راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه به شیوه توسن / گزارشی از فعالیت‌های توسن‌بوم و امکاناتی که در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد

ماهنامه عصر تراکنش / درحال حاضر توسن با 14 بانک در ارتباط است اما مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این تعداد تا پایان سال به 20 بانک برسد. در ادامه گزارشی از فعالیت‌های توسن‌بوم، مدل کسب‌وکار آن و امکاناتی که در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد را بخوانید.

آغاز کار توسن‌بوم به سه سال پیش و در شرکت توسن بازمی‌گردد. هدف از راه‌اندازی توسن بوم، فراهم ساختن یک زیرساخت چابک و باز در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید بازار بوده است تا نوآوری‌ها و مدل‌های جدید کسب‌وکاری بتواند در آن تحقق پیدا کند.

پیش از توسن‌بوم، پروژه یاقوت توسن، قابلیت ارائه سرویس‌ها را به‌صورت پلتفرم باز برای یک بانک فراهم می‌آورد، اما برای ایجاد یک هاب مالی و ارائه سرویس به بانک‌های مختلف در یک نقطه به‌ویژه به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی که به‌دنبال دریافت سرویس‌های مالی هستند، توسن‌بوم راه‌اندازی شد.

دلایل راه‌اندازی، چگونگی حضور استارت‌آپ‌ها و آگاهی از فرایند کسب‌وکار در توسن‌بوم، برخی از سوالاتی بود که باعث شد برای اطلاع از آن با امید ترابی، عضو هیات‌مدیره توسن و همایون محبوبی، مدیر اجرایی توسن‌بوم گفت‌وگو کنیم. برای انجام این کار، به محل این مرکز در خیابان جردن رفتیم. به این شرکت که رسیدیم ساعت کار اداری به پایان رسیده بود، اما همچنان عده‌ای حضور داشتند و از تنظیم برنامه‌ها و جداول صحبت می‌کردند. کار، هنوز برای آنها ادامه داشت.

 

آغاز توسن‌بوم با هکاتون استارت‌آپ‌ها

برگزاری اولین دوره هکاتون توسن به دو سال پیش بازمی‌گردد که نتیجه این گردهمایی اتصال بیش از 20 استارت‌آپ فین‌تک به اکوسیستم بانکی توسن‌بوم بوده است. سال گذشته نیز در دومین دوره این چالش، استارت‌آپ‌ها در سه روز، با یکدیگر به رقابت پرداختند؛ نتیجه آن هم این بود که ۹۶ ایده ثبت شد و بعد از ارزیابی تیم‌ها و ایده‌ها ۲۵ ایده برای برگزاری چالش نوآوری توسن انتخاب شدند.

ناگفته نماند، علاوه بر هکاتون توسن که استارت‌آپ‌ها را برای جذب فرامی‌خواند؛ به سایت توسن‌بوم که سر بزنید، جدولی وجود دارد که در توضیح آن نوشته شده است: «اگر استارت‌آپ هستید و ایده نو در حوزه نرم‌افزارهای بانکی و مالی دارید، ثبت‌نام کنید و ایده خود را بر پایه سرویس‌های متنوع بوم مارکت و کسب‌وکار موجود بانکی کشور عملیاتی کنید.» به این قسمت که وارد شوید، مراحل ثبت‌نام برای شما باز می‌شود و باید فرم‌ها را پر کنید.

در حال حاضر، توسن‌بوم با بیش از 60 استارت‌آپ تعامل داشته و در مراحل مختلف، به آنها سرویس ارائه می‌دهد. در عین اینکه سرمایه‌گذار نیست و حامی فنی و تجاری استارت‌آپ‌هاست. روند کار به این صورت است که وقتی ایده‌ای از سوی یک استارت‌آپ مطرح می‌شود، باید از این لحاظ مورد بررسی قرار ‌گیرد که چگونه می‌توان این ایده را در چارچوب بانکداری ایران اجرا کرد؟  همچنین برنامه کسب‌وکاری این ایده بررسی می‌شود تا قابلیت اجرایی آن مورد تایید قرار گیرد. بررسی این مسائل در مرحله اول گنجانده می‌شود.

پس از عبور از این مرحله، یک فضای آزمون تقریبا واقعی برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود تا در مرحله بعد به یک محصول واقعی تبدیل شود. تاکنون 28 استارت‌اپ طی این فرایند در توسن‌بوم ادغام شده و به مرحله نهایی رسیده‌اند.

