راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انحصار، بزرگ‌ترین بلا برای هر بخش است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه انحصار بزرگ‌ترین بلا برای هر بخش است، گفت: «ما باید انحصار را بشکنیم و خدمات را تا جایی که می‌توانیم رقابتی کنیم.» به گزارش «ایسنا» حسن روحانی عصر دیروز، چهارشنبه، طی سخنانی در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی گفت: «ما باید خدمات را تا جایی که می‌توانیم رقابتی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم چرا‌که مردم بهتر کار را انجام می‌دهند.»

او ادامه داد: «می‌بینیم بخش کشاورزی که بیشتر به عهده مردم است خیلی راحت‌تر حرکت می‌کند یا مثلا کدام اداره است که ساعت سه صبح به میدان میوه و تره‌بار برود و پنج صبح میوه در مغازه‌اش باشد؟ این کار را بخش‌خصوصی انجام می‌دهد و اگر دولت بخواهد انجام دهد اگر خیلی سحرخیز باشد حداقل هفت صبح این کار را می‌کند. برای این موضوع انواع مثال‌ها را می‌توان زد و حتی در آموزش و پرورش و علوم ما می‌توانیم خدمت را به مردم واگذار کنیم.»

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «سیستم اداری و دولتی ما کهنه‌شده، بخش‌خصوصی بهتر می‌تواند کار کند. در یک سیستم اداری کهنه و فرسوده حتی با یک مدیر قوی کار پیش نمی‌رود. ما باید برنامه‌ریزی کنیم که هم سیستم اداری متحول شود و هم مدیران و کارمندان بهتری در سراسر کشور به کار بگیریم.»

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در مدیریت کشور باید جوانان، بانوان، اقوام و مذاهب مختلف حضور داشته باشند، بیان کرد: «نمی‌شود بگوییم مدیران ارشد کشور اهل یک مذهب هستند پس بقیه چه کنند؟ مگر اینها ملت ایران نیستند؟ پس از آنها مالیات نگیرید و به سربازی نفرستید و وظیفه‌ای برعهده‌شان نگذارید. اگر تکلیفشان مثل بقیه است حقوق‌شان هم باید مثل بقیه باشد.» او افزود: «بگذارید همه کار کنند و اساس شایسته‌سالاری باشد. آیا در حکومت امیرالمومنین و پیامبر این‌گونه رفتار می‌شد؟ چطور موقع انتخابات همه را پای صندوق دعوت می‌کنید؟ اگر بناست آنها انتخاب نکنند چرا در انتخابات به آنها می‌گویید تشریف بیاورید؟ اگر ما وحدت، انسجام و یکپارچگی می‌خواهیم باید مبنای ما در مدیریت شایسته‌سالاری باشد نه وابستگی به این جناح و آن جناح.»

روحانی در ادامه یادآور شد: «گروهی که حاکم می‌شوند برای کل ملت ایران هستند. اگر قرار است یک جناح حاکم باشد و آن یکی به مرخصی برود بهتر است به آنها حقوق بدهیم. چرخش ما در مدیریت بسیار کند است. من برای دولت دوازدهم که می‌خواستم وزیر انتخاب کنم با خیلی‌ها مشورت کردم. هر چه لیست پیش من می‌آمد سنین بالا بود. سن‌های بالای 60 سال و حتی سن 50 خیلی کم پیدا می‌شد. باید پرسید چرا؟ چرا گردش نخبگان ما در جایی متوقف شده است؟»

