راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمرکز بر ارائه خدمات یکپارچه و ارزش افزوده

صادق فرامرزی؛ مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش / شرکت ایران کیش نزدیک به ۱۵ سال است که در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران فعالیت می‌کند و امروز این شرکت عملکردی مطلوب، روبه رشد و شایسته سهامداران خود ارائه کرده است. این مهم نشان از اتخاذ تدابیر مدبرانه در محیط پیچیده صنعت پرداخت الکترونیکی ایران دارد که بدنه مدیریتی این مجموعه و خصوصاً هیئت‌مدیره محترم برای آن بسیار تلاش کرده‌اند. سال ۹۵ و البته سال پیش از آن، سالی بود که نوسانات و تلاطم‌های فراوانی متوجه این صنعت نوپاست. تحریم‌ها ازیک‌طرف و ابهامات پساتحریم از طرف دیگر، قوانین و نظارت‌های رگولاتور ازیک‌طرف و تغییرات فناوری از سوی دیگر محیط کسب‌وکار را سخت و پیچیده کرده است. با نگاهی به تحولات فناوری مرتبط با فضای پرداخت الکترونیکی درمی‌یابیم که در سال‌های گذشته رشد موبایل و اینترنت چهره این صنعت را به‌کلی تغییر داده است و البته این موضوع نوید آینده درخشان‌تری را داده که همراه با خودش چالش‌هایی به همراه دارد. همراهی با سیل این تغییرات نیاز به آماده‌سازی سازمانی، برای همسویی با این تغییرات و کسب نتایج ارزشمند دارد.

در این شرایط حساس که تجربه جدیدی برای صنعت پرداخت الکترونیکی محسوب می‌شود، بر آنیم که با آماده‌سازی زیرساخت‌های شرکت از فرصت‌های ایجادشده به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. می‌خواهیم ضمن حفظ شرایط توسعه پایدار قبلی نسبت به کسب موقعیت‌های سودمند در بازارهای پیشرو اقدام کنیم. این مهم بدون حمایت و پشتوانه سهامداران میسر نیست.

امیدواریم با ورود به کسب‌وکارهای جدید برگ زرین دیگری به افتخارات مجموعه اضافه شود. اکنون در حوزه پایانه‌های فروشگاهی ثباتی در مجموعه ایران کیش ایجادشده است و شاهد این هستیم که با توجه به تعهدات قراردادی شرکت به بانک‌های بزرگ ایران، روال بازاریابی و نصب پایانه‌های فروشگاهی و کلیه پیش‌نیازهای عملیاتی و اجرای آن در شرکت نهادینه‌شده و طبق روال‌های معینی انجام می‌شود. با توجه به دانش فنی موجود در شرکت و باهدف ارتقای سطوح درآمدی در آینده برای شرکت به دنبال پیاده‌سازی و اجرای محصولات جدید هستیم. ازجمله آن‌ها می‌توان به ورود به حوزه کارت‌های الکترونیکی برپایه سرویس ارزش افزوده، ارائه خدمات پرداخت از طریق کانال یواس‌اس‌دی، ارائه خدمات پرداخت موبایل از طریق اپلیکیشن پات و توسعه باشگاه مشتریان شرکت کارت اعتباری ایران کیش اشاره کرد.

درزمینهٔ کارت‌های الکترونیکی لازم است این مطلب را اضافه کنم که فعالیت درزمینهٔ کارت‌های بانکی حتی در نام شرکت ایران کیش هم از سال‌ها پیش وجود داشته است اما تاکنون ما اقدام مشخصی در این زمینه انجام نداده بودیم. حالا با بررسی بازار و کسب مجوزهای لازم از بانک‌های طرف قرارداد در جهت بازاریابی و فروش انواع کارت‌های پیش‌پرداخت اعم از کارت‌های هدیه و کارت خرید اقدام خواهیم کرد. شرکت ما در طول فعالیتش همواره سعی کرده تا درگاه و ابزار درست کند، نه اینکه صرفاً تراکنش ایجاد کند.

در همین راستا در نمایشگاه الکامپ امسال تلاش کردیم بخش‌ها و اجزای مختلف اکوسیستم پات را به نمایش بگذاریم. مدتی است که بر روی مفهوم اکوسیستم تمرکز کرده‌ایم؛ اجزایی که زنده هستند و هرکدام در تعامل با همدیگر فعالیت می‌کنند. تمام سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای شرکت بخشی از این اکوسیستم هستند و ما نام آن را پات لایف گذاشته‌ایم. برای توسعه این اکوسیستم در نمایشگاه از نسخه iOS نرم‌افزار پات رونمایی کردیم. نسخه اندروید پات بیش از یک سال است که در بازار فعالیت می‌کند. اپلیکیشن iOS پات با ویژگی‌های یکسان نسبت به نسخه اندرویدی این نرم‌افزار رونمایی شد  و این نوید را می‌دهیم که هرماه با سرویس‌های ویژه‌ای بر روی این نرم‌افزار تمامی کاربران پات را شگفت‌زده کنیم.

قرار است تمامی محصولات جدید ایران کیش در قالب اکوسیستم پات عرضه شوند؛ ما همواره به مشعوف سازی مشتریان اعتقاد داشتیم و رضایتمندی آن‌ها را گزینه‌ای لازم و نه کافی می‌دانیم. امسال تمرکزمان را بر ترویج این اکوسیستم گذاشته‌ایم. ما به دنبال ویژگی‌هایی هستیم که یک نرم‌افزار عادی پرداخت ندارد و  به‌زودی گزینه‌های بیشتری به این اپلیکیشن اضافه می‌شود که باعث نزدیکی کاربران ابزارهای پرداخت چه دارندگان کارت و چه پذیرندگان با این اپلیکیشن خواهد شد. ما قراری با خودمان گذاشته‌ایم که نقش درگاه بودن‌مان را حفظ کنیم. ما قصد نداریم خودمان را درگیر اجرای پروژه‌هایی کنیم که الآن به آن‌ها فین‌تکی می‌گویند.

تا آنجایی که ممکن است در حمایت از فین‌تک‌ها فعال هستیم و در این نمایشگاه هم چند فین‌تک در کنار ما حضور داشتند. آینده نزدیک آینده تراکنش‌هایی از جنس ایجاد ارزش‌افزوده است. دوره رشد کمی ابزاری که ما PSP ها به آن عادت داریم یعنی کارت‌خوان دیگر به سر آمده است یا حداقل دیگر مانند یکی دو سال گذشته نمی‌توانیم در این زمینه به‌صورت تهاجمی به بازار ورود کنیم. اکنون لازم است کیفیت را بالاتر ببریم و تا جایی که ممکن است بر روی ارزش‌افزوده تمرکز کنیم. مثلا حدود نیم میلیون از کارت‌خوان‌هایی که ما نصب‌کرده‌ایم قابلیت NFC دارند و باید روی این ابزارها پروژه‌های خوبی تعریف کنیم. درآمد اصلی و کار اصلی شرکت‌ها‌ی پرداخت اگر در همین مسیر باشد آینده خوبی در انتظارمان خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.