راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید از استارت‌آپ‌های فین‌تک در راستای سیاست‌های کلی نظام حمایت کرد؟

ماهنامه عصر تراکنش / مسئله اقتصاد و تولید ملی همواره جزء دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است، اما در سال‌های اخیر این دغدغه بیش از پیش در سخنرانی‌ها و بیانات ایشان نمود پیدا کرده، به‌طوری که در سال جاری برای اولین بار در دو سال متوالی از عنوان «اقتصاد مقاومتی» برای نام‌گذاری سال استفاده کردند. در حالی که سال 95 سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری شده بود، سال 96 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذاری شد تا بر همه مسئولان و مردم اهمیت و تأکید ایشان بر موضوع اقتصاد مقاومتی و امر اشتغال بیش از پیش آشکار شود.

در راستای شعار امسال و دغدغه‌هایی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، حمایت از کسب‌وکارهای نوپایی که در زمینه‌های مختلف تأسیس شده و توانسته‌اند بدون دخالت دولت موجبات اشتغال تعدادی از جوانان را فراهم کنند، به‌عنوان اصلی خدشه‌ناپذیر مطرح می‌شود و موانعی که گاه‌وبیگاه از سوی نهادها و ارگان‌های حاکمیتی بر سر فعالیت این کسب‌وکارها ایجاد می‌شود، با اصل اقتصاد مقاومتی در تضاد قرار می‌گیرد.

فیلترینگ استارت‌آپ‌های فین‌تک که در تیرماه سال جاری رخ داد و تهدیدهای گاه‌وبیگاه برخی نهادها و مراکز نظارتی نسبت به فیلترینگ مجدد آنها، این نگرانی را به وجود می‌آورد که با حذف و فیلترینگ استارت‌آپ‌های فین‌تک چه مشاغلی تحت تأثیر قرار می‌گیرند؟ در واقع فین‌تک‌ها چه بخش‌هایی از بازار را هدف قرار داده‌اند؟

طبق آمار و اطلاعات موجود، استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک به حدود 200 هزار کسب‌وکار خانگی سرویس ارائه می‌دهند که اغلب این کسب‌وکارها نیز در شهرستان‌ها فعالیت دارند.

کسب‌وکارهای خانگی راهبردی برای ایجاد اشتغال و درآمد است و به عقیده کارشناسان 15 تا 80 درصد نیاز اشتغال 150 کشور جهان را مشاغل خانگی تأمین می‌کند. قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ایران در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده تا از طریق ارائه تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد این مشاغل خانگی و کارآفرینی شکل بگیرد. حمایت از مشاغل خانگی علاوه بر تحقق راهبردهای اقتصادی، دارای مزیت‌های اجتماعی مثبتی است که نباید از آن غافل بود؛ ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه‌هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه‌هاي كار خانوادگي و امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد ـ شاگردي بين اعضای خانواده ازجمله این مزیت‌هاست.

با تحولات عظیمی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی سال‌های اخیر به وجود آمده است، امکان اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در زمینه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات فراهم آمده است و از سوی دیگر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک نیز به کمک این کسب‌وکارهای خانگی آمده‌اند و با بهره‌گیری از بستر مالی که این استارت‌آپ‌ها برای آنها فراهم آورده‌اند، به ارائه محصولات و خدمات خود می‌پردازند. در واقع استارت‌آپ‌های فین‌تکی توانسته‌اند با ارائه سرویس‌هایی با تجربه کاربری بهتر و ساده‌تر از سرویس‌هایی که بانک‌ها یا شرکت‌های پرداختی ارائه می‌دهند، توجه افراد را، هم در شهرهای بزرگ کشور و هم در شهرستان‌ها جلب کنند. افراد زیادی در شهرستان‌ها از این استارت‌آپ‌ها استفاده می‌کنند؛ در واقع می‌توان گفت از مهم‌ترین دلایل رجوع افراد به فین‌تک‌ها، سادگی در ارائه خدمات و سرویس‌ها است. برای مثال اگر یک نفر بخواهد کوچک‌ترین سرویسی را از بانک‌ها بگیرد، باید روال طولانی را طی کند و این در حالی است که فین‌تک‌ها روال کار را ساده کرده‌اند.

می‌توان گفت استارت‌آپ‌های فین‌تکی با فعالیتشان نه‌تنها در ایجاد شغل به دولت کمک می‌کنند، بلکه همان‌گونه که گفته شد، طبق آمار بخش زیادی از کسب‌وکارهایی که از خدمات استارت‌آپ‌های فین‌تک استفاده می‌کنند، در شهرستان‌ها حضور دارند که این موضوع را می‌توان در راستای اجرای سیاست‌های تمرکززدایی از پایتخت نیز مؤثر دانست و شاهد رونق هرچند خرد، ولی مؤثر در شهرستان‌ها بود که تقریباً بدون مداخله دولت انجام شده است و این امر در بلندمدت موجب توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

استارت‌آپ‌های فین‌تکی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال بسیار سریع‌تر از بانک‌ها عمل می‌کنند و خدمات مالی را به شیوه‌ای کاربرپسندتر و ارزان‌تر ارائه می‌دهند؛ در واقع این استارت‌آپ‌ها خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند که بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ پرداخت قادر به ارائه آن نیستند، یا اگر هم باشند، این بازار برای آنها جذاب نیست؛ بهتر است بگوییم این بازارها آن‌قدر محدود و کوچک هستند که درنهایت برای بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌صرفه نیست که وارد آنها شوند.

در شرایطی که کشور با بحران بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، حمایت از جوانان کارآفرین برای توسعه کسب‌وکارشان می‌تواند یک راه‌حل اساسی برای ایجاد شغل و درنهایت تولید ملی باشد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اهمیت اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید ملی است و این استارت‌آپ‌ها می‌توانند با ایده‌های جدیدی که نیازهای جامعه هستند و با هزینه‌ای کمتر از بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، تولید محصول و خدمات را در کشور توسعه دهند و نقش بسزایی در پویایی اقتصاد کشور داشته باشند.

بنابراین چون یکی از اهداف کلان دولت در سال 96 با توجه به شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، ایجاد شغل است، نباید کلمه «حمایت» را فراموش کرد؛ زیرا حمایت از این کسب‌وکارها به معنی تقویت بنیه اقتصادی کشور است. همچنین فین‌تک‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه و دانش‌بنیان با ایده‌ها و نوآوری‌هایی که در ارائه خدماتشان دارند، می‌توانند بازار داخل را برای رقبای خارجی، غیرقابل‌دسترس کنند و در تقویت اقتصاد مقاومتی، تقویت توان اقتصاد داخلی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان مفید باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.