رئیس‌جمهوری همچنین افزود: «من خواهش کردم و به تمام وزرا دستور دادم که هر کدام در این دوره دو جوان که در پرانتز نوشتم بین 30 تا 45 سال در سمت‌های بالا استفاده کنند تا به سمت معاون وزیر برسند که یکی از وزرا گفت پس ما باید خداحافظی کنیم. به هر حال یک روزی باید خداحافظی کنیم و جوان‌ها بیایند پس چرا به جوان‌ها تجربه و آموزش ندهیم اینها نشاط، شور و سلامتی بیشتری دارد.»او با اشاره به اینکه باید از خانم‌ها در سمت‌های بالا استفاده کرد، گفت: «خانم‌ها از نظر قدرت مدیریت، دانش، فهم و تدبیر بسیار بالا هستند. چون خانم‌ها را در مدیریت بالا نیاوردیم الان مشکل داریم. خانم‌ها توانمند هستند. بگذارید تجربه لازم را به دست بیاورند. اینکه به حضور جوان‌ها، خانم‌ها، اقوام و مذاهب مختلف اصرار می‌کنم در سطح کل دولت و در بخش‌های مختلف کشور است.»

 

دیدگاه رئیس‌جمهوری در مورد نرخ سود بانکی

حسن روحانی رئیس‌جمهوری همچنین سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، بااشاره به اصلاح نظام بانکی و مساله سود تسهیلات، دیدگاهش درمورد نرخ سود بانکی را تشریح کرد و گفت: «اینکه سود بانکی یک مقدار از تورم بیشتر باشد، این درست است. تورم 8 درصد است، سود بانکی 11 درصد باشد؛ این قابل قبول است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات فراوان بانک‌ها اظهار کرد: اولین مشکل آنها این است که سرمایه‌شان کم است. سرمایه بانک‌ها را باید بالا ببریم. دومین مشکل بانک‌ها این است که بانک‌ها امروز یک رقابت ناسالم با یکدیگر دارند. باید جلوی این رقابت ناسالم را بگیریم. یعنی این یکی مخفیانه با یک برنامه‌ریزی پشت پرده سودش را بیشتر قرار می‌دهد تا پول آن یکی بانک را جذب کند. اینها رقابت‌های ناسالم بانکی است که باید جلویش گرفته شود.»

روحانی تصریح کرد: «مشکلاتی در بانک‌ها و موسسات غیرمجاز بود که قدم‌های خوبی برای رفع آنها برداشته شده ولی هنوز برای تکمیل آن قدم‌هایی باید برداریم. بانک‌های ما بنگاهداری می‌کنند که باید دست از بنگاهداری بردارند و اموال راکد و جامدی را که دارند، به فروش برسانند و فعال شوند.»

رئیس‌جمهور معضل بزرگ اقتصاد کشور را مسأله سود تسهیلات دانست و خاطرنشان کرد: «وقتی سود تسهیلات بالای 20 درصد می‌شود، فردی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، چقدر باید سرمایه‌گذاری کند که 20 درصدش را به بانک بدهد. در آخرین گزارشی که مرکز آمار از نرخ تورم داده و مربوط به مرداد امسال می‌شود، تورم سالانه زیر 8 درصد است. اینکه سود بانکی یک مقدار از تورم بیشتر باشد، این درست است. تورم 8 درصد است، سود بانکی 11 درصد باشد؛ این قابل قبول است.»

روحانی با اشاره به اینکه تفاوت 2 تا 3 درصدی سود سپرده تا سود تسهیلات قابل قبول است، گفت: «اما الان هم سود تسهیلات و هم سود سپرده در یک چارچوب منطقی پیش نمی‌رود. این کار می‌تواند لطمه بزرگی به ما وارد کند. اگر می‌خواهیم جذب سرمایه‌ خارجی و داخلی کنیم و در عرصه گردشگری و اشتغال توسعه ایجاد کنیم، یک بخش کار بانک‌ها هستند. بانک‌ها باید به میدان بیایند و یکی از اقدامات مهم دولت دوازدهم، این است که سود تسهیلات بانکی را پایین بیاورد.»

رئیس‌جمهور اضافه کرد: «البته سود بین‌بانکی را خیلی پایین آوردیم. سود بین‌بانکی در آغاز دولت ما، حدود 29 درصد بوده که الان شده 19 درصد. اما در عین حال قدم‌های بزرگی در زمینه اصلاح نظام بانکی باید برداریم.»

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.