راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی‌رغم روند روبه‌رشد پرداخت‌های موبایلی استارباکس، فروش کلی آن تعریف چندانی ندارد

پرداخت‌ها و سفارش‌های موبایلی در کافه‌های استارباکس روند رو به رشدی دارد اما نه به اندازه‌ای که رضایت وال استریت را به‌دنبال داشته باشد.

در ادامه، نتایج اخیر سه‌ماهه استارباکس دیده می‌شود و با اینکه نتوانسته انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند اما نشانه‌های خوب و مثبتی در آن دیده می‌شود:

پس از اینکه استارباکس نتوانست در سه‌ماهه چهارم درآمد موردانتظارش را به‌دست آورد، سهام آن تا 6 درصد کاهش پیدا کرد. درآمد این شرکت 5.7 میلیارد دلار ثبت شده است که نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته و نتوانسته انتظارات تحلیلگران برای کسب درآمد 5.8 میلیارد دلاری را برآورده کند.

پرداخت‌ها و سفارش‌های موبایلی استارباکس که به مشتریان امکان انجام سفارش ازطریق اپلیکیشن موبایلی استارباکس را می‌داد، 10 درصد تراکنش‌ها را شامل می‌شد که نسبت به سه‌ماهه قبل، یک درصد و نسبت به سال گذشته، 6 درصد افزایش پیدا کرد.

کوین جانسون مدیرعامل استارباکس در جلسه‌ای گفت که به‌زودی پرداخت و سفارش موبایلی برای تمام مشتریان این مجموعه امکان‌پذیر خواهد بود؛ درحال حاضر این قابلیت تنها در دسترس اعضای برنامه پاداش استارباکس است.

همچنین به گفته جانسون، میزان رضایت مشتریان از پرداخت و سفارش‌های موبایلی استارباکس در سه‌ماهه قبل توانست به بالاترین سطح خودش برسد.

البته به این بخش از ماجرا هم باید اشاره کرد که این روند رو به رشد پرداخت‌ها و سفارش‌های آنلاین باعث بروز مشکلاتی هم در داخل فروشگاه و برای افرادی که می‌خواهند حضوری سفارشاتشان را بردارند، شده است که البته استارباکس با راه‌اندازی ایستگاه‌هایی مختص مشتریان موبایلی‌اش توانست این مشکل را رفع کند.

در سه‌ماهه سوم، پرداخت‌های موبایلی استارباکس30 درصد از تراکنش‌های انجام‌شده در فروشگاه‌های ایالات متحده را شامل می‌شد که نسبت به سه‌ماهه قبل 29 درصد و نسبت به سه‌ماهه اول، 27 درصد افزایش داشته است.

همچنین برنامه جایزه استارباکس هم نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است و در حال حاضر، 13.3 میلیون عضو فعال در ایالات متحده وجود دارد که این تعداد 36 درصد فروش این مجموعه در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

البته تعداد این عضویت‌ها هم از ماه آوریل، یعنی درست زمانی که استارباکس گزارش سه‌ماهه دوم خودش را منتشر کرد همان 13.3 میلیون نفر قابت مانده و هیچ تغییری نکرده است.

خبر خوبی که از میان این گزارش‌ها می‌شود برای استارباکس درنطر گرفت این است که پرداخت و سفارش‌های موبایلی این فروشگاه رشد بسیار خوبی داشته است و البته در کنارش مسائل و مشکلاتی هم وجود دارد که با مرور زمان برطرف خواهد شد.

اما مشکل بزرگ‌تر این است که سرعت رشد و افزایش فروش کل این مجموعه، آنطور که انتظار می‌رود نیست. با اینکه امکان انجام سفارشات و پرداخت آن‌ها ازطریق موبایل، کانال جدیدی است که می‌تواند بسیار امیددهنده باشد؛ اما به موازاتش فست‌فودها هم بیکار ننشسته‌اند و سعی در جذب مشتریان بیشتر دارند؛ مشتریانی که ممکن است حتی از استارباکس باشند.

منبع:  Paymentsjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.