راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

سمنان، اولین شهر الکترونیک ایران: کارشناسان می‌گویند

به گزارش راه پرداخت به نقل از جام جم آنلاین، شهر الکترونیک یکی از خاستگاه‌های مدیران شهری در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است. شهری که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس‌های دولتی و سازمان‌های بخش خصوصی به صورت برخط (online) وبه طور شبانه روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و سرعت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود. در این خصوص نظرات کارشناسان را جویا شده‌ایم که با هم می‌خوانیم.

بهره مندی ازشاخص‌های بالای توسعه و همچنین پیشنهاد پروفسور جلالی، سمنان را به عنوان اولین شهر الکترونیکی مطرح کرد؛ مهندس مدرس یکی از کارشناسان انفورماتیک گفت:استان سمنان با توجه به ظرفیت‌های بالای انسانی و همچنین بهره‌مندی از شاخص‌های بالای توسعه مانند بهداشت و درمان، آموزش، صنعت و اشتغال یکی از مناسب ترین گزینه‌ها برای انتخاب به عنوان شهر الکترونیک در کشور مطرح شده است.

مدرس افزود: شهر الکترونیک سمنان که در اواخر سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی افتتاح شد و با پیگیری‌های مسئولین استان خدمات الکترونیکی سازمان‌ها و ادارات دولتی بر روی این وبگاه قرار گرفته است و در حال حاضر نیاز به تبلیغات منسجم جهت تشویق شهروندان برای استفاده از این خدمات وجود دارد تا در یک فرایند ۱ تا ۳ ساله بتواند جایگاه واقعی شهر الکترونیک در میان شهروندان مشخص شود و استفاده از این خدمات به عنوان جزئی از فعالیت شهروندان نهادینه شود.

وطنی یکی از کارشناسان دولت الکترونیک در این رابطه گفت: شهر الکترونیک اگرچه در جهان پدیده‌ای نو و جدید است و تنها یک دهه از عمر آن می‌گذرد اما به دلیل قابلیت‌ها و مزایای فراوانی که دارد مورد توجه بسیاری از کارشناسان و متخصصان IT و شهری شده است. وی افزود: در استان سمنان هم به لطف حمایت و تلاش بی‌نظیر فرزند استان پروفسور جلالی پدر علم فناوری ایران و همکاری بسیار خوب استانداری و شهرداری‌ها، اولین استان الکترونیکی که کلیه شهرهای آن دارای شهر الکترونیکی می‌باشند در سطح کشور مطرح و پیاده سازی شد. البته نکته قابل توجه اینکه قبل از استان سمنان شهرهای دیگری ازجمله کیش، مشهد، تهران و گرگان پیاده سازی شهرالکترونیکی را آغاز کرده بودند ولی بیشتر بصورت شهرداری الکترونیکی مطرح شدند.

مهندس عبداللهی از کارشناسان خبره انفورماتیک سمنان گفت: نزدیک بودن به پایتخت یکی از دلیل‌های اصلی است و پیش از این هم در پروژه‌های کشوری، سمنان به عنوان پایلوت انتخاب شده است. عامل دیگر ترکیب جمعیتی استان سمنان است که جمعیت کارمندی و کارگری، صنعتی و کشاورزی و جمعیت دانشگاهی را به اندازه‌ای که برای چنین پروژه‌ای قابل مقایسه باشد، در خود جای داده است. عبداللهی افزود:اگر پروژه‌ای مانند شهر الکترونیک در این منطقه موفقیت آمیز پیاده سازی و اجرا شود تقریبا می‌توانیم تضمین کنیم که در بیش از نیمی از کشور ایران قابل اجرا خواهد بود.

مسئول کمیته تخصصی شهرهای الکترونیکی استان سمنان در این رابطه گفت: بحث شهر الکترونیکی از چندین سال قبل به پیشنهاد دکتر جلالی آغاز شد، در شهرهای مختلف پیشرفت خوبی داشته و این الکترونی شدن در استان سمنان نیز آغاز شده است. هادی ایزد خواه در خصوص ساختار مدیریتی این طرح در استان سمنان افزود: آغاز الکترونی شدن سمنان از اوایل اسفند ماه سال ۸۹ شروع شد، به دستور استاندار شورای راهبردی با اعضایی مشخص تشکیل شد که این شورا در هر شهرستان یک کمیته اجرایی و راهبردی به ریاست فرماندار دارد و همچنین به احتمال زیاد با همکاری استادان نخبه دانشگاه علم و صنعت به عنوان شورای راهبردی به مدیریت و هدایت این طرح کمک خواهند نمود.

