راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نهایی شدن قراردادهای مالی ایران با اگزیم بانک روسیه

ماه‌ها بعد از اینکه بانک مرکزی ایران قراردادی را با آژانس بیمه صادرات روسیه (EXIAR) قراردادی مبنی بر امکان تأمین مالی پروژه‌های ایرانی توسط بانک‌های روسیه را امضا کرد، 4 بانک ایرانی «قرارداد نامحدود مالی» را با اگزیم بانک روسیه امضا کردند.

براساس گزارش منتشرشده از بانک مرکزی ایران، بانک سپه، بانک توسعه صادرات ایران، بانک پارسیان و بانک پاسارگاد چهار بانکی هستند که باتوجه به قراراد امضاشده امکان دریافت سرمایه بدون سقف از اگزیم بانک روسیه را برای انجام پروژه‌های توسعه مالی در ایران دارند.

در اواسط ماه اکتبر و در جریان دیدار مقامات روسیه و تهران، احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی ایران، قرارداد مالی را با الکسی تیپانوف مدیرعامل EXIAR امضا کرد. براساس توافق‌نامه اخیر امضاشده، پروژه‌های تصویب‌شده توسط بخش عمومی و خصوصی ایران، می‌توانند از وام‌های ارائه‌شده بهره‌مند شوند و صادرکنندگان روسیه نیز می‌توانند سرویس‌های فنی و مهندسی به ایران صادر کنند.

این توافق‌نامه به همراه تعهدات اجرایی به‌عنوان بخشی از برنامه توسعه شش ساله (2017 تا 2022) و قانون بودجه سالانه بوده است و همچنین به دلیل تلاش‌های سالیانه دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی مالی و بانک مرکزی در راستای جذب مالی خارجی از کشورهای مختلف صورت گرفته است.

علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران هم گفته است که طول مدت هر پروژه توسعه حدودا 3 تا 5 ساله و با بازپرداخت 10 ساله تعیین شده است.

بعد از چین، هند، کره جنوبی، دانمارک و اتریش، اکنون روسیه به‌عنوان ششمین کشوری است که قراردادهای مالی‌اش با ایران به مرحله نهایی رسیده است و این امکان را به‌وجود آورده تا پروژه‌‌هایی که به شدت به پول نیاز دارند بتوانند از میلیاردها دلار سرمایه خارجی بهره‌مند شوند.

به گفته بانک مرکزی، نتیجه چنین قراردادهایی این است که نهادهای اجرایی و بخش خصوصی قادر به استفاده از اعتبارات اختصاص‌یافته کشورهای مختلف به‌منظور تأمین مالی این پروژه‌ها هستند.

بانک مرکزی اعلام کرد که مذاکرات میان سیستم بانکی و دولت برای تأمین مالی بیشتر از سایر کشورها همچنان ادامه دارد.

منبع: Financial Tribune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.