راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اختلال سه هفته‌ای در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای ارائه خدمات ای‌نماد

علی اصلان شهلا، وحید حجه فروش؛ فناوران/ بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات به استارت‌آپ‌ها، مانند بانک‌ها، درگاه‌های پرداخت بانکی و نهادهای دولتی، یکی از پیش‌نیازهای الزامی ارائه خدمات به این شرکت‌ها را اخذ نماد اعتماد الکترونیکی می‌دانند. اما از روز بیست و یکم مهر امسال، درگاه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به دلیلی نامشخص، ارائه خدمات به متقاضیان و دارندگان نماد را متوقف کرد. نه کسی می‌توانست تقاضای جدید در سایت ثبت کند، نه کسی می‌توانست فرآیند درخواست یا تمدید خود را مشاهده و پیگیری کند. دراین‌باره با رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و چند تن از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی که در این مدت دچار مشکل شده بودند صحبت کرده‌ایم.

پس از تماس‌های متعدد و تلاش‌های حضوری، یک منبع آگاه در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که خواست نامش فاش نشود در مورد اختلال به وجود آمده در سایت نماد اعتماد به فناوران گفت: مشکل مالی و قراردادی‌ای که بین مرکز توسعه و پیمانکار نرم‌افزاری سامانه نماد اعتماد به وجود آمده و درنهایت منجر به درگیری میان این دو طرف شده بود، درنهایت به اینجا انجامید که پیمانکار همه دسترسی‌های خارجی را به سامانه محدود کند. حتی خود کارکنان مرکز هم نمی‌توانستند در این مدت وارد سامانه شده و به امور جاری خود بپردازند.

سید ادیب حافظی گل، مشاور ارشد سامانه آی نوتی که پس از مدتی فیلتر شدن، موفق به اخذ تأییدیه‌های لازم برای ادامه خدمات خود شده بود، دراین‌باره گفت: «ما هم‌زمان بااینکه توانستیم نامه رفع فیلترمان را بگیریم، نامه تعلیق نماد را هم بیست و یکم مهرماه دریافت کرده بودیم. موضوع نماد اعتمادمان را از مرکز توسعه و مدیران مربوطه پیگیری کردیم. از بیست‌وپنج مهرماه متوجه شدیم که نه‌تنها فرآیند کاری ما پیشرفتی نمی‌کند، بلکه نماد سایت‌های دیگر هم در حال منقضی شدن است و برای آن‌ها هم اتفاقی نمی‌افتد. تلاش کردیم وارد سایت شویم و ببینیم کار در چه مرحله‌ای متوقف شده، اما دسترسی به صفحه خودمان نداشتیم، از طرفی آمارهای روزانه سایت مرکز هم هیچ تغییری نسبت به‌روز قبل نداشت.»

حافظی افزود:« ما به دلیل زیان هنگفتی که روزانه متحمل می‌شدیم، موضوع را به‌صورت حضوری پیگیری کردیم، اما کارمندان مرکز توسعه هم نمی‌توانستند وارد سایت شوند، درواقع دسترسی آن‌ها هم‌ بسته شده بود. درنهایت موضوع را با حراست مرکز در میان گذاشتیم، حراست ضمن عذرخواهی از ما، مشکل به وجود آمده را فنی عنوان کرد. ما تأکید کردیم که مشکل فنی شما به‌صورت مستقیم به کسب‌وکارمان زیان وارد می‌کند. فرآیندهایی که از سمت خدمت دهندگان ایجاد شده و در همه آن‌ها ما ملزم به ارائه نماد اعتماد هستیم، باعث شده مشکلات این‌چنینی که برای مرکز پیش می‌آید، به تمام کسب‌وکارها لطمه‌های سنگین وارد کند.»

مشاور آی نوتی در ادامه گفت: «وقتی دیدیم از روش معمول و پی گیری مرسوم اداری به نتیجه نمی‌رسیم، موضوع را در گروه‌های مختلف منتشر کردیم و در مورد اختلال به وجود آمده اطلاع‌رسانی کردیم. جالب اینجاست که برخی از دوستان، ما را دعوت به سکوت می‌کردند و می‌خواستند موضوع را پیگیری نکنیم. ما سه هفته زمان گران‌بها را از دست دادیم و هنوز نمادمان در تعلیق است. حتی سایت اسنپ هم نمادش منقضی شده بود و اسنپ به‌سادگی نماد را از سایت خود حذف کرده بود.»

حافظی گفت: «چگونه است که مرکز با یک تلفن می‌تواند نماد را از سایت من حذف کند، اما وقتی خودش دچار مسئله یا مشکلی می‌شود نه ‌تنها اطلاع‌رسانی نمی‌کند، که اجازه پیگیری اداری را هم به متقاضیان نمی‌دهد. وقتی نهادهای مختلفی که می‌خواهند با ما همکاری کنند، نماد اعتماد را پیش‌نیاز همکاری به‌حساب می‌آورند و مرکز هم دچار مشکل شده است، حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که با یک اطلاعیه، به همه طرف‌ها اعلام کند که به دلیل مشکل فنی، مثلاً تا مدت بیست روز ارائه‌دهندگان خدمات الزام وجود نماد اعتماد را در نظر نگیرند تا مسئله برطرف شود.»