 

انحصار یا استقلال

ادغام و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها بستگی به بلوغ محصول دارد. با توجه به اینکه اپ‌های شرکت‌های PSP هم با توسن‌بوم ادغام شده و برخی از آنها محصولات آماده به کار بوده‌اند، این فرایند، برای برخی از آنها یک‌روزه انجام شده است.

استقلال یا انحصار حضور استارت‌آپ‌ها در توسن‌بوم نیز، به همین عامل بستگی دارد. برخی از آنها به مرحله‌ای از بلوغ رسیده‌اند که تعامل خود را با دیگران نیز آغاز کنند، توسن هم به‌عنوان یک کانال جدید به آنها سرویس می‌دهد، اما برخی دیگر هستند که از صفر در توسن‌بوم حضور پیدا می‌کنند و شکل می‌گیرند. در اینجا ترجیح مدیران توسن‌بوم این است که تنها برای آنها ارزش‌افزوده ایجاد کنند. اما اعتقاد آنها این است که توسن‌بوم یک پلتفرم است و استارت‌آپ‌ها اگر بخواهند با بانک جدیدی ارتباط برقرار کنند، بهتر است از طریق آنها این کار را انجام دهند.

 

جور هندوستان

آنچه واضح است، این است که راه‌اندازی یک استارت‌آپ کار راحتی نیست و هرکس خواهان آن است باید جور هندوستان هم بکشد.

همایون محبوبی، مدیر اجرایی توسن‌بوم معتقد است، کسانی که وارد این عرصه شده و به موفقیت رسیده‌اند، مانند یک کارمند کار نکرده‌اند. او می‌گوید: «هر استارت‌آپی که با ما همکاری کرده و توانسته ایده خود را به مرحله اجرایی برساند با جدیت و کوشش کار کرده و به نتیجه رسیده است. در حقیقت، موفقیت در اجرای ایده به خود تیم مجری بازمی‌گردد. برای تکمیل یک اپلیکیشن زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. این افراد ممکن است در مسیر با بن‌بست هم مواجه شوند، اما ما به آنها کمک می‌کنیم تا مطابق برنامه پیش بروند. هدف ما این است که آنها به نتیجه برسند، نه اینکه در حد اسم باشیم؛ بلکه می‌خواهیم کاملا عمل‌گرایانه کار کنیم.»

 

توسن‌بوم، بومی است یا غیربومی؟

به‌طور معمول، در ایران یا خارج از کشور، برخی بانک‌ها به ارائه سرویس‌های پلتفرم باز می‌پردازند و این سرویس‌ها را به خارج از بانک، استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند. علاوه بر این، ممکن است شرکت تولیدکننده نرم‌افزار، اقدام به ارائه سرویس‌های پلتفرم باز کند، اما اینکه توسن‌بوم دقیقا به کدام‌یک از این دو شباهت دارد، محل بحث است.

امید ترابی، عضو هیات مدیره توسن، دراین‌باره می‌گوید: «به‌شخصه نمونه‌ای از توسن‌بوم را سراغ ندارم؛ چراکه نه‌تنها توسن بوم یک پلتفرم است بلکه به تعداد زیادی بانک هم متصل شده است. یعنی اگر شما محصول خود را به توسن‌بوم متصل کنید تنها به یک مجوز از بانک احتیاج دارید تا کسب‌وکار شما آغاز شود. هیچ‌گونه ادغامی به لحاظ فنی با بانک لازم نیست و  ادغام بین بانکی هم به این طریق امکان‌پذیر است. در واقع توسن‌بوم یک تسهیل‌گر تکنولوژیک است، نه سرمایه‌گذار و شتاب‌دهنده. ما یک شرکت فنی هستیم که سعی می‌کنیم اکوسیستم موجود را بزرگ‌تر و با استارت‌آپ‌ها این اکوسیستم را نوآورانه‌تر کنیم.»