یکی از زیر بناهای اجرای این طرح آموزش و اطلاع رسانی مستمر است؛ مهندس مدرس پیش نیاز آغاز چنین طرحی را آموزش‌های مستمر برای شهروندان دانست و ادامه داد: این امر توسط چندین دستگاه اجرایی در حال اجراست. شهرداری سمنان و سازمان فنی و حرفه‌ای در این راه گام‌های مناسبی را برداشته‌اند اما جایگاه بخش خصوصی در زمینه آموزش‌های شهروند الکترونیک جایگاه مناسبی نیست. مهمترین بخش این طرح تشویق شهروندان جهت استفاده از خدمات ارائه شده در شهرالکترونیک است. فراموش نکنیم محور اصلی شهرهای الکترونیک بر شهروند الکترونیک استوار است و این شهروندان هستند که بدنه اصلی شهر الکترونیک را می‌سازند.

وی در این رابطه گفت: در ۶ سال گذشته با توجه به رویکرد دولت به خدمات الکترونیک شاهد بوده ایم که شهروندان در سراسر کشور از هر طبقه‌ای برخی از خدمات خود از دولت را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کنند. ثبت نام و استفاده از کارت سوخت، ثبت اطلاعات خانوار، دریافت یارانه‌ها، ثبت نام در آزمون‌ها و بسیاری از خدمات دیگر که فقط به صورت الکترونیکی ارائه می‌شوند نمونه‌ای از این آمادگی برای ورود به شهر الکترونیک است.

هادی ایزد خواه مسئول کمیته تخصصی شهرهای الکترونیکی استان پیش نیاز اجرایی شدن این طرح را آمادگی بیشتر در سه مولفه اصلی شهر الکترونیک یعنی شهروند، بخش خصوصی و دولت دانست و خاطر نشان کرد: این آمادگی نسبتا در دولت به وجود آمده و باید در شهروند و بخش خصوصی و فضای کسب و کار نیز ایجاد شود. وطنی یکی از کارشناسان دولت الکترونیک در بحث آموزش گفت: آموزش در این طرح غالبا به صورت (آموزش الکترونیک) elearning اجرا می‌گردد. ولی بعضا در ابتدای کارجهت جذب حداکثری و پاره‌ای مسائل، به صورت همایش، جلسات توجیهی و کارگاهای آموزشی انجام می‌گیرد.

مهندس عبداللهی در مورد آموزش به شهروندان اظهار داشت: از آن جا که هنوز محتوایی داخل این سایت‌ها قرار ندارد پاسخ این پرسش هم روشن است. البته آموزش استفاده از ابزار الکترونیکی را نباید صرفا وظیفه‌ی سایت‌های این چنینی بدانیم. ایجاد شهر الکترونیک در واقع برگی از درخت بزرگ فناوری اطلاعات می‌تواند باشد. یعنی پیش از رسیدن به این مرحله باید هر خدمات دهنده، سرویس‌های الکترونیکی را برای مخاطبانش آماده نموده، کاربری آن‌ها را نیز آموزش داده باشد.

برخی از بخش‌های خدمت رسانی نیاز به پیگیری بیشتر از طرف مسوولین دارد؛ مهندس مدرس در مورد روند اجرایی در سمنان گفت: در فاز اول این طرح با ورود اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی امکان بهره گیری شهروندان از خدمات دولتی فراهم شده است این خدمات به عنوان خدمات G2C یعنی خدمات دولت به شهروندان یا مصرف کنندگان Government to Consumer) / Government-to-citizen) مطرح می‌شود. اما با توجه به پیگیری کمرنگ مسئولین استان در سایر خدمات مانند B2B (ارائه خدمات بنگاه‌های تجاری به بنگاه‌های تجاری دیگر) و B2C (ارائه خدمات بنگاه‌های تجاری به شهروندان) هنوز شاهد ارائه خدمات گسترده در این دو بخش نیستیم. این مهم نه تنها حمایت مسئولین استان را نیاز دارد بلکه توجه بخش خصوصی را طلب می‌کند.

