راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به مسیری که اپل برای ارائه اپل‌پی و تثبیت آن در بازار طی کرد / پرداخت با طعم اپل

مینا حاجی؛ ماهنامه عصر تراکنش / نه‌تنها در ایران که مهم‌ترین بحث روز صنعت پرداخت در دنیا، پرداخت موبایلی است که شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا را درگیر خود کرده است. با ظهور پی‌درپی تکنولوژی‌های نوین از یک طرف و تلاش شرکت‌های فناوری از طرف دیگر برای طراحی و ارائه ابزارهایی جهت راحت‌تر کردن انجام امور بانکی و پرداخت، احتمالاً به تدریج می‌توانیم کیف پول چرمی خود را کنار بگذاریم و بدون در میان بودن پای حتی یک برگ اسکناس و یا حتی بدون حضور فیزیکی کارت بانکی، پرداخت‌های روزمره‌مان را انجام دهیم. در واقع ابزارهای نوین به کمک تکنولوژی‌های جدید قرار است جایگزین تمام‌قد اسکناس و کارت‌های بانکی بشوند و شاید کمترین کسی متوجه این واقعیت باشد که مهم‌ترین نکته جایگزین کردن تلفن همراه به جای اسکناس و کارت بانکی، حذف فیزیک اسکناس و کارت بانکی نیست بلکه پتانسیل‌های بی‌انتهایی است که به خاطر قدرت پردازش فوق‌العاده تلفن‌های هوشمند در اختیار ما قرار دارد.

در پرداخت‌های نقدی با اسکناس، سطح دسترسی به انواع اطلاعات درباره عادت‌های پرداختی مردم، تقریباً هیچ بود. با باز شدن پای انواع کارت‌های بانکی به میدان پرداخت، کمی سطح دسترسی به اطلاعاتی درباره عادت‌های پرداختی مردم به‌عنوان بازیگران نهایی بازار بالا رفت اما با توجه به محدودیت‌های کارت‌های بانکی، این اطلاعات در سطحی متوقف شد و بیشتر از آن رشد نکرد. هرچند بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقد هستند از این اطلاعات بیشترین استفاده ممکن جهت کشف پتانسیل‌های نو نشده است و بخش زیادی از این داده‌ها بدون استفاده مانده‌اند. با این حال اگر تا دیروز با دریاچه‌ای از داده‌ها مواجه بودیم که در حد وسع خودمان از آن برداشت می‌کردیم، با باز شدن پای تلفن‌های هوشمند به دنیای پرپیچ‌وخم پرداخت، با اقیانوسی از داده‌ها طرف خواهیم بود که فرصت‌ها و پتانسیل‌های خیلی بیشتری را پیش روی ما می‌گذارد که هرکسی در حد وسع خودش از آن برداشت می‌کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

معرفی اپل‌پی

اپل‌پی یک سیستم پرداخت مبتنی بر تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند است که از سیستم‌عامل iOS استفاده می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن در تلفن خود می‌توانید در پایانه‌های فروش مجهز به NFC، پرداخت خود را انجام دهید یا در خریدهای آنلاین برای پرداخت از آن استفاده کنید.

[/mks_pullquote]

 

احتمالاً همین ظرفیت بالای تلفن همراه است که باعث شده بزرگ‌ترین شرکت‌های های‌تک دنیا که سابقه‌ای در صنعت پرداخت ندارند، نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند و به دنبال کسب سهمشان از این بازار باشند.

استارباکس، سامسونگ، گوگل، اپل و دیگر شرکت‌های بزرگ غیرپرداختی، راهکارهایی برای پرداخت مبتنی بر تلفن همراه ارائه داده‌اند که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت. در این نوشته قصد داریم به‌طور خاص به حضور اپل در صنعت پرداخت موبایلی با محصول «اپل‌پِی» بپردازیم.

از لحاظ تکنولوژیک، محوریت اپل‌پِی روی فناوری NFC است که اولین بار جمعه 28 شهریورماه 93 همراه با رونمایی آیفون 6، سرویس اپل‌پی توسط اپل معرفی شد و آیفون 6 اولین نسخه از سری تلفن‌های همراه آیفون بود که به فناوری NFC مجهز بود و جالب اینکه تا پیش از آن مدیران این شرکت به‌شدت تأکید داشتند که NFC فناوری امنی نیست که احتمالاً این ادعا صرفاً یک آدرس اشتباهی برای گمراه کردن رقبا بود.

اکنون اپل با اپل‌پی در 17 کشور حضور دارد و قوی‌ترین رقبایش یعنی سامسونگ با سامسونگ‌پِی در 18 کشور و گوگل با اندرویدپِی در 15 کشور حضور دارند که بنا بر گزارش جونیچر تا پایان سال 2017، کاربرانشان به بیش از 150 میلیون کاربر می‌رسد؛ لذا، 57 درصد از بازار یعنی چیزی حدود 86 میلیون کاربر در اختیار اپل‌پی خواهد بود.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط اپل‌پی

اپل‌پی در آیفون 6، آیفون S6، آیفون 6 پلاس، آیفون S6 پلاس، آیفون 7، آیفون 7 پلاس، آیفون SE، آی‌پد Air 2، آی‌پد mini 3، آی‌پد mini 4 و مدل‌های آی‌پد Pro قابل‌استفاده است.