 

توسن‌بوم؛ واسط استارت‌آپ و بانک

شعار ما در توسن بوم برای بانک‌ها همان تیتر کتاب معروف لویی گشنر است: «?Who says elephants can’t dance»

ما اعتقاد داریم فرایند ایجاد ارتباط بین استارت‌آپ و بانک را سرعت بخشیده‌ایم. این را امید ترابی می‌گوید: «اینکه استارت‌آپ به‌صورت جداگانه با بانک‌ها وارد تعامل شود، موضوع قابل انجام بوده و هست. در محصول یاقوت توسن، این قابلیت وجود داشت که یک استارت‌آپ یا شرکت از بانک سرویس بگیرد و کار کند اما این فرایند کند و پیچیده است. در محیط سندباکس توسن بوم، مجموعه کاملی از سرویس‌های برخط در اختیار استارت­اپ­ها قرار می گیرد و به راحتی می توانند اپلیکیشن‌های خود را در این محیط آزمایشگاهی با سرویس‌ها یکپارچه سازی کنند. درواقع با یک‌بار KYC شدن و امضای توافقنامه بین طرفین، این اپ کاملا قابلیت آزمون دارد که پس ‌از آن، روی توسن‌بوم قرار می‌گیرد. در واقع فرایند اتصال استارت‌آپ به بانک‌ها بدین شکل به‌شدت سرعت می‌گیرد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

معرفی کتاب رقص فیل‌ها یا چه کسی گفته فیل‌ها نمی‌توانند برقصند؟

لوئیس گشنر در اين كتاب سازمان‌هاي بزرگ و غول‌پيكر مثل IBM را اين‌گونه معرفي مي‌کند كه به‌دليل بزرگي و قدمت زياد امكان تغيير و انعطاف در اين سازمان‌ها بسيار كم بوده يا در شرايطي اصلا اتفاق نمي‌افتد. مثل فيل بزرگي كه نمي‌تواند برقصد. اما با مديريت صحيح و درست آقاي لوئيز گشنر، مديرعامل شركت IBM و نويسنده‌ همين كتاب ثابت شد كه فيل‌ها هم مي‌توانند برقصند. او ثابت كرد كه سازمان‌هاي خيلي بزرگ هم مي‌توانند انعطاف به خرج دهند و از افول و سقوط خود جلوگيري کنند. در اين كتاب با شيوه‌هاي نوين مديريتي آشنا مي‌شويم كه تمامي آنها مي‌تواند قابل تعميم براي ساير سازمان‌هاي بزرگ و كوچك باشد.  نكته‌ بسيار مهمي كه در اين كتاب به آن برمي‌خوريم، درك صحيح و درست مدير از سازمان است. آقاي گشنر سازمان خودش را به‌درستي شناخت، فرهنگ آن را آموخت و توانست با برقراری ارتباط صحيح با افراد سازمان و مشتريان آن بستر يك تحول بزرگ را فراهم سازد.

[/mks_pullquote]

 

خلق ارزش استارت‌آپ‌ها برای توسن

هدف از راه‌اندازی توسن‌بوم، استفاده از ظرفیت‌های خارج از توسن و بانک‌ها نیز هست تا کاربران از سرویس‌ها و خدمات جدید با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود بهره ببرند. آن‌طور که از صحبت‌های مدیران توسن‌بوم هم برمی‌آید آنها با به‌روز شدن، درصدد حفظ رضایت مشتریان خود هستند تا در این اکوسیستم آنچه را ندارند، تکمیل کنند. مدیر اجرایی توسن‌بوم با بیان اینکه «این کار برای ما یک خلق ارزش است» می‌گوید: «ما ارائه‌دهنده راهکار بانکی هستیم. در واقع اینکه سبد محصولات‌مان متنوع شود، برای ما ارزش است. از طرفی اگر این استارت‌آپ‌ها به درآمدزایی برسند، سهم توسن‌بوم نیز در این درآمدزایی و کسب‌وکار مشخص خواهد شد. ما دقیقا مشخص می‌کنیم چه مقدار از این سود متعلق به استارت‌آپ است و چه مقدار از این سود به توسن بوم تعلق می‌گیرد.»

توسن بوم، شریک تجاری استارت‌آپ‌ها

در توسن‌بوم، حقوق مالکیت اپلیکیشن برای استارت‌آپ است اما پس از درآمدزایی، بخشی از درآمد استارت‌آپ‌ها به این شرکت، تعلق می‌گیرد. این میزان هم‌بستگی به مدل کسب‌وکار استارت‌آپ دارد. عضو هیات مدیره توسن، شیوه کسب‌وکار را این‌طور شرح می‌دهد: «مدل درآمدی ما این است که در درآمد اپ شریک می‌شویم، اما تمام فرایندهای قبل از سوددهی که در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهیم، رایگان است. ما خودمان را به‌عنوان یک اپ‌استور در نظر می‌گیرم؛ مدل درآمدی اپ‌استورها هم تسهیم درآمد است و ما هم به این طریق عمل می‌کنیم. به ‌این ‌ترتیب، مثلا ۸۰ یا 70 درصد سود، سهم استارت‌آپ و ۲۰ یا ۳۰ درصد سهم توسن بوم است. البته ممکن است کسب‌وکاری وجود داشته باشد که سرمایه‌گذاری و بازرگانی بخشی از آن باشد که به ‌این ‌ترتیب ممکن است سهم توسن بوم درصد کمتری باشد.»

