راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ششمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

شماره آذرماه ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. عصر تراکنش ماهنامه‌ای است تحلیلی و آموزشی که درزمینهٔ فین‌تِک منتشر می‌شود. فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی. بانکداری، پرداخت، بورس و بیمه بخشی از خدمات مالی‌اند و مانند زیرساختی برای انجام تجارت و کسب‌وکارها عمل می‌کنند. اساس کسب‌وکارهای مالی هم بر تراکنش قرار دارد.

عصر تراکنش در هر شماره به سراغ یکی از چهره‌های فین‌تک ایران می‌رود. محمدعلی گوگانی مدیرعامل شرکت آدونیس سوژه گزارش یک این ماهنامه را به خود اختصاص داده و روایتی از زندگی وی در ماهنامه ارائه‌شده است. گوگانی که از او به‌عنوان «سلطان خودپرداز» یاد می‌شود در طول دوران فعالیت خود در شرکت‌های ایران ارقام، خدمات انفورماتیک و آدونیس بیش از 60 درصد خودپردازهای ایران را فروخته است.

نوپاها زیر تیغ؛ گزارشی درباره معضل پرداخت بیمه و مالیات در استارت‌آپ‌ها، یونیکورن‌های واقعی یا کاغذی؛ تحلیلی درباره وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ایجاد پنج یونیکورن بزرگ در ایران، معرفی معروف‌ترین کسب‌وکارهای فین‌تک در نیویورک، توسعه به شیوه توسن؛ گزارشی از فعالیت‌های توسن بوم، مدل کسب‌وکار آن و امکاناتی که در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد، فریاد زیر آب؛ یک راهنمای نسبتاً کامل درباره بیت‌کوین و پاسخ به مهم‌ترین پرسش‌ها درباره آن برخی از مطالب این شماره ماهنامه عصر تراکنش هستند.

 

نگاهی به درون این شماره عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش دارای سه بخش کلی ایران، جهان و راهنما است. در بخش ایران و جهان گزارش‌هایی درباره کسب‌وکارهای فین‌تک ایرانی و غیر ایرانی منتشر می‌شود. مخاطبان عصر تراکنش در بخش راهنما هم مطالب آموزشی و دانشنامه‌ای درباره فین‌تک ایران و جهان را مطالعه می‌کنند.

مینا والی، مدیرمسئول این ماهنامه در یادداشت خود با عنوان «ما، مسئله بیت‌کوین، آلت‌کوین‌ها، زنجیره بلوک و آینده مبهمی که پیش روی ماست» به موضوع وضعیت بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده در ایران پرداخته و تجربه‌های قانون‌گذاری درزمینهٔ بیت‌کوین، زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری شده در سطح جهان را مرور کرده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «چه بیت‌کوین را طلای دنیای دیجیتال بدانیم، چه بلای دنیای جدید، نمی‌توان منکر این شد که جریان جدیدی در ایران شروع‌شده است که تقریباً این جریان همزمان با جهان در حال جلو رفتن است. خوشبختانه باوجود تلاش برخی که به همه‌چیز با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند تا امروز کسی از مقامات رسمی ایران واکنش تند و نسنجیده‌ای نسبت به بیت‌کوین نشان نداده است و حرف‌ها و اظهارنظرها متمرکز بر این محورها بوده است که مردم باید بااحتیاط به سمت بیت‌کوین بروند. هنوز ابعاد بیت‌کوین به‌اندازه کافی روشن نیست و همیشه کسانی هستند که نسبت به نوآوری‌های جدید پیشروتر از بقیه‌اند. این افراد یا متحمل ضررهای هنگفت می‌شوند یا سودهای خوبی می‌برند. آن‌هایی که زودتر از بقیه قدرت اینترنت را فهمیدند، کارآفرینان بزرگ امروز هستند. برخی تصور می‌کنند بیت‌کوین هم مانند اینترنت است و آینده جدیدی پیش روی افراد قرار دارد.»

