راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حکیمی: فعالیت‌های بانک مرکزی را به سبک حفاری اتریشی ادامه می‌دهیم

ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی عنوان کرد: «فین‌تک‌ها مسئله‌ای هستند که این روزها به شدت مورد بحث هستند و برای بانک مرکزی این موضوع بسیار مهم است. تاجایی که فین‌تک‌ها را می‌شناختیم، از آنها کمک فکری گرفتیم و در این بحث جدید ما کارمند بانک مرکزی هستیم و باید یک همکاری خوب بین ما و فین‌تک‌ها شکل بگیرد. جنگلی درست شده از انواع و اقسام فناوری ها. بعضی از این فناوری‌ها در حال رشد هستند و بعضی ها بعداً خواهند آمد. به این خاطر می‌گویم جنگل که اگر درست سازمان‌دهی نشود، هرج و مرج درست میشود. تکنولوژی منتظر ما نمی‌ماند.»

حکیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ محور فین‌تک داریم، افزود: «موضع سیاست گذار یکی ماز این چالش‌ها است. چالش نوآوری یکی دیگر از آنهاست که متاسفانه اکثر فعالان این حوزه کپی کار هستند.»

او ادامه داد: «این قضیه خیلی بد است که تمرکز روی خدمات پرداخت است. و در خود پرداخت تمرکز روی موضوع کارت به کارت است. غنای موضوعی در فین‌تک نمی‌بینم. در فاینانس اتفاق مهمی نمی‌افتد.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی  ادامه داد: «تغییر خاصی در سرویس کارت به کارت به وجود نیامده. فقط مسیر دسترسی عوض شده. قبلاً کارت به کارت در عابربانک بود و هم‌اکنون بدون خلاقیت خاصی همان سرویس در موبایل ارائه می‌شود.»

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به نظر حکیمی باید بیشتر به آن پرداخته شود، محصول ترکیبی است. او خطاب به فعالان حوزه فین‌تک گفت: «بین قسمت های مختلف باید پل بزنید. مثلاً بین سپرده در یک بانک و تسهیلات در یک بانک دیگر پل بزنید. مثلاً سهام و بیمه و بانک را در یک مسیر دیگری ادغام کنیم. خیلی بد است که این جزایر جداگانه هستند.»

او ابراز کرد: «باید اوضاع را تکان دهیم. امیدواریم بانکداری باز رسمی شود و برای همه بانک‌ها اجباری شود.»

حکیمی اظهار کرد: «بحث بعدی احتیاط بانک‌ها است. بعضی فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید به فین تک‌ها برون‌سپاری شود. اجازه به فین تک‌ها باید داد که بانک‌ها به راحتی با آنها کار کنند.»

حکیمی از ضرورت وجود زیرساختی که همه بانک‌ها مجبور شوند از آن استاندارد تبعیت کنند، سخن گفت و افزود: «سرویس های بانکی چنین استانداردی ندارد. مثلاً در کارت‌ها شاهد چنین چیزی هستیم و یا راجع‌به بلاکچین باید مشخص باشد که میخواهیم دقیقا با آن چه کار کنیم. اگر یک بانکی آمد و خواست اقداماتی بر طبق بلاکچین  انجام دهد، ما به عنوان رگولاتور باید چه کنیم؟»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از حفاری جدید اتریشی مثال زد و گفت: «قدیم‌ در تونل سازی دور تونل را تقویت می‌کردند و حس می‌کردند این کوه میریزد. پیش خود می‌گفتند که بتون را طوری تقویت میکنیم که کوه ریزش نکند. این کار بسیار کند بود و هزینه زیادی متحمل میشدند. دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی سبک کار این بود. در روش حفاری اتریشی اما سنگ را می‌شکافند، اطراف آن را سنسور می‌گذارند، به کوه اجازه رفتار کردن می‌دهند و بر اساس رفتار بعدی کوه، کار حفاری مشخص می‌شود. با بررسی رفتار کوه و تحلیل سنسور، راه‌حل ارائه می‌دهند.  هزینه به یک پنجم کاهش پیدا کرده. در بانک مرکزی ما دنبال چنین روشی هستیم که به جای اینکه سرمان را پایین بیندازیم و حرکت کنیم، جلو میرویم و بر اساس رفتاری که طرف مقابلمان انجام می‌دهد، ما هم بر همان اساس رفتارمان را شکل می‌دهیم. رگولاتوری یعنی همین.»