درآمدزایی استارت‌آپ‌ها برای توسن تاکنون صفر بوده، چراکه مدل کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها به‌صورت فری‌میوم بوده است. به‌عبارت‌دیگر برنامه توسن این بوده است که در بازار رقابتی فناوری‌ها ضمن حفظ جایگاه خود، با ارائه سرویس‌های نوآورانه درآمدزایی کند. با این حساب درآمدزایی توسن‌بوم، پس‌ازاین و مبتنی بر ارائه سرویس‌های نوآورانه و جدید خواهد بود سرویس‌های نوآورانه و جدیدی که منجر به درآمد زایی توسن بوم خواهند شد به زودی و به صورت گام به گام به بازار معرفی خواهند شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]فری‌میوم

این واژه مخفف Free+ Premium= Freemium است. در مدل فری‌میوم، شما بخشی از محصول را به شکل رایگان دریافت می‌کنید. اما اگر بخواهید از تمام مزیت‌ها و قابلیت‌ها استفاده کنید، باید هزینه بپردازید. درواقع فری‌میوم یا رایگان‌پایه، یک روش کسب‌وکار و دریافت پول است که معمولا یک کالا مانند نرم‌افزار، رسانه، بازی یا خدمات وب به‌صورت رایگان‌افزار ارائه می‌شود، اما برای دسترسی به امکانات جانبی مانند امکانات ویژه، خدمات بیشتر، یا نمایش بهتر نرم‌افزار از کاربر درخواست پرداخت می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

امید ترابی معتقد است تاکنون فقط برای توسن‌بوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. او می‌گوید: «ما به‌دلیل مدل کسب‌وکاری استارت‌آپ‌ها صفر درصد درآمد داشته‌ایم و هنوز به درآمدزایی نرسیده‌ایم. اما برگ برنده ما این است که به 80 هزار تراکنش در روز رسیده‌ایم؛ اینکه تبادل سرویس، از خارج سیستم بانکی به داخل آن، توسط توسن و امن و سریع رخ می‌دهد برایمان بسیار باارزش است. ما زیرساختی ایجاد کرده‌ایم که بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های PSP و استارت‌آپ‌ها در آن قرار گرفته‌اند. حالا وقت آن است که در این زیرساخت باارزش، نوآوری به وجود بیاید و با ارائه سرویس‌های نوآورانه که فقط در این بستر قابلیت اجرایی دارند خدمات ارزش افزوده و نوآورانه به بازار عرضه شوند. این اقدام، برای مصرف‌کننده ارزش دارد و برای ما ایجاد درآمد می‌کند.»

 

اما و اگرهای استارت‌آپی

علاوه بر مسائل مربوط به رگولاتوری، پذیرفتن ریسک‌های مربوط به استارت‌آپ‌ها نیز معضل دیگری است که محبوبی از آن نام می‌برد. او در این‌باره می‌گوید: «این مسائل، ریسک ما را افزایش می‌دهد؛ اما علاوه بر این ریسک، منافع هم وجود دارد و این مسئله باعث نمی‌شود که ما از این ریسک‌ها هراس داشته باشیم. بلکه می‌دانیم باید آنها را مدیریت کنیم. از طرف دیگر امیدوار هستیم که شرایط تسهیل شود. این حساسیت، در سیستم بانکی و در جنبه‌های مختلف وجود دارد که برای رفع آن، به‌صورت مداوم با بانک‌ها جلسه داریم و فضای استارت‌آپی و فین‌تکی را بررسی می‌کنیم. به‌هرحال، باید بگذاریم زمان بگذرد تا با تلاش‌های بانک‌ها، شرکت‌های آی‌تی و استارت‌آپ‌ها این مسائل حل شود. ما همچنان به کارمان در توسن‌بوم ادامه می‌دهیم.»

