راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی نرم‌افزار خودپرداز ارمغان و سامانه مانیتورینگ سپنتا توسن در سومین کافه فین‌تک

سومین کافه‌ فین‌تک توسن، یکشنبه سوم دی ماه در همان مکان همیشگی ساختمان اسفندیار شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) با معرفی نسل جدید نرم‌افزار خودپرداز توسن به نام «ارمغان» و سامانه مانیتورینگ ترمینال‌ها به نام «سپنتا» برگزار شد.

پس از خوشامدگویی و ردوبدل شدن توضیحات اولیه، صحبت درخصوص اهمیت خودپرداز به‌عنوان نقطه ارتباطی با کاربر نهایی سیستم بانکی و همینطور یادآوری درباره راه‌اندازی و کاربردهای سیستم «یاس»، مقدمه‌ای شد برای معرفی سیستم جدید ارمغان به نظام بانکی که تحت وب است و سرعت آن هم به‌مراتب از سیستم یاس بیشتر است.

همچنین در کنار ارمغان، توسن محصول دیگری به نام سامانه پایش و مانیتورینگ سپنتا هم برای معرفی در کافه فین‌تک داشت که وظیفه پایش و مانیتورینگ ترمینال‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش را به عهده دارد.

برای توضیحات بیشتر در خصوص سیستم ارمغان، عطیه کازرونی منفرد کارشناس محصول توسن شروع به صحبت کرد. او ابتدا از یاس گفت و اینکه از سال 1379 نسل نرم‌افزارهای یاس را توسعه دادند و از ویژگی‌ها و امکانات خوب و مثبت یاس گفت.

به گفته کازرونی منفرد: «در کنار خوبی‌های یاس، این سیستم به خاطر نوع معماری‌اش یک سری مشکلاتی هم، مانند کند بودن داشت و خیلی جاها آن سرویس‌دهی و با آن سرعتی که مدنظر مشتری است را نمی‌توانست ارائه دهد. به همین دلیل ما تصمیم به ارائه نسل جدیدی از نرم‌افزارهای خودپردازها در غالب ارمغان گرفتیم.»

تفاوت مهم ارمغان نسبت به یاس تحت وب بودن آن است و به همین دلیل هم دیگری نیازی به نصب هیچ اپلیکیشنی روی دستگاه‌های خودپرداز برای استفاده از ارمغان نیست. همین تحت وب بودن باعث شده تا سرعت ارمغان نسبت به یاس چندین برابر باشد.

کازرونی مفرد از دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های ارمغان گفت که شامل قابلیت اتصال آن به دیگر سیستم‌های جانبی و Third Partyها است.

کارشناس محصول توسن با نمایش دمویی از محصول، دیگر امکانات ارمغان را برای مهمانان حاضر در کافه‌ فین‌تک توسن معرفی کرد. ازجمله این قابلیت‌ها امکان درخواست پایا و ساتنا بود که اتفاقا توسط خیلی از بانک‌ها و مشتری‌های توسن هم درخواست شده بود.

نرم‌افزار خودپرداز ارمغان

دیگر ویژگی جالب ارمغان، ذخیره‌سازی مخاطبین پرمراجعه است. کازرونی منفرد این قابلیت را اینطور توضیح داد که: «زمانی که مشتری به دستگاه خودپرداز مراجعه می‌کند و می‌خواهد برای مثال عملیات انتقال وجه کارت به کارت را انجام دهد، در منوی دستگاه تغییر کوچکی مشاهده می‌شود و آن هم انتخاب کارت از لیست کارت‌های پرکاربرد است. یعنی مشتری می‌تواند لیستی درست کند و از بین همان لیست شماره کارت موردنظرش را انتخاب کند و دیگر نیازی به وارد کردن شماره کارت در هربار انتقال وجه، نیست. همچنین زمانی که مشتری در پای دستگاه شماره کارتی را برای انتقال وجه وارد می‌کند، دستگاه از فرد می‌پرسد که آیا می‌خواهد این کارت به لیست کارت‌های پرکاربرد اضافه کند یا نه.»

این ویژگی با اینترنت بانک و موبایل هم کاملا ادغام شده است و اگر شما کارت فردی را در اینترنت بانک هم به لیست کارت‌های پرکاربرد اضافه کنید، در دستگاه خودپرداز هم می‌توانید از آن کارت ذخیره‌شده استفاده کنید.

همچنین علاوه بر شماره کارت، شما می‌توانید از این قابلیت برای وارد کردن شماره شبا و یا یک سپرده هم استفاده کنید و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

برداشت وجه با اسکناس انتخابی، بازنشانی رمز عبور سایر درگاه‌ها مانند اینترنت بانک و موبایل بانک با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، واریز با شناسه، صدور کارت هدیه و همینطور تولید رمز یک‌بار مصرف کارت (OTP) از دیگر قابلیت‌ها و امکانات جالب و جذاب ارمغان است که روی دستگاه‌های خودپرداز ارائه می‌شود.

درباره رمزهای تولیدی یک‌بار مصرف هم باید بگوییم که این رمزها را می‌توان هم برای اینترنت بانک، موبایل بانک و حتی خود کارت هم استفاده کرد و از همین رمز یک‌بار مصرف برای انجام پرداخت‌های کارتی در فروشگاه‌ها و دیگر جاها استفاده کرد.

کازرونی منفرد از سیستم مانیتورینگ سپنتا هم گفت که با طراحی جدیدی جایگزین سیستم نگین کارت توسن شده است. این سیستم هم از دو بخش سرور و Agent تشکیل شده است. Agent سمت خود مشتری نصب می‌شود و داده را از مشتری می‌گیرد و به سپنتا سرور ارسال می‌کند و به این ترتیب شما می‌توانید انواع گزارش‌های مختلف را از آنچه دستگاه شما بتواند به شما گزارش دهد، داشته باشید.

در حین ارائه دمو در خصوص ارمغان و سپنتا، سعید گل‌محمدی مدیر محصول توسن هم به سؤالات مهمانان برنامه پاسخ داد و توضیحات تکمیلی درباره هر دو محصول ارائه داد. البته از بخش‌های پرتأکید صحبت‌های گل‌محمدی این موضوع بود که سیستم یاس به هیچ‌وجه مشکلی با هیچ ویندوزی ندارد.

ازجمله مهمانان حاضر در سومین کافه فین‌تک توسن، سید عباس نوربها رئیس اداره خدمات نوین بانک شهر بود که نظر بسیار خوب و مثبتی درباره هر دو سیستم معرفی‌شده داشت. او گفت این نرم‌افزار به لحاظ معماری نرم‌افزار خوبی است و از تکنولوژی به روزی هم در آن استفاده شده است.

به گفته نوربها، سیستم جدید توسن می‌تواند انعطاف‌پذیری و سرعتی که مدنظر بانک‌ها است را به‌راحتی ارائه دهد و بانک‌هایی که به دنبال خدمات جدید هستند می‌توانند با استفاده از این زیرساخت سرویس بهتری دریافت کنند.

برداشت وجه با اسکناس‌های انتخابی و بازنشانی رمز و همینطور ذخیره‌سازی کارت‌های پرکاربرد هم قابلیت‌های جذابی بود که نوربها به آن‌ها اشاره کرد و گفت که این امکانات می‌تواند باعث جذب مشتری بیشتر هم بشود.

پیشنهادی که رئیس اداره خدمات نوین بانک شهر داشت این بود که حتی توسن می‌تواند امکان ذخیره‌سازی‌ کارت‌های پرکاربرد را برای دارندگان کارت‌های شتابی هم ارائه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.