او ادامه داد: «شفافیت موضوع مهمی است. من بر اساس ذهنیت بسته خودم نمیتوانم بنشینم برای کسی تعیین تکلیف کنم. موضع باید شفاف باشد و  باید مانند روش حفاری اتریشی در قسمت های مختلف سنسور داشته باشم.»

حکیمی تصریح کرد: «تغییرات در این بازار لحظه‌ای و آنی است. وقت زیادی نداریم. ساختاری نیاز است برای رفتار درست. اگر یک خطایی بوجود آمد چه کسی جوابگوست؟ حوزه مسئولیت که بحث حقوقی است باید دقیقا به همه تفهیم شود.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: «رگولاتوری فیل‌ها و مورچه‌ها بسیار سخت است. ما فیل‌ها را نمی‌توانیم کاری کنیم؛ مورچه ها که همه جا سرک می‌کشند، پیشکش! حداقل بالای سر مورچه‌ها موریانه بگذاریم و خودمان مستقیم آنها را نظارت نکنیم.»

حکیمی در ادامه گفت: «ما در وبسایت بانک مرکزی مجوزی برای فین‌تک نداریم و چارچوب برای آنها تعریف میکنیم. خودش باید خودش را ارزیابی کند و در لایه ای دیگر نهاد دیگری آن را ارزیابی کند. مدل نظارت ما نظارت بر روی psp است. من با فیل ها طرف هستم و من فیل را میبینم. مورچه ها را نمی‌بینم. پس ساختار سلسله مراتبی است و تا از مورچه‌ها برسد به بانک مرکزی سلسله مراتب مشخصی طی می‌شود.»

حکیمی در ادامه سخنانش تصریح کرد: «امکان خلق پول را به فین‌تک ها نمی‌دهیم و خلق پول در انحصار بانک‌ها است. این نقد هم به ما وارد است. در چنین شرایطی احتیاط رگولاتور قابل توجیه است.»

‎حکیمی در ادامه گفت: «پرداخت‌ساز، پرداخت‌یار، پرداخت‌بان‌، حساب یار و ضابطه یار(رگ‌تک) در حال کامل شدن هستند و ‎تا آخر امسال  یا شروع سال بعدی امیدواریم این بحث بسته شود.»

‎حکیمی ابراز کرد: «قیمت بیت‌کوین که نصف شد، فشار روی ما هم کم شد. این کاهش قیمت به ما فضا داد که با دقت بیشتری بیت‌کوین‌ها را مطالعه کنیم. اول سال ۹۷ یک اعلام موضع شفاف خواهیم کرد. ممکن است فرآیندی تعریف کنیم که اگر جایی یک بانک خواست از بلاکچین استفاده کند، چه چارچوب و قوانینی را باید رعایت کند.»

حکیمی بیان کرد: « بحث فاینانس خیلی حیاتی است. کرادفاندینگ و تامین مالی ضوابطی برایشان تعریف میشود. در این حوزه دستمان باز نیست و افراد ذینفع فقط کسانی نیستند که در حوزه فناوری هستند. چالش در این حوزه‌ها بیشتر می‌شود. تا اواخر سال ۹۷ یا اوایل سال ۹۸ چنین چارچوبی تعریف میکنیم.»

حکیمی در انتها گفت: «با این حفاری اتریشی ، تعامل رگولاتور با بازار را میخواهیم جا بیندازیم. میخواهیم به کندن تونل ها ادامه دهیم و با آگاهی خوبی در این راستا حرکت کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.