 

نگاه به آینده

کار توسنی‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. آنها برای آینده هم برنامه‌ریزی دارند. در حال حاضر، توسن با 14 بانک در ارتباط است اما مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این تعداد تا پایان سال به 20 بانک برسد. علاوه بر این، ترابی از شتاب‌دهنده شدن توسن خبر می‌دهد و می‌گوید: «در مرکز نوآوری گروه توسن، برنامه‌ای برای این منظور وجود دارد که در این راستا از زیرساخت‌های توسن‌بوم استفاده خواهد شد. علاوه بر این، از همان ابتدا هدف زنجیره تامین مالی و اتصال سیستم‌های بانکی و غیر بانکی به یکدیگر بود در این راستا و به صورت گام‌به‌گام سرویس‌های بیمه را هم وارد این حوزه می کنیم. ما در این پلتفرم محصولی به نام بیمه‌یار تعریف کرده‌ایم که سرویس‌های بانکی و بیمه را با یکدیگر ادغام می‌کند؛ در بیمه سرویس بانکی ارائه می‌دهد و در بانک، سرویس بیمه؛ که به این طریق، نسل جدیدی از محصولات ایجاد می‌شود. همچنین در حال حاضر به بورس و فرابورس هم سرویس ارائه می‌دهیم. در این فرایند، بحث تسویه‌حساب را در فرابورس از طریق توسن‌بوم مدیریت کردیم تا تسویه‌حساب بدون تاخیر انجام شود.»

چرا توسن؟

توسن، محدودیتی برای کار کردن استارت‌آپ‌ها با دیگر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها قائل نمی‌شود. حق انتخاب با خود آنهاست. از ترابی دلیل گرایش استارت‌آپ‌ها و وجه تمایز توسن‌بوم با دیگران را جویا شدیم که گفت: «هر استارت‌آپ یا شرکت، شرایط را می‌سنجد که به چه شکل و چگونه کار کند. به اعتقاد من، استقبال استارت‌آپ‌ها از توسن‌بوم نشان از تفاوت ما دارد و این تمایز، سرعت عمل و سرویس‌های واقعی بوده است که آن را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار داده‌ایم. ما 33 بانک در کشور داریم که هرکدام از اپ‌ها اگر بخواهند سرویس بانک‌ها را بگیرند باید با هر یک، به‌طور جداگانه وارد تعامل شوند، آزمون‌ها را انجام دهند، درباره مسائل مالی به توافق برسند و در مرحله آخر، قرارداد امضا کنند. اما زمانی که با توسن‌بوم ادغام شوند یعنی به حدود 14 بانک که در اکوسیستم توسن‌بوم هستند، متصل می‌شوند. این سرعت و امکان در جای دیگر وجود ندارد. ناگفته نماند هکاتون‌ها و مسابقات دیگری هم سراغ دارم که توسط شرکت‌های دیگر برگزار شده اما در نهایت اتصال به بانک فراهم نشده است. در واقع تنها طرح ایده در یک مسابقه بوده و تبدیل آن به یک اپلیکیشن صورت نگرفته است. اما در توسن‌بوم، اپلیکیشنی داریم که توسط یک استارت‌آپ تولید و در بانک نصب شده و در حال حاضر، به‌صورت روزانه چندین هزار تراکنش هم دارد. اگر استارت‌آپی وارد توسن‌بوم شود، اپلیکیشن جذاب و امکان درآمدزایی هم داشته باشد، شاید در مدت کمتر از یک هفته در بانک به مرحله اجرا برسد. ما می‌گوییم اگر کسی نوآوری دارد، همه‌چیز برای ارائه آن به فضای بانکی کشور مهیا است.»

 

درباره توسن بوم

توسن بوم، از سال 93 فعالیتش را توسط شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین در راستای تکمیل زنجیره ارزش گروه توسن شروع کرد. توسن بوم زیرساخت اتصال برنامه‌های موبایلی و نرم‌افزارهای مالی به بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف را فراهم کرده است. با استفاده از سرویس‌های بانکی بوم، توسعه‌دهندگان قادر به تولید محصولات نوآورانه‌ای هستند که به سرویس‌های آنلاین بانکی دسترسی دارد. زیرساخت بوم یک اکوسیستم کامل بانکداری باز است که مشتریان، استارت‌آپ‌ها و بانک‌ها را به هم متصل می‌کند.

کلیه توسعه‌دهندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری که برنامه‌های آن‌ها به سرویس‌های بانکی نیاز دارد، می‌توانند با عضویت در وب‌سایت توسن بوم و درخواست حساب توسعه‌دهنده به مستندات سرویس‌ها دسترسی داشته باشند و سرویس‌های بانکی را در فضای تستی به‌صورت آنلاین در برنامه‌های خود پیاده‌سازی و تست کنند.

