌هایمان را کنترل کنیم.»

رئیسی فر ادامه داد: «ما باید خرید کنیم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و میزان ذخیره‌سازی ما محدود است و البته قیمت فراورده تحویلی گران و امکان مالی نداریم که چندین مخزن پر سوخت داشته باشیم تا پس از برگشت پول به حساب با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تسویه‌حساب کنیم.»

عضو هیات مدیره کانون صنفی جایگاه داران اختصاصی کشور تصریح کرد: «من به عنوان یک جایگاهدار که حداقل 70 درصد فروشم با کارت بانک انجام می‌شود این موضوع را که 24 ساعت پولم در اختیار بانک مرکزی باشد نمی‌توانم بپذیرم چرا که من همان‌گونه که نقداً سوخت می‌خرم باید نقد هم پول به حسابم واریز شود و در این باره دستکم بانک مرکزی باید صنوفی مانند جایگاه داران را مستثنا کند تا بتوانیم دائم خرید و ارائه خدمات کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.