راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی سنگاپور: دلیلی برای قانون‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده وجود ندارد

رئیس بانک مرکزی سنگاپور گفت که این کشور هیچ برنامه‌ای برای قانون‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین ندارد اما نسبت به خطرات احتمالی استفاده از آن‌ها مانند پولشویی و دیگر خطرات احتمالی، هشیار خواهد بود.

راوی منون مدیر بانک مرکزی سنگاپور در مصاحبه‌ای گفت: «درحال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم قانونی برای ارزهای رمزنگاری‌شده تنظیم کنیم.»

بالا رفتن قیمت بیت‌کوین و گسترش سایر دارایی‌های دیجیتالی، توجهات بسیاری از رگولاتورهای دنیا را به خود جلب کرده است، البته هنوز هستند کسانی که از نظارت بر ارزهای رمزنگاری‌شده خودداری می‌کنند.

از یک طرف کشورهایی مانند چین و کره جنوبی ICO را ممنوع کرده‌اند و از طرف دیگر رئیس جمهور روسیه هم استفاده از آن را به‌نوعی خطرناک عنوان کرد.

منون می‌گوید: «چندین حوزه قضایی ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌تنهایی تنظیم می‌کنند و اکثر آن‌ها چنین رویکردی دارند که خود این ارز به‌تنهایی خطر ندارد.»

البته در ادامه گفت حقیقت غیرقابل انکاری که در این رابطه وجود دارد این است که از این ارزهای رمزنگاری‌شده اغلب برای مقاصد غیرقانونی استفاده می‌شود و به همین دلیل هم می‌خواهیم که کنترل‌هایی روی مبارزه با پول‌شویی داشته باشیم و با تأمین مالی تروریسم در منطقه مقابله کنیم.

منون با گفتن این حرف‌ها به این نتیجه رسید که موضوع مهم مربوط به فعالیت‌های در رابطه با این ارزهای رمزنگاری‌شده است و نه خود ارزها.

.

رسوایی‌های بیت‌کوین

این ارز دیجیتال رسوایی‌هایی هم برای کاربرانش داشته است. صرافی ژاپنی Mt.Gox که بزرگ‌ترین صرافی ارز مجازی در دنیا بود، در سال 2014 و بعد از از دست دادن 850 هزار بیت‌کوین که در آن زمان 500 میلیون دلار ارزش داشت، ورشکسته شد. ماه گذشته هم یک فرد نیویورکی 80 میلیون نفر را به وعده سرمایه‌گذاری پولشان در بیت‌کوین، وارد یک ترفند پانزی کرد.

به گفته منون، در حال حاضر سنگاپور نیاز به واسطه‌های ارزهای مجازی مانند اپراتورهای صرافی دارد تا با مقاصد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم مطابقت داشته باشد.

رئیس بانک مرکزی سنگاپور در ادامه صحبت‌هایش موضوع ICO را هم مطرح کرد و گفت: «اگر ICOها شامل سود سهام یا دیگر مزایای اقتصادی باشد، می‌توانند قوانین مشابه پیشنهادهای اوراق بهادار داشته باشند و توسط سازمان Securities and Futures دولت پوشش‌دهی شوند.»

منون می‌گوید: «پس همانطور که می‌بینید ما باید موارد را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که کدام‌یک شامل حال قانون‌گذاری می‌شود و کدام‌یک نه»

هفته گذشته بود که بیت‌کوین مرز 6 هزار دلار را هم رد کرد و نسبت به اول سال، رشد 500 درصدی پیدا کرد. نکته جالب توجه این است که این افزایش قیمت حتی با وجود انتقادهای جدیدی که توسط برخی بانکدارها مطرح شد، همچنان ادامه داشت.؛ برای مثال مدیرعامل جی‌پی مورگان چیس، جیمی دایمون بیت‌کوین را محصول بسیار مناسبی برای مجرمان و کلاه‌بردارران توصیف کرد.

منون درباره رویکردش نسبت به بیت‌کوین گفت: «ما با یک ذهنیت باز نسبت به این موضوع برخورد می‌کنیم اما من فکر می‌کنم موضوع بیت‌کوین یکی از آن مناطقی است که انرژی بیش از حدی در آن وجود دارد و البته آن هم به این دلیل است که مردم ارزهای رمزنگاری‌شده را صرفا به چشم یک وسیله سرمایه‌گذاری می‌بینند که ارزشش افزایش پیدا می‌کند و من فکر می‌کنم که این رویکرد اشتباهی است که نسبت به استفاده از این ارزها وجود دارد.»

منبع: Bloomberg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.