راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چشم انتظار سروشکل قانونی ارزهای رمزنگاری‌شده و ICO

هفته‌نامه شنبه / ما در دنیای کسب‌وکاری بسیار پویایی زندگی می‌کنیم که دائما با فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید و ساختارشکن متحول می‌شود و همه‌چیز را تغییر می‌دهد. به عبارتی، زمانی که اختراع همراه با حجم وسیعی از تجاری‌سازی‌ها و استفاده‌های گسترده باشد تبدیل به نوآوری می‌شود. ارزهای رمزنگاری‌شده را هم می‌توان ثمره این نوآوری‌ها دانست، ثمره‌ای که می‌تواند به نوآوری بزرگ بعدی در صنعت فین‌تک تبدیل شود.

خیلی‌ها گفته‌اند که امسال، سالی است که بیشتر ارزهای رمزنگاری‌شده ناشناخته ارزششان دوبرابر می‌شود. البته باید این نکته را هم درنظر دانست که بسیاری از کوین‌های جدید هم از بازار حذف خواهند شد.

در حال حاضر شاید موضوعی که بشود با اطمینان بیانش کرد این است که شوق و اشتیاقی که در حال حاضر درباره ارزهای رمزنگاری‌شده وجود دارد، درست مانند همان شور و حالی است که زمانی درباره فین‌تک وجود داشت. می‌بینیم که بسیاری از شرکت‌ها کوین‌های دییتالی خودشان را صادر می‌کنند و هیچ مشکلی هم ندارند و با شرکت در ICO می‌توانند به سرمایه خوبی هم برسند.

با اینکه از زمان تولد اولین ارز رمزنگاری‌شده مدت زمان نسبتا زیادی می‌گذرد و در حال حاضر هم صدها کوین در بازار وجود دارد و بازار سرمایه این ارزها به 430 میلیارد و 827 میلیون دلار می‌رسد با این حال هنوز هم شک و تردید و بدگمانی‌هایی درباره این نوع ارزها وجود دارد که باعث می‌شود خیلی از افراد خودشان و کسب‌وکارشان را از این به چشم خودشان تهدید، تا جای ممکن دور کنند.

با این حال و با وجود تمام بدبینی‌هایی که اما واقعیت این است که ارزهای رمزنگاری‌شده قرار است صنعت مالی دنیا را توسعه و گسترش دهند. هرچند که نمی‌شود نگرانی‌هایی که باعث بدگمانی افراد شده است را هم در کل بی‌پایه و اساس دانست؛ چراکه به خاطر ماهیت در حال رشد و در عین حال ناشناخته این ارزها، هنوز قانون‌گذاری‌های مشخص و واحدی در رابطه با آنها گرفته نشده است و همین موضوع در کنار اتفاقات و کلاهبرداری‌هایی که از گوشه و کنار در بازار شنیده می‌شود هم بر این نگرانی‌ها و بدبینی‌ها دامن زده است.

در ادامه می‌خواهیم نظرات برخی از مدیران عامل و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه و صنعت را درباره روند رمزنگاری‌شده‌ها در بازار در سال 2018 را بشنویم و ببینیم که باوجود حواشی این حوزه، اکثر افراد روی چه موضوعی اتفاق نظر دارند.

اسکای گو، مدیرعامل و بنیان‌گذار سیفریوم می‌گوید: «سرعت تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر هزینه‌ها پایین می‌آید. ارتباط بین زنجیره بلوکی امکان‌پذیر خواهد بود و همچنین حضور دولت‌ها در رابطه با این موضوع هم بیشتر خواهد شد و قوانین جدیدی وضع می‌شود. حتی بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی هم خواهیم داشت و در کل بازار الکترونیکی به رشد روزافزودن خودش ادامه خواهد داد.»

از طرف دیگر، دن گِیلی مدیرعامل هوش مصنوعی سیناپس هم به عرضه اولیه ارزهای مرزنگاری‌شده اشاره کرده است و می‌گوید: «عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده در نهایت به شروع به ارائه محصول خواهد کرد و هر روز شاهد افزایش شرکت‌هایی خواهیم بود که از این ارزها به شیوه منطقی و مناسب با کسب‌وکارشان بهره خواهند برد. حتی شاهد ورود رمزنگاری‌شده‌ها با بخش‌های موبایل، اینترنت اشیا، روباتیک‌ها، هوش مصنوعی و سیستم‌های عملیاتی خواهیم بود.»

پاتریک پالاسیوس، مدیرعامل اپسلوتلی اند لویال‌کوین هم به زنجیره بلوک و جایگاه واقعی‌اش در صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما خوشبین هستیم که به‌زودی، زنجیره بلوک آن شناخت و رسمیتی که سزاوارش است را دریافت خواهد کرد.»

چارلز مایکل ایم مدیرعامل کوین‌توپیا هم معتقد است که هر ماه شاهد به وجود آمدن ارزهای رمزنگاری‌شده جدیدی خواهیم بود که سهم بازار را به دست خواهند گرفت.

ایگِل آن، هم‌بنیان‌گذار می‌کای هم به پلتفرم‌های ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای مانند اتریوم اشاره می‌کند که سهم بیشتری از بازار سرمایه کل رمزنگاری‌شده‌ها را به خودشان اختصاص می‌دهند و این موضوع را مستقیما مرتبط می‌داند با توسعه بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که وارد بازار می‌شوند.

کارلوس دومینگو، هم‌بنیان‌گذار و شریک مدیریتی اسپایس وی‌سی هم از امکان ناپدید شدن این ارزها می‌گوید و توضیح می‌دهد که این امکان وجود دارد که تبادلات غیرمتمرکز شروع به رشد بیشتر کنند و از لحاظ تجاری، به مدل تبادلات متمرکز کنونی نزدیک‌تر شوند.

خیلی‌ها بر سر این موضوع توافق نظر داشتند که در سال 2018، مباحث قانون‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده با جدیت بیشتری دنبال می‌شوند. به دنبال همین قانون‌گذاری‌ها، عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده هم سروشکل قانونی به خود می‌گیرد و موقعیت و جایگاهش در چهارچوب‌های قانونی کرادفاندینگ موجود در ایالات متحده و انگلستان مشخص خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.