توسن بوم هر سال رویدادی با عنوان هکاتون توسن نیز برگزار می‌کند که تاکنون دو دوره از این رویداد برگزار شده است و در حال حاضر استارت‌آپ‌های فعال و مطرحی در کشور در حوزه فین‌تک، خروجی این رویداد و اکوسیستم توسن بوم هستند.

ازجمله مزیت‌های توسن بوم برای استارت‌آپ‌ها این است که یک بازار حرفه‌ای برای استارت‌آپ‌ها ایجاد شده است و از طرف دیگر هم چون توسن بوم به بانک‌ها متصل است، خیلی سریع استارت‌آپ‌ها می‌توانند ایده و محصول خودشان را به بانک‌ها عرضه کنند و به بانک‌ها متصل شوند.

قسمت مهم دیگر توسن بوم برای کسی که اپلیکیشن را تولید می‌کند، تماس خیلی سریع و راحت با بازار اصلی است. توسن بوم شرایطی را برایشان ایجاد می‌کند که می‌توانند ایده‌شان یا اپلیکیشن‌شان را خیلی راحت به بانک‌ها یا مشتریان نهایی بانک‌ها برای فروش عرضه کنند.

یکی دیگر از حسن‌های توسن بوم این است که یک سری API در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهند و یک اپ استور تخصصی بانکی نیز ایجاد کرده است. پس ممکن است اپلیکیشنی وجود داشته باشد که هیچ سرویسی از بانک نخواهد ولی می‌خواهد جایی باشد که بانک‌ها یا مشتریان بانکی آن را ببینند، درنتیجه خودش را در این اپ استور قرار می‌دهد. درواقع از فضای بازار توسن بوم استفاده می‌کند. برای مثال در توسن بوم اپلیکیشن‌هایی هست که موقعیت شعب یا موقعیت خودپردازها را نشان می‌دهند. این اپلیکیشن به لحاظ فنی نیاز ندارد که از بانک API بگیرد، ولی می‌خواهد در این اپ استور قرار بگیرد چراکه دوست دارد بانک‌ها و مشتریان نهایی اپلیکیشن آن‌ها را ببینند و آن را دانلود کنند.

قسمتِ دیگر، کسانی هستند که می‌خواهند از API های بانکی استفاده کنند. به گفته مدیران توسن بوم، در این بستر هیچ محدودیتی ندارند مبنی بر اینکه اگر کسی می‌خواهد از API بانکی استفاده کند، حتماً باید یک اپلیکیشن بانکی باشد. ممکن است برخی از اپلیکیشن‌ها به یک قسمت پرداخت، مالی و یا بانکی احتیاج داشته باشند، آن‌ها هم می‌توانند در کنار توسن بوم قرار بگیرند.

ازجمله سرویس‌های این بستر می‌توان به این موارد اشاره کرد: «Ouath 2.0»، «فهرست سپرده‌های یک مشتری»، «اعلام مشخصات سپرده (نام صاحب سپرده)»، «انتقال وجه بین سپرده‌ها»، «صورتحساب سپرده‌ها»، «انتقال وجه مستمر (زمان‌بندی‌شده) بین سپرده‌ها و گزارش جزئیات آن‌ها»، «انتقال وجه گروهی (دسته‌ای) بین سپرده‌ها»، «نرخ سود سپرده»، «لیست کارت‌های مشتری»، «اعلام موجودی کارت»، «اعلام مشخصات کارت (نام صاحب کارت)»، «انتقال وجه کارتی»، «گزارش تراکنش‌های کارت»، «فهرست کارت‌ها»، «پرداخت قبض»، «ارائه مشخصات قبض»، «صورت‌حساب دوره‌ای»، «انتقال وجه بین‌بانکی (پایا و ساتنا) و گزارش وضعیت اجرای آن‌ها»، «لیست دسته‌چک‌های یک مشتری به همراه جزئیات برگه‌های دسته‌چک»، «ثبت مبلغ چک، مسدودی چک و درخواست دسته‌چک جدید»، «فهرست چک‌های واگذارشده به سپرده»، «لیست تسهیلات یک مشتری به همراه جزئیات اقساط»، «سرویس ثبت دستور پرداخت»، «سرویس ثبت دستور پرداخت دسته‌ای»، «سرویس لغو دستور پرداخت»، «سرویس گزارش دستور پرداخت»، «سرویس تمدید دستور پرداخت» و «سرویس دریافت صورتحساب با شناسه».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.