راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده از API چه مزایایی برای شرکت‌های فین‌تک دارد؟

استفاده از APIها یک سناریوی برد-برد برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های فین‌تکی و کاربران به‌طور یکسان است. در ادامه برخی از مزایای آنها آورده شده است:


کاهش هزینه‌های توسعه


APIها نیاز توسعه‌دهندگان به ایجاد ویژگی‌های مختلف یک برنامه از ابتدا را برطرف می‌کنند؛ بنابراین حجم کاری به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

چرا کاهش هزینه‌ها در اینجا مهم است؟ APIها در اصل کلید ایجاد یک اپلیکیشن میکروسرویس هستند. با این مدل ویژگی‌های مختلف اپلیکیشن به‌عنوان اجزای مستقل ساخته می‌شوند و می‌توانند بدون تأثیرگذاری بر بقیه سیستم، توسعه و اشکال‌زدایی شوند. این باعث می‌شود باگ‌ها سریع و آسان شناسایی شده و مهم‌تر از همه، سایر فرایندها دچار مشکل نشود.


افزایش سرعت توسعه ویژگی‌های جدید


API‌ها برای توسعه سریع مجموعه خدمات مختلف اپلیکیشن‌های فین‌تک بسیار مهم هستند. برای مثال، به‌ جای ساخت یک ماژول پرداخت، به‌راحتی می‌توان از APIهای ارائه‌شده توسط شرکت‌ها استفاده کرد که این باعث صرفه‌جویی در زمان توسعه‌دهندگان می‌شود.

همچنین APIها به شما این امکان را می‌دهند ویژگی‌ها یا خدماتی ارائه دهید که معمولاً غیرممکن هستند.

از طرفی راه‌حل بانکداری به‌عنوان یک سرویس (BaaS) به شخص ثالث اجازه می‌دهد از طریق تماس‌های API به خدمات بانک دسترسی داشته باشد و از طریق آن هر کسی می‌تواند بدون داشتن مجوزهای خاص، خدمات بانکی مناسب خود را ارائه دهد.

در بازار اشباع‌شده فین‌تک‌ها، توسعه سریع خدمات بانکی دیجیتال، کلید رقابت و نوآور ماندن بوده و APIها ابزاری حیاتی برای انجام این کار هستند.


کمک به تسهیل فرایندها


APIها با باز کردن اطلاعات خود در اختیار سازمان‌های دولتی و تنظیم‌کننده‌ها، به تسهیل مقررات سخت‌گیرانه‌ای مانند GDPR و PSD2 کمک کرده و مشکل حریم خصوصی و امنیت را هنگام به‌اشتراک‌گذاری چنین اطلاعاتی حل می‌کنند.

علاوه بر این، APIها یک عنصر کلیدی برای تسهیل بسیاری از فرایندهای پیچیده مانند شناخت مشتریان هستند. در نهایت، رگ‌تک‌ها نیز می‌توانند فرایند را با خودکارسازی فرایندهایی مانند بررسی‌های انطباق و حاکمیت داده ساده‌سازی کنند.


تأثیرگذاری بر تجربه مشتریان


استفاده از APIها در نهایت به خلق تجربه خوب مشتری منتهی می‌شود. رابط برنامه‌نویسی کاربردی با سازگاری بیشتر برنامه به حفظ امنیت داده‌های کاربران کمک کرده و با سرعت بخشیدن به فرایندهای توسعه، به کاربران اجازه می‌دهد خدمات بهتری دریافت کنند. همچنین این امکان را می‌دهد که روی ویژگی‌ها و مزیت‌های اصلی خدمات خود تمرکز کنید.

در پایان باید گفت APIهای بانکی فقط بلوک‌های مهم سازنده اپلیکیشن‌های موفق فین‌تکی هستند. اگر الگوی یک API موفقیت‌آمیز ارائه شود، می‌تواند به شکل قابل‌ملاحظه‌ای در سرمایه صرفه‌جویی کرده و در طول زمان تأثیری شبکه‌ای ایجاد کند. از طریق APIها می‌توان به شکلی نسبتاً ارزان و ساده، داده‌های یک اپلیکیشن را در یک پلتفرم یا سرویس‌های دیگر پیاده‌سازی کرد. این فناوری همچنین برای سرویس‌های ارائه‌شده، ارزش‌افزوده به ارمغان می‌آورد.

با ادامه تغییرات در خدمات مالی سنتی از جانب استارتاپ‌های فین‌تک، بانک‌ها به این حقیقت پی برده‌اند که ارائه یک API باز، راه حفظ مشتریان در آینده است؛ اما بانک‌ها هنوز سرویس خود را به‌اندازه کافی باز نکرده‌اند.

این محتوا توسط تیم روابط‌ عمومی اپلیکیشن پرداخت همراه‌کارت تهیه شده است. همراه‌کارت در حال حاضر بیش از ۱۸.۵میلیون کاربر iOS و اندرویدی دارد که از خدمات مختلف آن نظیر کارت به کارت از مبدأ ۳۲ بانک و مؤسسه اعتباری، پرداخت قبض گاز، برق، آب، تلفن و موبایل، خرید شارژ و بسته اینترنت، دریافت موجودی، استعلام و نیکوکاری و… استفاده می‌کنند.

منبع همراه کارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.