راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حرکت به سمت حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات / گفتگو با طاهری، مدیرعامل شرکت پارس

ماهنامه عصر تراکنش / بانک ملی ایران از جمله یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین بانک ایرانی است. بیش از 30 هزار کارمند در مجموعه بزرگ بانک ملی فعالیت می‌کنند و بیش از 30 میلیون نفر از مردم ایران مشتری این بانک هستند. با در نظر گرفتن 3500 شعبه بانک ملی در سراسر کشور، می‌توان حدس زد که پشتیبانی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و سایر سیستم‌های مرتبط با بانکداری از چنین بانکی تا چه اندازه کار خطیر و پراهمیتی است؛ چراکه لحظه‌ای اختلال در فعالیت این بانک می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کند. فعالیت‌های نگهداری، پشتیبانی و تعمیرات تخصصی در شرکت هلدینگ داده‌ورزی سداد از بدو تاسیس آن در خردادماه 1378 به‌طور مستمر انجام گرفته و با توسعه سرویس‌ها، افزایش پرسنل پشتیبانی‌کننده در سطح کشور و نیاز به تخصص‌های گوناگون تصمیم بر این شده که شرکتی مستقل به‌صورت تخصصی این وظایف را عهده‌دار شود. در همین راستا شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد با نام اختصاری پارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه هلدینگ داده‌ورزی سداد در سال 1393 تاسیس شد و از آن زمان کلیه وظایف مربوط به پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و شبکه بانک ملی توسط این شرکت انجام می‌شود. سیدناصر طاهری از مهرماه 1394 سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفته است و در این گفت‌وگو از فعالیت‌های فعلی و برنامه‌های بلندمدت این شرکت می‌گوید.

.

پشتیبانی از بانک ملی ایران با توجه به تعداد مشتری و شعبه کار چندان ساده‌ای نیست. چه تدابیر و برنامه‌هایی در  شرکت پارس برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و همچنین رفع اشکالات شعب اتخاذ شده است؟

بانک ملی 3500 شعبه در سراسر کشور دارد و بزرگ‌ترین بانک ایران است، لذا پشتیبانی از چنین بانکی نیز نیاز به تدابیر ویژه‌ای دارد. شرکت پارس برای اینکه بتواند این خدمات را به‌صورت مستمر و آنلاین به بانک ارائه دهد و به تبع آن رضایت مشتریان را در پی داشته باشد، نیازمند یک سازماندهی ویژه است. طراحی ساختار متناسب با نیاز و تامین نیروی انسانی متخصص ضروری‌ترین اقدام بوده است. ساختار شرکت پارس شش معاونت دارد. معاونت‌های پشتیبانی فنی، پشتیبانی عملیات، خدمات مشتریان، طرح و برنامه، امور بازرگانی و قراردادها و معاونت اداری و مالی. ما در گام اول سعی کردیم نیروهای متخصص در رشته‌های فناوری اطلاعات، نرم‌افزار، سخت‌افزار، برق و الکترونیک، صنایع و مدیریت را جذب کنیم و به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه شرکت که نیروی انسانی تلقی می‌شود، برنامه آموزشی مستمر برای ارتقای سطح دانش و مهارت همه کارکنان؛ به‌ویژه نیروهای فنی آنان قرار دادیم تا بتوانیم نیروی انسانی را به دانش و تکنولوژی روز مجهز کنیم. ارتباط با دانشگاه‌های صنعتی و مراکز علمی معتبر در این زمینه و همچنین ایجاد سیستمی برای آموزش مجازی در شرکت، از جمله دیگر اقدامات است. کارکنان ما در کل کشور به‌صورت مستمر آموزش می‌بینند. در حوزه عملیات پشتیبانی، تامین قطعات و سیستم‌ها در دستور کار قرار گرفته و همچنین پیش‌بینی نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شعب بانک از جمله اقداماتی است که با برنامه‌ریزی قبلی و به‌صورت مستمر انجام می‌گیرد.

معاونت خدمات مشتریان با حدود یکصد کارمند و به‌صورت 24ساعته کار پشتیبانی سامانه­‌ها و سیستم­‌های بانکی، صدور انواع کارت‌های بانکی و رمز آنها و پاسخگویی به مشتریان و شعب را انجام می‌دهد و مشتریان بانک ملی هر گونه مشکلی که در ارتباط با عملیات بانکی داشته باشند، از این طریق راهنمایی می‌شوند. همچنین پشتیبانی از سیستم‌های جدید بانک ملی نظیر سامانه بام در اینجا انجام می‌گیرد. لازم به توضیح است که مشتریان ما دو دسته هستند شامل: مشتریان حقوقی معمولی و VIP؛ نظیر شرکت نفت، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان حج و زیارت و دانشگاه آزاد و مشتریان حقیقی.