هادی ایزد خواه مسئول کمیته تخصصی شهرهای الکترونیکی استان خاطرنشان کرد: در بخش فضای کسب و کار مشکلات و مسائلی وجود دارد که لایحه آن را با نام قانون بهبود فضای کارآفرینی و کسب و کار به مجلس داده‌ایم که امید است با تعامل و توافقات میان دولت و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق تعاون و شورای اصناف به تصویب برسد و در این راستا همکاری‌ها شکل بگیرد تا انتظارات هم به مرور محقق شوند.

وطنی کارشناس دولت الکترونیک در این مورد گفت: آمادگی الکترونیکی، شرایط زمینه‌ای و توسعه منابع انسانی و اجتماعی بهینه مهیا نیست. دربخش شهروند الکترونیک می‌بایست اطلاع رسانی و آموزش بیشتری از طرف دستگاه‌های مسئول صورت می‌گرفت و همچنین باید مشوق‌های لازم برای بخش خصوصی تدوین وحمایت‌های مورد نیاز انجام و در بخش دولت الکتر ونیک، با سرعت بسیار بیشتری مراحل ساختاری طی شود.

مهندس عبداللهی یکی از کارشناسان شهر الکترونیک دراین خصوص گفت: این روند متوقف است. می‌توانید محتوای سایت را نگاه کنید که یک کلمه‌ی قابل استفاده به آن اضافه نشده است. تابستان ۱۳۸۹ در استانداری سمنان جلسه ‌ای با حضور مسئولان استان و دکتر جلالی (ایده پرداز این طرح) صورت گرفت خطاب به تمامی سازمان‌ها اعلام شد که برای پیشبرد این طرح همکاری کنند ولی متأسفانه این طرح هم از طرف استانداری و هم از طرف دیگر دستگاه‌های اجرایی جدی گرفته نشده است. در حالی که اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند به کاهش محسوس هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی و مخاطبان آنها منجر شود. من مدتی پس از شرکت در آن جلسه، در سایت ثبت نام کردم ولی هنوز موفق به ورود به سایت نشده‌ام. تماس تلفنی با پشتیبانی شهر الکترونیک سمنان – که در استانداری مستقر می‌باشد – همیشه ناموفق بوده است. آیا انتظاری بیشتر از این می‌توانید داشته باشید؟

یکی از کارشناسان در این زمینه گفت: درست است که انجام کارها به صورت الکترونیکی با هزینه و وقت کمتر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود ولی به فضای امنیتی بیشتر و مناسب تری نیازمند است که هم اکنون فضای امنیتی آن صفر است. وی در ادامه گفت: در حیطه کاری ما به دلیل حساسیت بالای کاری نمی‌توانیم سایت اینترنتی اعلام نماییم و همچنین به دلیل بایگانی اسناد و مدارک، باید حتما متقاضی به صورت حضوری به اینجا مراجعه کند و همین امر مستلزم این است که متقاضی حتما باید توسط کارشناس رویت شده و باعکس و عکس شناسنامه تطبیق داده شود تااینکه مراحل خدمات رسانی به وی انجام گیرد.

سایت‌های سازمان‎های دولتی باید بروز رسانی شوند؛ مهندس مدرس یکی از کارشناسان شهرالکترونیک در خصوص نحوه عملکرد ادارات و سازمان‌ها اظهار کرد: امروز بسیاری از ادارات دولتی سطح استان از سایت‌های خوبی بهره‌مند هستند و بیش از ۷۰ درصد آنها دست کم هفته‌ای یک بار سایت خود را به روز می‌کنند اما این برای ایجاد شهر الکترونیک شاخص مناسبی نیست و در شهر الکترونیک شهروندان به وسیله سایت‌های اینترنتی یک ارتباط دو سویه و سریع با دولت برقرار می‌کنند و اگر شاخص پاسخگویی وب سایت‌های دولتی به درخواست‌های شهروندان را بررسی کنیم شاید نتایج خوبی به دست نیاید.