از سوی دیگر عادل طالبی، مدیر فروشگاه اینترنتی نیمکت بوک هم از وجود همین مشکل سخن گفته و اظهار داشت: «حدود سه هفته پیش از بانک پاسارگاد که به ما خدمات درگاه پرداخت می‌دهد تماسی داشتیم که نماد اعتماد سایتمان منقضی شده است. ما برای تمدید نماد اعتماد سایتمان تلاش کردیم، اما موفق نشدیم وارد سامانه مرکز توسعه تجارت شویم. من از طریق همکارانم متوجه این موضوع شدم و ضمن پیگیری از دوستان دریافتم که مسئله عمومی است اما هیچ اطلاع‌رسانی در مورد وجود مشکل از سوی مرکز توسعه انجام نشده است.»

طالبی افزود: «راهکاری که به ذهنمان رسید این بود که نام کاربری و رمز ورودمان را به کارکنان بانک پاسارگاد بدهیم تا آن‌ها هم خودشان موضوع را امتحان کنند و ببینند که مسئله نه از سمت ما، که از جانب مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. خوشبختانه دوستان بانک پاسارگاد وقتی متوجه موضوع شدند، خدماتشان را به ما متوقف نکردند و ما دچار زیان مالی نشدیم.»

مدیر سایت تیزلند گفت: «دیروز همکاران ما متوجه شدند دسترسی به سایت مجدداً فعال شده و موفق شده‌اند برای تمدید نماد سایت اقدام کنند. اگر بانک پاسارگاد در این مدت با ما همکاری نمی‌کرد عملاً نمی‌توانستیم به فروش خود ادامه دهیم و زیان قابل‌توجهی را باید تحمل می‌کردیم.»

.

توضیح رئیس مرکز

رمضانعلی صادق زاده، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تأیید وجود اختلال در سامانه‌ای نماد گفت: «این سامانه در حال به‌روزرسانی است و این هفته فعالیت آن به حالت عادی بازمی‌گردد.»

وی افزود: «ما در سایت خود اعلام کرده‌ایم که سامانه در حال به‌روزرسانی است و عذرخواهی هم کرده‌ایم. تا پایان این هفته مشکل برطرف می‌شود.»

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود با پیمانکار نماد، دچار مشکل هستید و اختلال به این موضوع برمی‌گردد، گفت: «بحث بر سر تمدید قرارداد در جریان است و اختلاف‌نظرهایی در این حوزه وجود دارد. اما این بحث و گفت‌وگو ربطی به به‌روزرسانی و توسعه نماد و اختلال پیش‌آمده ندارد.»

وی درباره این‌که آیا نمی‌شد این به‌روزرسانی بدون قطع دسترسی به سامانه‌ای نماد انجام شود گفت: «به‌هرحال در بحث نرم‌افزار، گاهی مشکلات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.»

وی درباره این‌که مشکل از طرف مرکز توسعه تجارت است یا پیمانکار، گفت: «نمی‌خواهم کسی را متهم کنم. به‌ویژه این‌که ایشان الآن در این گفت‌وگو حضور ندارد که از خودش دفاع کند. اما به‌هرحال گفت‌وگو با پیمانکار، ربطی به به‌روزرسانی و اختلال پیش‌آمده ندارد.»

.

رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: پیمانکار من نیستم

از سوی دیگر، محمد کرمی، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که به نمایندگی از شرکت پردیس آسمان در انتخابات اتحادیه شرکت کرده بود، درباره اختلال در سامانه‌ای نماد گفت: «از روز چهارشنبه، سوم آبان ماه، عملیات به‌روزرسانی سامانه نماد اعتماد آغاز شد و به ما اعلام کردند از روز شنبه (امروز)، سامانه مجدداً در دسترس قرار خواهد گرفت و به نظر ما مشکل خاص و غیرمتعارفی نیست و این موضوع کاملاً طبیعی است.»

وی در پاسخ به شایعاتی که در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی مطرح شده مبنی بر این‌که پیمانکار این سامانه اوست، توضیح داد: «هیچ رابطه پیمانکاری با سامانه‌ای نماد ندارم. تنها نکته این است که از سه‌شنبه 9 آبان ماه، سامانه اتحادیه به سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متصل شده تا به‌صورت وب سرویسی، استعلام لازم را برای صدور مجوز انجام دهد. البته با توجه به به‌روزرسانی‌ای که در حال انجام است، عملاً سرویس‌دهی از روز شنبه (امروز) انجام خواهد شد.»

3 دیدگاه
  1. مجتبی می‌گوید

    کلا توسعه تجارت الکترونیکی یکی از بدترین سازمان ها در پاسخگوییست، مدت زیادی است که درخواستی داشتم، هنوز که هنوزه پاسخ ندادن و هر سری هم تیکت براشون زدم گفتن با info@enamad.ir صحبت کنم، شاید ۸-۹ ماه گذشته ولی پاسخی دریافت نکردم ازشون چون براشون اهمیت نداره، مستندات هم موجود دارم.

  2. پویا می‌گوید

    بنده الان چند هفتش می خوام اطلاعات خودمو در سامانه تایید کنم؛ ولی هنوز سامانه جوابگو نیست!
    از اون طرف بخش پشتیبانی هم (چه تیکت چه تلفن) جوابگو نیست.
    نمی دونم این چه ایده ای بود که راه انداختن!!

  3. حمیدرنجبری مطلق می‌گوید

    نماد اعتماد من منقضی شده خواهش مند است صورت حساب جدید بفرستید تا پرداخت کنم با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.