 

ما در شرکت پارس یک سیستم جامع پشتیبانی طراحی کردیم که هر گونه درخواستی که از شعب ارسال می­شود به دستور کار روزانه متخصصان ما تبدیل شده و بر اساس زمان‌بندی که انجام می‌پذیرد، همکاران به شعب مراجعه و اشکالات را برطرف می­کنند. پایش و ارزیابی مستمر نیروها و بررسی نقاط ضعف عملکرد و برطرف کردن آن نیز از جمله اقداماتی است که با بهره‌گیری از این سیستم­‌ها انجام می‌پذیرد تا بتوانیم عملکرد مناسب داشته و کار خودمان را دائما مورد ارزیابی و بازنگری قرار داده تا به رشد کیفی مطلوب برسیم.

.

آنگونه که از نام شرکت برمی‌آید، در نگاه اول به نظر می‌رسد که شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد صرفا روی مسائل مربوط به پشتیبانی فعالیت دارد، اما به نظر می‌رسد که شرکت وارد حوزه طراحی و تولید نیز شده است.

بله فعالیت و ماموریت اصلی شرکت در واقع همان پشتیبانی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری شبکه و سیستم‌­های بانکی است. در واقع بانک ملی با در نظر گرفتن نیازها، سفارش طراحی و تولید نرم‌افزارها را به شرکت­‌های هلدینگ سداد داده و پس از آماده‌سازی آنها، عملیات نصب و راه‌اندازی و پشتیبانی آن در شعب توسط شرکت پارس انجام می‌شود. اما طبق اساسنامه شرکت این پیش‌بینی را کرده‌ایم که در حوزه تولید و طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار هم ورود پیدا کنیم. ما نمی‌خواهیم در گذشته بمانیم و قصدمان این است که شرکت را وارد حوزه‌های گسترده و جدیدی کنیم. تحقیق و توسعه در حوزه محصولات جدید یکی از برنامه‌های اصلی شرکت پارس است. تولید مینی‌پی‌سی‌ها، تولید سیستم‌های نوبت‌دهی بانک‌ها، تولید ALL IN ONE و تولید کیوسک بانکی از جمله مواردی است که زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی آن انجام شده و در برخی حوزه‌ها به نتیجه هم رسیده است. برای مثال تولید سیستم‌های نوبت‌دهی به دست متخصصان شرکت پارس انجام شده و در مرحله تست و پایلوت در شعبه، عملکرد مطلوبی دارد. همچنین تولید نمونه‌هایی از قطعات و بوردهای الکترونیکی قابل استفاده در سخت‌افزارها با کیفیتی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی از جمله دستاوردهای بخش تحقیق و توسعه شرکت پارس است که سعی داریم در آینده خط تولید آنها را راه‌اندازی کنیم.

.

آیا برنامه‌ای برای ارائه خدمات و سرویس‌های شرکت پارس به سایر بانک‌ها نیز دارید؟

بله، در حال حاضر علاوه بر بانک ملی ما به سایر بانک‌ها نیز سرویس می‌دهیم. پشتیبانی از کیوسک‌های بانکی بانک مسکن در کل کشور به دست متخصصان شرکت پارس انجام شده است. همچنین بانک‌های قوامین، انصار و سینا نیز جزء مشتریان ما هستند که در برخی استان‌ها و مناطق کشور از خدمات شرکت پارس استفاده می‌کنند و در آینده نزدیک ممکن است خدمات ما برای این بانک‌ها به کل کشور تعمیم پیدا کند. همچنین مذاکرات متعددی با برخی بانک‌ها، موسسات و دستگاه­‌های اجرایی انجام شده و تا مراحل خوبی نیز پیش رفته، اما به‌دلیل اینکه هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، فعلا نامی از آنها نمی‌بریم.

.

 استراتژی شرکت برای سال آتی چیست؟

شرکت پارس می‌خواهد در قامت یک شرکت پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات خود را عرضه کند و لذا قطعا در سال‌های آتی این شرکت از کار پشتیبانی محض فاصله خواهد گرفت و تولید و طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار و ارائه‌دهنده خدمات، برنامه ­ها و صنایع نوین و پیشرو مطابق با فناوری‌های جدید در حوزه IT را در دستور کار خود قرار خواهد داد. توانمندی و تخصص کافی در شرکت پارس وجود دارد. همچنین زیرساخت‌های این‌‌گونه فعالیت‌ها چه در حوزه تصمیم‌گیری در سطح مدیران و چه در بخش تعامل با مراکز و سایر شرکت‌ها فراهم شده است. ما به سمت و سویی حرکت خواهیم کرد که شرکت پارس را به‌عنوان یکی از شرکت‌های مطرح و سرآمد در حوزه IT کشور قرار دهیم. این اراده و عزم در مدیریت و بدنه شرکت پارس وجود دارد که با چابکی بیشتر بتواند در این مسیر حرکت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.