راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از دو کارگاه شرکت پویا در روز دوم همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

شرکت پویا در روز دوم همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دو کارگاه برگزار کرد. در اولین کارگاه دکتر محمود سلماسی زاده مشاور مدیرعامل شرکت پویا در سالن 7 مرکز همایش‌های برج میلاد ارائه خود را با موضوع مدیریت کلیدهای رمزنگاری در سامانه‌های بانکی؛ حفره‌ها و چالش‌های امنیتی آغاز کرد.

امنیت، محور اصلی صحبت‌های سلماسی زاده بود که از موضوعات مختلفی که سامانه‌های مختلف بانکی در زمینه امنیت با آن مواجه هستند سخن به میان آورد. سازوکارهای رمزنگاری، معرفی کلیدهای مورد استفاده در سامانه‌های بانکی از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در سخنرانی سلماسی‌زاده به آن اشاره شد.

در کارگاه دوم این شرکت که در سالن 2 برگزار شد، سائده سعیدی فرد تحلیل‌گر ارشد سیستم‌های مالی شرکت پویا در خصوص سیستم IFRS ارائه داشت.

سعیدی‌فرد قبل از هرچیزی توضیحی از IFRS ارائه کرد که درواقع IFRS بنیاد استانداردهای گزارش‌گری مالی بین المللی است و ادامه داد: « یک زمانی جامعه جهانی به این نتیجه رسید برای اینکه بتواند گزارش‌های شفاف و خوب، قابل خواندن و مقایسه‌پذیر از نقش‌آفرینان اقتصاد جهانی داشته باشند لازم است که استاندارد بین‌المللی درباره گزارش‌گری مالی و حسابداری ارائه دهد و آنچه که ارائه شد همین IFRS بود که تحت هیئت استاندارد حسابداری بین‌المللی تهیه و ارائه شد.»

سائده سعیدی‌فرد ضمن معرفی این استاندارد که به صورتی بین‌المللی توسط ۱۲۵ کشور دنیا پذیرفته شده گفت: «اگر استاندارد سازی را به عنوان فرایندی عمومی در نظر بگیریم می‌توان آن را به عنوان عاملی برای درک متقابل مردم و سازمان‌ها، تسهیل‌کننده ارتباطات، تسهیل‌کننده تولید و تجارت و همچنین ناظر مطمئنی برای ارزشیابی و تصمیم‌گیری‌‌ها در نظر گرفت. این فرایند عمومی وقتی به نظام بانکی کشور برسد باعث شفافیت در نظام مالی و همچنین حذف برخی از محدودیت‌های بین‌المللی برای ارتباط بانک‌های داخلی با بانک‌های جهانی خواهد شد.»

سعیدی‌فرد به وضعیت این سیستم در ایران هم اشاره کرد که بانک‌های ما هم به موجب بخش‌نامه بانک مرکزی از سال 1394 که هم راستا با IFRS بود، ملزم شدند تا بر اساس این استاندارد گزارش‌گری مالی انجام دهند.

ادامه ارائه سائده سعیدی‌فرد به ارائه توضیحاتی درباره فواید کلی این استاندارد گذشت و اینکه چرا ما باید به سمت این استاندارد پیش برویم و استفاده از این استاندارد چه فوایدی برای ما خواهد داشت و گفت: «فارغ از اهمیت اجرای IFRS‌ در شفافیت بخشی به نظام مالی کشور باید به تأثیر آن در خوانایی گزارش‌ها و صورت‌های مالی در سطح بین‌المللی و همچنین حذف سودهای موهوم از گزارش‌های مالی، امکان اثبات مبارزه با پولشویی و همچنین اثبات عدم حمایت مالی از تروریسم اشاره کرد. کارکردهایی که نهایتاً منجر به ایجاد درک متقابل میان نقش‌آفرینان اقتصاد جهانی خواهد شد.»

به گفته سعیدی‌فرد: «حوزه آی‌تی به‌عنوان حوزه‌ای که متولی اطلاعات پشتیبانی و سیستمی از بانک‌ها است، یک سری دغدغه‌هایی دارد که بتواند در خصوص این گزارش‌گری، سیستم‌ها و اطلاعات مورد نیاز بانک‌ها را به آن‌ها ارائه دهد و تمام این‌ها هزینه بر است.» سعیدی‌فرد در ادامه این عوامل هزینه‌زا را شناسایی و معرفی کرد.

ادامه سخنرانی سعیدی‌فرد به توضیحاتی در این باره گذشت که نقشه راه مهاجرت به سمت IFRS به چه صورت و چه طریقی باید اتفاق بیفتد و انجام شود. همچنین توضیحاتی ارائه شد درباره اینکه چطور می‌توانیم سیستم‌هایمان را در چرخه‌های در حال تغییر طوری طراحی کنیم که در چرخه‌های بعدی تغییر به سمت IFRS کمترین هزینه را داشته باشیم و بتوانیم به صورت بهینه از فواید IFRS استفاده کنیم.

سیستم دارایی‌های ثابت، اضافه، حذف یا تغییر اقلام صورت‌های اصلی، اضافه، حذف و یا تغییر یادداشت‌ها و زیریادداشت‌ها، سیستم‌های حسابداری و صورت‌های مالی، از بخش‌ها و سیستم‌هایی است که متأثر از این استاندارد IFRS خواهند بود که سعیدی‌فرد نگاهی مقایسه‌ای به وضعیت موجود این سیستم‌ها در ایران و در خارج از ایران انجام داد.

از صحبت‌های سعیدی‌فرد اینگونه بر می‌آمد که پیوستن و اجرای این استاندارد در نظام بانکی کشور باعث می‌شود که بانک‌های داخلی با بانک‌های بین‌المللی قابل مقایسه شوند:

« اجرای این استاندارد در واقع ایجاد زبان مشترک حسابداری در سطح جهانی است. زبانی مشترک که در واقع ایجاد کننده زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی است. اما نکته اینجاست که هر چند در کشور ما اجرای این استاندارد الزامی شده است اما ایجاد چنین الزامی به معنای مهاجرت کامل نظام بانکی کشور نیست. چرا که این پروسه به صورتی کاملاً تدریجی و مرحله به مرحله اتفاق خواهد افتاد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.