راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسکناس و سکه در سرزمین کوآلا و اکالیپتوس / نگاهی به استرالیا یکی از پیشروترین کشورهای دنیا در بانکداری آنلاین

ماهنامه عصر تراکنش / اینترنت ارزان باکیفیت بالا، قوانین منظم، استفاده وسیع از تلفن همراه هوشمند و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی پیشرفته، استرالیا را در رتبه اول کشورها «G20» ازنظر تجارت اینترنتی قرار داده است؛ این یعنی استرالیا از آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و ژاپن هم جلوتر است. استرالیا یکی از پیشروترین کشورهای دنیا در بانکداری آنلاین است، بااین‌حال اگر کشورها را ازنظر شاخص تعداد شعبه نسبت به جمعیت رتبه‌بندی کنیم، استرالیا در بین چهار، پنج کشور اول دنیا قرار می‌گیرد. همچون سایر کشورها پرداخت الکترونیکی در این کشور نیز در حال رشد است. در سال ۲۰۱۳ میزان پرداخت نقدی در این کشور ۵۹ درصد بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۸ سهم پرداخت نقدی در این کشور به ۴۳ درصد کاهش یابد.

در این کشور برای پرداخت خرد الکترونیکی اقداماتی شده است، البته این اقدامات در ایالات مختلف، متفاوت است. سیدنی که یکی از شهرهای ایالت «نیوساوث‌ولز» محسوب می‌شود، جزو شهرهای هوشمند دنیاست. سیدنی خدمات فین‌تک قدرتمند و قابل‌تحسینی دارد. گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ شرکت در آن وجود دارد که می‌توان آن‌ها را استارت‌آپ فین‌تک در نظر گرفت.

در برخی از فروشگاه‌های این شهر امکان پرداخت هزینه خرید بدون نیاز به صندوقدار وجود دارد. در این فروشگاه‌ها در کنار صندوق‌های معمولی، دستگاه‌هایی قرار دارد که مشتری می‌تواند به کمک بارکد خریدهایش را ثبت و از طریق کارت‌بانکی یا حتی پول نقد مبلغ آن را پرداخت کند. کیسه هم در کنار دستگاه هست و می‌توان خریدها را درون آن ریخت. برای پرداخت‌های خرد مانند برخی دیگر از کشورها می‌توان با تنظیم کارت، خریدهای زیر صد دلار را بدون واردکردن رمز و به‌صورت غیرتماسی پرداخت کرد. حمل‌ونقل عمومی در سیدنی از طریق مترو، اتوبوس و کشتی انجام می‌شود.

به‌تازگی برای پرداخت هزینه حمل‌ونقل، اُپال‌کارت معرفی ‌شده است که مسافران باید ورود و خروج خود را از طریق آن ثبت کنند که بر اساس طول مسیر و زمان ترافیک، هزینه از کارتشان کسر شود.

ویژگی جالب اُپال‌کارت هم این است که اگر مسافری در یک هفته بیش از هشت بار از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بقیه سفرهای او در آن هفته به‌صورت رایگان انجام می‌شود. آخر هفته‌ها نیز هزینه هر نوع وسیله حمل‌ونقل عمومی و با هر مسافتی ۲.۵ دلار می‌شود. برای شارژ این کارت‌ها نیز از دستگاه‌های شارژ نصب‌شده در نقاط مختلف شهر می‌توان استفاده کرد. البته یک ‌راه دیگر هم وجود دارد که افراد می‌توانند بدون مراجعه به این دستگاه‌ها و متصل کردن اُپال‌کارت به‌حساب بانکی، در صورت کم شدن شارژ کارت از مقدار مشخص‌شده، کارت خود را شارژ کنند. و آخرین نکته این‌که پنج میلیون دلار قبض در استرالیا از طریق درگاه پرداخت بیت‌کوینی پرداخت شده است.

عکس: بیتا قنبری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.