 

ایران، جهان و راهنما

چهره‌ها یکی از زیر بخش‌های قسمت ایران است که در هر شماره به معرفی چهره‌های مهم ماه می‌پردازد. محمد فرجود سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، مهرداد حیدرپور مدیرعامل بازرگانی مینا کارت آریا، فریبرز چگینی مدیرعامل شرکت بهسازان ملت و مسعود آراسته مدیرعامل شرکت حصین انتخاب‌های این شماره عصر تراکنش هستند. در بخش فوکوس هم تک‌عکس‌هایی درباره مهم‌ترین رویدادهای ماه انتخاب می‌شود که در این شماره تصاویری از کارخانه مونتاژ دستگاه کارت‌خوان شرکت فناپ پرداخت در خرمشهر، مرکز پشتیبانی شرکت جی‌اس‌اس و تصویری از دستگاه پین‌پد پکس مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک سامان انتخاب‌شده است.

فاطمه قوتی در گزارشی مفصل با عنوان «توسعه به شیوه توسن» مرکز توسن بوم را معرفی کرده و از فعالیت‌های توسن بوم، مدل کسب‌وکار آن و امکاناتی که در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد گزارش نوشته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «توسن بوم از سال 93 فعالیتش را توسط شرکت توسعه سامانه-های نرم‌افزاری نگین در راستای تکمیل زنجیره ارزش گروه توسن شروع کرد. توسن بوم زیرساخت اتصال برنامه‌های موبایلی و نرم‌افزارهای مالی به بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف را فراهم کرده است. با استفاده از سرویس‌های بانکی بوم، توسعه‌دهندگان قادر به تولید محصولات نوآورانه‌ای هستند که به سرویس‌های آنلاین بانکی دسترسی دارد. زیرساخت بوم یک اکوسیستم بانکداری باز است که مشتریان، استارت‌آپ‌ها و بانک‌ها را به هم متصل می‌کند.»

پری‌ناز قاسمی با بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های «پیگیر» و «وین‌وین» گفتگوهایی انجام داده و تحت عناوین «جاده روشن پیگیر» و «وین وین؛ برد مشتری، برد فروشنده»‌ منتشرشده است. مهم‌ترین تحولات بانکداری ایران از سال 1243 تا 1357 هم در صفحه نوستالژی ماهنامه با عنوان «انتخاب‌‌های سخت» منتشر است.

در بخش جهان علاوه بر معرفی چهره‌های مطرح فین‌تک، یادداشتی از اسکار نیبور با عنوان «آینده پول نقد به کدام سو می‌رود؟» به چشم می‌خورد که چکیده‌ای است از نتایج تحقیقات موسسه PAYSAFE برای بررسی عادات خرید مشتریان، نگرش‌ها به پول نقد و شیوه‌های پرداخت در بریتانیا، آمریکا و کانادا. همچنین مطلبی تحلیلی از توماس؛ اچ، داونپورت تحلیلگر معروف در خصوص بیگ دیتا یا بزرگ داده‌ها منتشرشده که او در آن روندهای مهم بزرگ‌داده‌ها و تأثیر آن بر کسب‌وکارها را بررسی کرده است.

در هر شماره عصر تراکنش متن کامل یک سخنرانی مرتبط با فین‌تک منتشر می‌شود. در این شماره متن کامل سخنرانی دان تاپ اسکات درباره زنجیره بلوک در «تد» با عنوان «چگونه زنجیره بلوک در حال تغییر پول و کسب‌وکار است؟» ترجمه و منتشر شده است. در بخش فوکوس تصاویری از رویدادهای مانی 2020، هفته فین‌تک هنگ‌کنگ و فستیوال فین‌تک سنگاپور منتشرشده و یادداشت‌های کوتاهی در این زمینه نوشته شده است.

در بخش راهنما اصل مقاله ساتوشی ناکاموتو درباره بیت کوین که از آن به‌عنوان مانیفست بیت‌کوین یاد می-شود و در سال 2008 منتشرشده است، با عنوان «بیت‌کوین: یک سیستم پول الکترونیک همتا به همتا» آمده است و همچنین در سلسله یادداشت‌هایی با نام «فریاد زیر آب» به مهم‌ترین پرسش‌ها درباره بیت کوین، پاسخ داده شده است: بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا راهی برای حذف بانک‌ها از بانکداری وجود دارد؟ آیا بیت‌کوین می‌تواند بر اقتصاد تأثیر بگذارد؟ از جمله این پرسش‌هاست.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه به قیمت 20 هزار تومان ابتدای هرماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره 46010539 تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق وب‌سایت راه پرداخت هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی نشریه عصر تراکنش در اپلیکیشن‌های جار و طاقچه نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.