وطنی گفت: در سمنان اکثر ادارات و سازمان‌ها، سایت‌های اطلاع رسانی خوبی دارند البته بحث سایت‌های اطلاع رسانی با شهر الکترونیک مجزا بوده و طبیعتا رابطه مستقیمی با هم ندارند و اکثر اداره‌ها گام‌های ابتدایی را برداشته‌اند ولی تا چشم اندازهای برنامه فاصله محسوسی دارند. این طرح فعلا در شهرداری‌ها مرکزیت داشته و سایر ادارات با شهرداری‌ها تعامل دارند.

مهندس عبداللهی در این رابطه گفت: اغلب سازمان‌ها و ادارات سایت اینترنتی به روز دارند. یعنی اطلاعاتی که در سایت قرار می‌دهند هر بار که مراجعه کنید می‌توانید آخرین اطلاعات را ببینید. ولی به روز بودن محتوا کافی نیست. به روز بودن فناوری هم باید باشد. وی افزود: مثلا اتوماسیون اداری بخشی از همین فرآیند الکترونیکی شدن است ولی هنوز داخل یک سازمان علاوه بر تصویر الکترونیکی نامه، اصل آن نامه هم باید دست به دست بچرخد! یا یک سازمان با داشتن ۶ سال سابقه‌ی استفاده از گردش الکترونیکی مکاتبات به یکباره به دلیل سهل انگاری و هزینه نکردن کمتر از ۱۰۰ هزار تومان، آرشیو ۴ ساله‌اش نابود می‌شود و به راحتی بدون این که تلاشی برای بازیابی امکان پذیر آنها انجام دهد، کارش را ادامه می‌دهد. هنوز روی میزهای ادارات انبوهی از زونکن‌ها قرار دارد و بعضی هنوز دارند کمدهای بزرگ تر می‌خرند تا کپی اسناد را در پوشه‌های رنگی نگهداری کنند.

یکی از کارشناسان با بیان اینکه برای این طرح هنوز هیچ فضای امنیتی در نظر نگرفته‌اند اظهار داشت: همان طوری که می‌دانیم شهر الکترونیکی باید کارایی لازم را داشته باشد که متاسفانه بسیاری از ادارات هنوز به این شبکه متصل نیستند یا اصلا به روز نیستند و حتی خدمات خاصی را هم به مراجعین ارائه نمی‌دهند.

ایزد خواه در مورد موانع موجود در این طرح اظهار داشت: در این زمینه چالش‌ها را شناسایی نموده‌ایم که عبارت‌اند از شکاف دیجیتالی، شکاف نسل‌ها و شکاف میان شعار تا عمل است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امید است این شکاف‌ها را کاهش دهیم و حتی از بین بروند تا به آن خواسته‌ها و اهداف مورد نظر دست یابیم.

مهندس مدرس کارشناس انفورماتیک دراین خصوص گفت: مهمترین چالش دولت در این زمینه آموزش مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها جهت پذیرش خدمات الکترونیک است. مدیران با پذیرش این مهم و با سرمایه گذاری در توسعه و بهبود خدمات ارائه شده می‌توانند نقش مهمی در تولید خدمات الکترونیکی داشته باشند.

مدرس افزود: چالش دیگر دولت در این زمینه عدم وجود استانداردهای عملی در حوزه فناوری اطلاعات است که البته با اقدام دولت در تاسیس سازمان فناوری اطلاعات در سال ۸۹ این مهم مد نظر دولتمردان قرار گرفته است و چالش دیگر دولت در توسعه خدمات الکترونیکی متمرکز کردن تولید این خدمات در تهران است. مراکز استان‌ها با وجود بهره‌مندی از نیروهای متخصص صرفا در مراحل تست و نگهداری این نرم افزارها همکاری می‌کنند. با تفویض تولید و ارائه خدمات الکترونیک به مراکز استان‌ها ضمن بهره برداری از پتانسیل‌های بومی هر استان امکان ایجاد رقابت سالم در بین مراکز استان‌ها جهت تولید هر چه بهتر و بیشتر خدمات الکترونیک به وجود می‌آید.

