راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین، تنها روزنه امید کره شمالی برای جبران تحریم‌های اقتصادی

وقتی تقریبا هیچ‌کدام از بانک‌های دنیا کسب‌وکار شما را قبول ندارند، کار سختی است که بتوانید اقتصاد ملی خودتان را سالم و سرپا  نگه دارید و این مشکلی است که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با آن مواجه است چراکه با افزایش تحریم‌ها، این کشور از اقتصاد جهانی حذف شده است.

برای جلوگیری از چنین بحران مالی، کره به ارز بیت‌کوین روی آورده است. این ارز رمزنگاری‌شده به‌خاطر ماهیت غیرمتمرکزی که دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است. به‌جای تکیه بر بانک‌ها و دولت‌ها، بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده روی شبکه توزیع‌شده‌ای از کاربران که تراکنش‌های بیت‌کوین را کنترل می‌کنند ساخته شده است.

هیچ اطلاعات جامعی درمورد اینکه کره شمالی چه مقدار بیت‌کوین نگه داشته، وجود ندارد اما بررسی‌ها نشان از علاقه و اشتیاق این کشور به این ارزها دارد. حتی مدارکی وجود دارد که کره شمالی شروع به استخراج بیت‌کوین متخص خودش کرده است.

زمانی که شما رهبر کشوری باشید که در تمام حوزه‌ها دچار تحریم است، پس باید هم موضوعی مانند ارز غیرمتمرکز برایتان جالب و جذاب باشد. با استفاده از این ارزها شما می‌توانید مقداری نقدینگی برای خودتان تهیه کنید، آن هم بدون اینکه متکی به بانک‌هایی باشید که نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند با شما کار کنند.

به همین دلیل هم طی چند سال گذشته، کره شمالی شروع به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین کرده است. خبرهای منتشرشده در ماه آوریل نشان می‌داد که این کشور در سال‌هاای 2013 تا 2015 مقدار 73 بیت‌کوین را دزدید. در آن زمان 73 بیت‌کوین ارزشی برابر با 88 هزار دلار داشت که باتوجه به رشد قیمت بیت‌کوین، در بازار کنونی ارزشی بیش از 1.26 میلیون دلار دارد.

در سال 2016 هم هکرهای این کشور داده‌های  10 میلیون کاربر سایت اینترپارک، سایت خریدوفروش و حراج آنلاین، را هک کرد و برای بازگرداندن این داده‌ها درخواست 2.7 میلیون دلار بیت‌کوین کردند.

بد نیست که الان ارزیابی انجام دهیم و قیمت‌های بیت‌کوین در آن زمان را با حالا مقایسه کنیم. در ماه جولای سال 2016 قیمت هر بیت‌کوین معادل 650 دلار بود و 2.7 میلیون دلار بیت‌کوین می‌شد چیزی حدود 4 هزار بیت‌کوین. حالا همین 4 هزار بیت‌کوین ارزشی بیش از 71.8 میلیون دلار دارد.

به‌تازگی هم هکرهای کره شمالی باج‌افزاری به نام واناکرای را که یک ویروس کامپیوتری است وارد سیستم‌های کامپیوتری کرد و اطلاعات و وداده‌های موجود را هک کرد و در ازای دسترسی مجدد به آن داده‌ها درخواست بیت‌کوین کرد.

سه ماه بعد هم سه کیف پول بیت‌کوینی که حاوی هزینه‌های پرداخت‌شده به هکرهای واناکرای بودند، تخلیه شدند. مجموعه بیت‌کوین‌های موجود در این کیف پول‌ها 52 بیت‌کوین بوده است.

البته باید گفت که همین موضوع پای یک مسئله مهمی را باز می‌کند و آن حفاظت از ناشناخته بودن مالکیت بیت‌کوین است. در حالی‌که امکان ردیابی حرکت و جابجایی بیت‌کوین وجود دارد اما در مقابل هیچ راه قابل اطمینانی برای شناسایی شخصی که مالک آن است وجود ندارد.

در مورد اتفاقا واناکرای، سه کیف پول بیت‌کوینی به کیف پول‌های دیگری انتقال پیدا کردند که هر کدام از آن کیف پول‌ها هم جداگانه به کیف پول‌های دیگری جابجا شدند و در نهایت هم سر از صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای به نام ShapeShift درآوردند.

در حالی که کشور کره شمالی هرگونه تخلف و کار غیرقانونی را رد کرده، اما کاملا مشخص است که علاقه ویژه‌ای به ارزهای رمزنگاری‌شده دارد. همین ماه پیش هم در دانشگاه علم و صنعت پیونگ یانگ کره شمالی، پروفسور فدریکو تنگا که متخصص حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده است، سخنرانی انجام داد.

به گزارش وب‌سایت دانشگاه، این پروفسور در ابتدا درباره جزئیات مفاهیم زنجیره بلوک و مهم‌ترین کاربرد آن یعنی بیت‌کوین صحبت کرد و پس از آن هم سؤالات فنی بسیاری درباره عملکرد بیت‌کوین، خطرات آن و اقدامات انجام‎شده در راستای حفظ امنیت آن پرسیده شد.

منبع: Mashable

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.