راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سمپوزیوم اقتصاد و بانکداری اسلامی به‌عنوان یکی از حوزه‌های جایزه جهانی مصطفی (ص) برگزار شد

جایزه مصطفی(ص) در خرداد ماه 1391توسط اعضاي شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. محوریت اصلی جایزه، شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام است که این امر از طریق ارزیابی طرح‌های علمی و فناورانه و اعطای جایزه به دانشمندان و متخصصان برتر در سطح جهان اسلام صورت می‌گیرد. بر این اساس، ویژگی اصلی جایزه، افزایش سطح همکاری و هم افزایی در حوزه علوم و فناوری در سطح کشورهای اسلامی با تاکید بر فناوری پیشرفته است. حوزه‌هاي جايزه مصطفی، علوم وفناوري نانو، علوم و فناوري زيستي، علوم و فناوري ارتباطات و اطلاعات و طرح برتر مسلمان جهان: كه به فرد (يا گروهي) اعطا مي‌شود كه در يك رشته خاص علمي و فناوري، طي دو سال منتهي به برگزاري جايزه، اقدام ويژه‌ و منحصربفردي در راستاي پيشرفت علم در سطح جهان انجام داده باشد.

پس از برگزاری نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در دی‌ماه 1394، دومین دوره اعطای این جایزه در آذرماه 1396 با تقدیر از دانشمندان برجسته جهان اسلام با نشست‌های علمی تخصصی درحال برگزاری است. سمپوزیوم اقتصاد و بانکداری اسلامی به عنوان یکی از حوزه‌های این جایزه شنبه 11 آذرماه در تالار آیت ا… مهدوی کنی دانشگاه امام صادق(ع) با حضور شخصیت‌های علمی برجسته حوزه‌های اقتصاد و مالی اسلامی برگزار شد.

در این سمپوزیوم دکتر منصور مهتر معاون عملیاتی بانک توسعه اسلامی، پروفسورکبیرحسن از دانشگاه نئو اورلئان، پروفسور راجا راسیا از دانشگاه ملایا، پروفسور بلال احسان باکویی، دکتر آدام ان جی، دکتر مونیزا از اینسیف و دکتر عثمان از آلمان در پنل‌های تخصصی و در حوزه توسعه نظام مالی اسلامی در جهان اسلام  به سخنرانی پرداختند.

این سمپوزیوم با سخنرانی منصور مهتر آغاز شد. او با بررسی اهداف توسعه پایدار یک برنامه توسعه متحول کننده حقیقی را مورد بررسی قرار داد و گفت:« این برنامه در مقیاس بلندپردازانه و در عین حال عمیق است، در رویکرد خود جامع است و در حرکت به سوی  اهداف توسعه پایدار پوشش جهانی دارد. علم تکنولوژی و نوآوری نیز عامل رسیدن به توسعه پایدار است.»

در ادامه بهادر بیژنی جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل، به بررسی تاریخچه، منابع مالی، سرمایه‌گذاری در بازار، سهام، درآمد ثابت، کالاها، نوآوری‌ها  و توسعه‌های آینده بورس در ایران پرداخت.

پس از اتمام سخنرانی‌ها، پنلی با حضور پروفسور محمدکبیر حسن از دانشگاه نئو اورلئان و پروفسور بلال احسان باکویی، برگزار شد.

پرفسور محمدکبیر حسن، آینده بانکداری اسلامی را مورد بررسی قرار داد. او سخنرانی خود را با پرسش منابع مالی اسلامی چیست؟، آغاز کرد:« منابع مالی اسلامی ریشه در قانون الهی دارد، بر مبنای عدالت اقتصادی است و موجب گردش ثروت است.»

او به بیان تفاوت‌ها در اقتصاد اسلامی و سرمایه‌داری پرداخت و گفت:« اقتصاد در دنیای سرمایه‌داری  بر مبنای قرض، برد و باخت، ایجاد بدهی، انتقال خطر و سود ناعادلانه است که در این اقتصاد،ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شوند. اما اقتصاد اسلامی بر مبنای سرمایه‌گذاری، برد- برد، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های واقعی و عدالت و تساوی است.»

سخنران بعدی این پنل، پروفسور بلال احسان باکویی از مرکز بین‌المللی آموزش در امور مالی اسلامی و استاد دانشگاه منابع اسلامی مالزی بود. او در این بخش، اصول اقتصاد اسلامی را تشریح کرد و گفت:« اسلام دارای سیستم اقتصادی منحصر به‌فرد خود است. قرآن و سنت پیامبر، راهنمای انسان‌ها هستند تا آنها را به مسیر درست هدایت کنند. هم‌افزایی مسلمانان با یکدیگر موجب بهبود وضعیت آنان می‌شود که در قرآن نیز به آن اشاره شده است اما این موضوع در اقتصاد سرمایه‌داری متفاوت است و یک درصد از افراد از سرمایه موجود بهره می‌برند. اساس اقتصاد اسلامی باید اجماع مسلمانان باشد به‌گونه‌ای که توجه به مادیات و معنویت در راستای توجه به آخرت باشد.»

او ضمن تشریح فرمول قیمت‌گذاری دارایی‌های اسلامی، تاکید کرد:« جامعه باید آموز‌ه‌های قرآن و سنت پیامبر را دنبال کند. به‌گونه‌ای که معیشت اعضای آن، در کنار توانایی‌های معنوی آنان حفظ شود. اصول ایدئولوژیک و نظری اقتصاد اسلامی می‌تواند به صورت ریاضی شکل بگیرد و تجربی مطالعه شود اما پیدا کردن یک مدل مناسب، چالشی بزرگ است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.