راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوئیفت: از نتایج اثبات مفهوم زنجیره بلوک راضی هستیم اما چالش‌هایی باقی است

نتایج اولیه برنامه اثبات مفهوم زنجیره بلوک شبکه سوئیفت که با همکاری و مشارکت شش بانک راه‌اندازی شده بود، نشان می‌دهد که تکنولوژی دفاتر کل توزیع‌شده می‌تواند داده‌ها و قابلیت‌های کسب‌وکاری موردنیاز برای انجام نظارت‌های آنی بر نقدینگی و سازگاری را فراهم کند.

در حال حاضر، سی‌وسه بانک جهانی در سندباکس فناوری دفاتر کل توزیع‌شده سوئیفت فعالیت می‌کنند تا ببینند آیا تکنولوژی‌های مبتنی بر زنجیره بلوک می‌تواند به بانک‌ها در تطبیق آنی حساب بین‌المللی نوسترو (Nostro) کمک کند یا نه.

پروژه اثبات مفهوم، مبتنی بر فناوری Hyperledger Fabric v1.0 و بخشی از اقدامات نوآوری‌های پرداخت جهانی (GPI) سوئیفت است که به منظور مجهز کردن سیستم بانکداری موجود دربرابر دوران جدید ساختارشکنی‌های فناورانه درنظر گرفته شده است.

نخستین نتایجی که از این پروژه به دست آمده، نشان می‌دهد که فناوری دفاتر کل توزیع‌شده امکان مشاهده آنی نقدینگی موجود و پیش‌بینی‌شده حساب نوسترو را هم برای دارنده حساب و هم شخص سرویس‌دهنده فراهم کند.

همچنین این پروژه می‌تواند با ارائه یک مدل داده غنی‌شده و سازگار با ایزو 20022، از سازگاری‌ها و انطباق‌های پرداخت نیز پشتیبانی کند.

نتایج مشاهده‌شده در کل خوب و بسیار مثبت است و دیمین واندروکن مدیر بخش تحقیق و توسعه سوئیفت در این‌باره می‌گوید: «پیشرفت‌های خوب و چشمگیری دیده می‌شود اما باید گفت که این نسل از فناوری زنجیره بلوک تازه دارد روزهای اولیه خودش را سپری می‌کند و زمان زیادی باقی مانده تا بتواند به بلوغ و رشد کامل برسد و از آن برای برنامه‌های کاربردی استفاده کرد.»

از چالش‌های ذکرشده می‌توان به نیاز به توسعه راه‌حلی منحصربه‌فرد در پاسخ به سطوح مختلف پیچیدگی، اتوماسیون و سرمایه‌گذاری‌های گذشته بانک‌ها اشاره کرد.

به‌طور خاص، ادغام با اپلیکیشن‌های بک‌آفیس و سازش و همکاری با فرانیدهای موجود از بزرگ‌ترین موانع است. همچنین پیدا کردن اپلیکیشنی که با تمام بانک‌ها سازگار باشد و بتوان آن را به‌طور یکسان در همه بانک‌های عضو سوئیفت اعمال کرد، کار آسانی نیست.

منبع: Finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.