وطنی یکی از کارشناسان دولت الکترونیک در خصوص چالش‌های موجود گفت: قوانین وبخشنامه‌ها به روز نبوده که باید مورد ارزیابی و اصلاح قرار گیرد. اکنون شهر الکترونیک یک فرصت است اگر ازاین فرصت استفاده شود عقب ماندگی‌ها را می‌توان جبران نمود و تعلل در برابر این فرصت جبران ناپذیر است. چرا که شهر الکترونیکی، در یک فضای سایبری تعاملی حاصل از شبکه‌های مجازی شکل گرفته و به شیوه سیستمی به عملکرد و وضعیت و ارائه خدمات الکترونیکی سازمان‌ها و بازخورد توسعه شهروندان به آن خدمات از طریق سازمان‌های نظارتی الکترونیکی نظارت دارند.

استفاده از شهر الکترونیک واقعیتی انکار ناپذیر است؛ مهندس مدرس آینده این طرح را این گونه پیش بینی نمود: شهر الکترونیک مسیر یک طرفه‌ای به سمت پیشرفت است. در صورت پشتیبانی دولتمردان و همکاری شهروندان سرعت پیشرفت افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: استفاده از خدمات الکترونیک واقعیتی انکارناپذیر است و دیگر راه برگشت به سیستم‌های دستی و کاغذی وجود ندارد و در این راه، رسانه‌ها نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. با معرفی خدمات الکترونیک ادارات مختلف و تشویق شهروندان برای استفاده از این خدمات و همچنین واکاوی مشکلات موجود در خدمات ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و توضیح خواهی از آنها مسیر ورود به شهر الکترونیک را هموار تر نمایند.

مهندس عبداللهی در رابطه با آینده این طرح گفت: پیش بینی در یک سیستم با روند مشخص امکان پذیر است. خواه روند را به ما گفته باشند، خواه خودمان آن را با محاسبه به دست آورده باشیم. استانداردهای فناوری در کشور ما با تغییر مدیران عوض می‌شوند و نه با تغییر نیاز کاربران! من فقط می‌توانم آرزو کنم که چنین طرح‌هایی هر چه سریع تر برای رفاه حال مردم و صرفه جویی در منابع کشورمان اجرایی شوند. البته شاید با گران تر شدن انرژی، تمایل عمومی برای استفاده از چنین فناوری‌هایی بیشتر شود.

وطنی خاطر نشان کرد: شهر الکترونیکی، چارچوبی است که به شهروندان کمک می‌کند تا دانش، توانمندی‌های شخصی و حرفه‌ای خود را ارتقاء دهند و وظایف شهروندی خود را در استفاده از خدمات بهترین شکل ممکن انجام دهند. اگر ازاین فرصت استفاده شود عقب ماندگی‌ها را می‌توان جبران نمود وتعلل در برابر این فرصت جبران ناپذیر است. یکی از کارشناسان مسئول در حوزه شهر الکترونیکی گفت: اکنون شهر الکترونیک یک فرصت است اگر از این فرصت استفاده شود عقب ماندگی‌ها را می‌توان جبران نمود و تعلل دربرابر این فرصت جبران ناپذیر است.

وطنی افزود: در ایجاد هر شهر الکترونیکی مراحلی وجود دارد که اگر این مراحل یکی پس از دیگری تکمیل شوند و سبب توسعه، پیشرفت و تکامل شهر الکترونیکی خواهد شد، این مراحل شامل: پیدایش، ارتقا، تعامل، تراکنش، یکپارچگی است و گام پیدایش آن در استان سمنان به طور کامل انجام شده است و اکنون ما در مرحله ارتقا آن هستیم.

وی افزود: روند روز افزون توسعه خدمات الکترونیکی سازمان‌ها، نیازهای ارتباطی و نظارتی شهروندان را بیشتر کرده است و ضرورت گذر از شهرهای سنتی به شهرهای الکترونیکی را مطرح نموده است. همچنین تامین پهنای باند مناسب یکی از دغدغه‌های مردم در شبکه‌های ارتباطی محلی، ملی و بین المللی در شهرهای الکترونیکی می‌باشد که یک وجود آن یک ضرورت برای رسیدن به یک شهر مناسب دیجیتالی با کیفیت بالا نیز می‌باشد. به همین دلیل، بسیاری از کشورها در حال سرمایه گذاری‌های کلان در جهت ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌های دسترسی خود به منظور ارائه سرویس‌های چند رسانه‌ای با هزینه‌ی کم، سرعت بالا و کیفیت مناسب هستند.

منبع: جام جم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.