راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا سنتی‌ها به سمت دیجیتالی شدن نمی‌روند؟

معاون وزیر ارتباطات معتقد است کسب‌وکارهای سنتی در ابتدا با کسب‌وکارهای اینترنتی مخالفت می‌کنند، اما درنهایت اینترنتی‌ها، سنتی‌ها را تحریک می‌کنند که به سمت دیجیتالی شدن بروند.

به گزارش ایسنا، امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چالش کسب‌وکارهای نوپا اظهار کرد: «کسب‌وکارهای نوپا چالش‌های بسیاری دارند، اما خلاقیت و توانمندی آن‌ها از چالش‌ها فراتر است و تاکنون مانعی برای حرکت وسیع حوزه استارت‌آپی و نوآوری نبوده است. این چالش‌ها عمدتاً درباره تأمین مالی است و شرکت‌هایی که از یک حد بزرگ‌تر می‌شوند، به این چالش برخورد می‌کنند.»

او ادامه داد: «در حوزه ICT خوشبختانه در اثر زیرساخت‌هایی که در کشور فراهم شده و فرهنگ‌سازی‌های موجود، بازار بزرگی ایجاد شده که خود می‌تواند نقش تامین‌گر مالی را ایفا کند. به همین دلیل است که در حال حاضر تقریباً هیچ‌کدام از شرکت‌ها متکی به دولت نیستند و همه از بازار به آن‌ها تزریق می‌شود.»

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چالش‌های فنی کسب‌وکارها بیان کرد: «مشکل دیگر حقوقی است و لازم است تثبیت جایگاه حقوقی در سیستم قضایی و قانون‌گذاری کشور اتفاق بیفتد و تکالیف آن‌ها مشخص شود. همچنین باید از برخوردهای سلیقه‌ای نسبت به کسب‌وکارها که بسیار هم حساس هستند و با کوچک‌ترین اشتباهی از هم می‌پاشند جلوگیری شود.»

دوایی چالش فنی را از دیگر مشکلات کسب‌وکارهای نوپا دانست و افزود: «بسیاری از شرکت‌هایی که در حال حاضر به وجود می‌آیند تقریباً به‌نوعی جا پای شرکت‌های قبلی می‌گذارند، یعنی یک فرآیند تجربه‌شده را تکرار می‌کنند. طبیعتاً در ایران این فرآیند تازه شروع شده و بازار کشش دارد، اما به‌زودی در سال‌های آینده این فرآیند کار نخواهد کرد. انتظار می‌رود برای پاسخ به بازار، ایده‌های جدید و خلاقانه وارد شود که آنجا چالش علمی ایجاد می‌شود. ما باید به برقراری ارتباط آن‌ها با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در یک مدل تجارتی که برای همه جاذبه داشته باشد، کمک کنیم.»

او با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های موجود، فرهنگ‌سازی است، گفت: «مسئولان مملکت و همه کسانی که تأثیرگذارند، باید متوجه شوند که کسب‌وکارهای مبتنی بر خلاقیت به‌خصوص در حوزه ICT با کسب‌وکارهای معمول متفاوت هستند؛ بنابراین باید ظرایف آن را درک کنند و خود برای چالش‌های موجود راه‌حل پیدا کنند.»

 

هر خانواده، یک استارت‌آپ

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: «خوشبختانه جوی که در حال حاضر وجود دارد نشان می‌دهد در خانواده تمام مسئولان کشور به‌زودی یک استارت‌آپ ایجاد می‌شود و این فرهنگ‌سازی چهره مسئولان و دیدگاه و رویکرد آن‌ها را علی‌رغم چالش‌های موجود، نسبت به این موضوع عوض می‌کند.»

دوایی با تأکید بر مشکلات تعدد متولی‌گری برای کسب‌وکارها بیان کرد: «در حال حاضر ۲۰۰۰ مجوز در کشور وجود دارد که باید برای کسب‌وکارها گرفته شود. اکنون از طرف دولت تکلیفی به وزارت اقتصاد و دارایی محول شده که تمامی مجوزها را مطالعه کرده و سعی کند اضافات آن را حذف کند که تاکنون ۵۰۰ مورد حذف شده است.»

او در ادامه اظهار کرد: «کل کشور باید با ۴۰۰ مجوز قابل مدیریت باشد تا از موازی‌کاری و سری‌کاری جلوگیری شود. البته دولت در برنامه کلی خود کاهش مجوزها را قرار داده است، اما در حوزه ICT ازآنجایی‌که وارد کسب‌وکارهای عادی می‌شود، طبیعی است که موانعی از طرف خود کسب‌وکارها برای کسب‌وکارهای دیجیتالی ایجاد می‌شود که نمی‌توان به‌راحتی از آن عبور کرد.»

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه چرا کسب‌وکارهای سنتی به سمت دیجیتالی شدن نمی‌روند؟ گفت: «در حال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی، سنتی‌ها را تحریک می‌کنند که به آن سمت بروند. برای مثال تاکسیرانی که سرویسی چیزی شبیه به اسنپ درست کرده است. یا آژانس‌ها و اتحادیه‌هایشان جمع می‌شوند و سرویس درست می‌کنند. البته در شروع حتماً با کسب‌وکارهای اینترنتی مخالفت می‌کنند چون برای آن آمادگی ندارند، اما به‌تدریج با فشار جمعی که ایجاد می‌شود به آن سمت می‌روند.»

دوایی ادامه داد: «بسیاری از این فشارها حتی در خانواده ایجاد می‌شود. وقتی فرزند یک صاحب شغل سنتی در شغل جدید کارآفرینی و درآمدزایی می‌کند، پدرش حامی خواهد شد. این یک تحول اجتماعی است که باید به‌تدریج رخ دهد و تنها از جنس قانون نیست. جامعه باید پشتیبان شود، کما اینکه به مرور این اتفاق می‌افتد و مردم از سرویس‌هایی که در حال حاضر ایجاد شده، پشتیبانی می‌کنند. وقتی سرویس‌های آنلاین گسترش یابد و مردم مزه آن‌ها را احساس می‌کنند، به مطالعه عمومی تبدیل می‌شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.