[/mks_pullquote]

 

اپل‌پی با آمدنش نه‌تنها سیستم پرداخت موبایلی را متحول کرد، بلکه ورودش به این حوزه باعث شد رقبایی که قبل از اپل به این حوزه ورود کرده و مورد استقبال قرار نگرفته بودند، جان تازه‌ای بگیرند و موضوع پرداخت موبایلی برای همه جدی شود. برخلاف محصولات رقبا، اپل‌پی بیشتر از اینکه محصولی تکنولوژیک باشد، یک اکوسیستم پرداخت را طراحی و ارائه کرده بود که نقطه وصل همه این‌ها اپل‌پی بود که باعث شد بعد از معرفی اپل‌پی، در کمتر از 3 روز بیش از یک میلیون کارت اعتباری توسط کاربران در آن ثبت شود. چراکه با پشتیبانی بیش از 220 هزار فروشگاه از این سیستم از همان روز اول، کاربران مجبور نبودند منتظر افزایش تدریجی پذیرندگان اپل‌پی شوند و عملاً در یک‌چشم به هم زدن بزرگ‌ترین سیستم پرداخت موبایلی در ایالات‌متحده شکل گرفت.

تیم کوک مدیرعامل اپل اکتبر 2016 اعلام کرد: «75 درصد از تمام پرداخت‌های غیرتماسی آمریکا، از طریق اپل‌پی انجام شده است. اپل‌پی به‌طور مداوم در حال رشد است و در سال 2016 رشد 500 درصدی تعداد تراکنش‌هایش را تجربه کرده است. تعداد تراکنش‌های انجام شده با اپل‌پی فقط در طول ماه سپتامبر 2016 از کل تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط اپل‌پی در طول سال 2015 بیشتر بوده است. همچنین تا پایان سال 2016، پذیرندگان این سرویس نیز نسبت به سال 2014 رشد 4 درصدی داشته است و تقریباً می‌توان گفت الآن در آمریکا از هر 3 فروشگاه، یکی پرداخت‌های اپل‌پی را می‌پذیرد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کارت‌های اعتباری و بانک‌های سازگار با اپل‌پی

اپل با شرکت‌های بزرگ کارت اعتباری در ایالات‌متحده ازجمله ویزا، مسترکارت، دیس‌کاور و آمریکن اکسپرس همکاری کرده است و با بانک‌های زیادی ازجمله بانک آمریکا، HSBC، Capital One، Chase، Citi و Wells Fargo نیز همکاری می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

پس از راه‌اندازی اپل‌پی در ایالات متحده، این سرویس پرداختی در کشورهای دیگر ازجمله انگلستان، استرالیا، کانادا، سنگاپور، سوئیس، هنگ‌کنگ، فرانسه، روسیه، چین، ژاپن، نیوزلند، اسپانیا، تایوان، ایرلند، ایتالیا و بلژیک نیز راه‌اندازی شد؛ البته خبرهای جدیدی مبنی بر اینکه اپل‌پی تا پایان سال 2017 وارد بازارهای امارات، دانمارک، فنلاند و سوئد خواهد شد، نیز شنیده می‌شود.

بنا بر پیش‌بینی IHS Markit تا پایان ۲۰۱۷، حدود ۳.۴ میلیارد دستگاه تلفن همراه هوشمند از سرویس‌های اپل‌پی، اندرویدپی و سامسونگ‌پی پشتیبانی خواهند کرد و این آمار تا سال ۲۰۲۱ به ۵.۳ میلیارد دستگاه تلفن همراه می‌رسد؛ این هم ناگفته نماند که تا پایان سال ۲۰۱۷، فقط ۱۱ درصد از کل تلفن‌های همراه هوشمند جهان از اپل‌پی پشتیبانی خواهند کرد. این در حالی است که در همین بازه زمانی ۶۱ درصد از اندرویدپی شرکت گوگل و 3 درصد هم از سامسونگ‌پی شرکت سامسونگ پشتیبانی خواهند کرد و 25 درصد از تلفن‌های هوشمند همچنان از هیچ‌کدام از این سه سرویس پشتیبانی نخواهند کرد. این یعنی، هرچند اپل‌پی پیشتاز بازار است اما اندرویدپی از پتانسیل خیلی بالاتری برای رشد برخوردار است که این کمی کار را برای اپل‌پی سخت می‌کند. چالش دیگر اپل، بسته بودن بستر اپل برای دیگر راهکارهای پرداختی جهت استفاده از فناوری NFC تلفن‌های هوشمند آیفون است که باعث می‌شود دیگر تلفن‌های همراه از اقبال خیلی بیشتری جهت توسعه سرویس‌های ارزش‌افزوده پرداختی برخوردار باشند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

نحوه استفاده از اپل‌پی

برای استفاده از اپل‌پی، کاربر موبایل خود را به دستگاه موردنظر نزدیک می‌کند و اثرانگشت خود را روی اسکنر می‌گذارد تا خریدی سریع انجام دهد.

[/mks_pullquote]

 

به گفته لوکا ماستری سه‌چهارم تراکنش‌های اپل‌پی خارج از بازارهای ایالت متحده انجام می‌شود که مطمئناً فروش یک میلیارد دستگاه آیفون از زمان عرضه اولیه آن در سال 2007 و شکل گرفتن یک برند معتبر جهانی، در این رشد بی‌تأثیر نبوده است ولی نباید فراموش کنیم که اپل تلاش کرد تا همه صنعت پرداخت را یکپارچه ببیند و سرویسی یکپارچه برای آن ارائه کند؛ درواقع اپل بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و پذیرندگان را از طریق اپل‌پی به هم پیوند زده است. به همین خاطر خرید آنلاین از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت‌هایی که اپل‌پی را می‌پذیرند به‌سادگی فشار یک انگشت انجام می‌شود و نیازی نیست که اطلاعات تکراری و طولانی هر بار ارائه شود و در دنیای فیزیکی هم به‌سادگی کار انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.