راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهم تراکنش‌های موبایلی از پرداخت‌های مالی چقدر است؟ / اینفوگرافیک

به گزارش سایت نظربازار، طبق آخرین آمار منتشرشده از سوی شاپرک، ماهیانه یک ‌میلیارد و سیصد تراکنش مالی از طریق ابزارهای غیرحضوری مالی مانند کارت‌خوان، اینترنت و موبایل و… انجام می‌شود. از تعداد کل ابزارهای پذیرندهٔ شاپرک، ۸۸ درصد تراکنش‌های مالی از طریق کارت‌خوان فروشگاهی POS، نُه درصد از طریق موبایل و ۳ درصد از طریق اینترنت انجام شده است.

مقایسه آمار منتشرشده از شاپرک در نمودار زیر نشان می‌دهد که شرکت‌های PSP، مانند شرکت به‌پرداخت ملت که در حوزهٔ کارت‌خوان‌های فروشگاهی سهم بسیاری دارد، بازار را به شرکت‌هایی که در حوزهٔ موبایل یعنی USSD و اپلیکیشن فعالیت می‌کنند، واگذار کرده‌اند. در این قسمت به بررسی روش‌های استفاده از خدمات موبایلی در تراکنش‌های مالی می‌پردازیم:

الف. USSD یا همان *شماره#: این سیستم نیاز به اینترنت ندارد و از طریق سرویس اپراتورها، توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده (PSP) ارائه می‌شود.

ب. اپلیکیشن: این روش از طریق همراه بانک‌ها یا نصب برنامه (app) روی موبایل مصرف‌کننده ارائه می‌شود. درحال حاضر شرکت‌هایی نیز به‌صورت جداگانه این خدمات را ارائه می‌دهند.

براساس آماری که درخصوص نصب اپلیکیشن‌های مالی از کافه‌بازار به‌دست آمده است، بیش از ۴ میلیون نصب برای اپلیکیشن «ایرانسل من» بوده است و نزدیک به ۵۰۰ هزار نصب را برنامه‌های پیشخوان به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی نیز اپلیکیشن‌های بانکی یا همراه بانک‌ها نزدیک به ۲ میلیون و اپلیکیشن‌های تراکنش مالی بیش از ۴ میلیون نصب داشته‌اند.

طبق نظرسنجی که از طریق نظربازار از تهرانی‌ها صورت پذیرفت، آمار استفاده از خدمات تراکنش موبایلی در بین تهرانی‌ها، با بیشترین اختلاف، مربوط به خرید و شارژ بستهٔ اینترنت است. رده‌های دوم و سوم را خرید شارژ سیم‌کارت و انتقال‌وجه به خود اختصاص داده‌اند. جالب اینکه تنها نیمی از تهرانی‌ها پرداخت قبوض را از طریق موبایل انجام می‌دهند!

با توجه به اینکه بیشترین آمار استفاده از ابزارهای موبایلی برای تراکنش‌های مالی مربوط به شارژ است، مبالغ تراکنش را بررسی کردیم:

بدین صورت ۲۶ درصد از مخاطبان، شارژ ۲ هزار تومانی و ۲۸ درصد از آن‌ها شارژ ۵ هزار تومانی را از طریق ابزارهای موبایلی خرید می‌کنند. با توجه‌ به سود تراکنش ۲۵۰ تومان برای مبالغ بیش از ۲۵۰۰۰ تومان (۴ درصد از تراکنش‌ها)، می‌توان نتیجه گرفت خرید شارژ سیم‌کارت در تعداد زیاد، برای ارائه‌دهندگان خدمات سودآور خواهد بود. درخصوص شارژ و خرید بستهٔ اینترنت، معادله کمی متفاوت است. مقدار ۲۶ درصد از مخاطبان تراکنش‌های ۱۰ تا ۱۵ هزارتومانی انجام می‌دهند و ۲۰ درصد بستهٔ اینترنتی ۵۰۰۰ تومانی می‌خرند. خرید بالای ۲۵ هزار تومان با ۱۲ درصد از تراکنش‌های این بخش، سودآوری مناسبی را برای ارائه‌دهندگان خدمات خواهد داشت.

از طرفی خدمات USSD با توجه به اینکه درصدی درخور توجهی از سود حاصل تراکنش مالی را نصیب اپراتورها می‌کند، شرکت‌های عرضهٔ خدمات تراکنش (PSP) ترجیح می‌دهند تا مخاطب از امکانات مشابه در اپلیکیشن‌ها استفاده کند. بعضاً شاهد رویکردهای تبلیغاتی این شرکت‌ها به‌منظور سوق‌دهی مخاطب به استفاده از برنامه بوده‌اید.

بدین منظور طریقهٔ آشنایی مخاطب با ابزارهای موبایلی را بررسی کردیم و نتایج به‌دست‌آمده به شرح زیر است:

آشنایی با خدمات از طریق دوستان و آشنایان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. این بدان معناست که Word Of Month تأثیرگذارترین ابزار در این حوزه است و تبلیغات اینترنتی و آگهی بازرگانی تلویزیونی با اختلاف بسیار کم در ردهٔ بعدی قرار دارند. جالب اینکه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و حضور در برنامه‌های پرطرف‌دار تلویزیونی، تأثیرگذاری مشابهی داشته‌اند و بیلبورد و تبلیغات چاپی از کم‌اثرترین رسانه‌های تبلیغاتی محسوب می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.