راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعتماد کارآفرینان به دولت یا دولت به کارآفرینان؟ کدام‌یک مهم‌تر است؟

محسن زادمهر؛ مدیرعامل شرکت سورن سیستم شریف / در قرن ۲۱ مهم‌ترین عامل پیشرفت اقتصادی، کارآفرینی جوانان و توسعه اقتصادی از طریق ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است. دولت همیشه از جوانان کارآفرین می‌خواهد که به دولت اعتماد کنند و سرمایه علمی و فنی خود را در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال و درامد پایدار به کار بگیرند.

اما چه عاملی سبب شده است که کارآفرینی در حد حرف و حمایت‌های صوری باقی بماند و همچنان بسیاری از جوانان نخبه ما با آرزوی داشتن زندگی بهتر کشور را ترک کنند و آن‌هایی که باقی مانده‌اند و یا به وطن بازگشته‌اند از شرایط خود چندان راضی نباشند؟

بپذیریم که دولت فرش قرمزی برای ماندن و بازگشتن نخبگان پهن نکرده است و اگر هم فرشی باشد رنگ و لعاب خاصی ندارد. این جوانان کارآفرینی که در وطن مانده‌اند اگر به دولت اعتماد نداشتند هرگز زندگی خود را صرف کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران نمی‌کردند. بیش از ۳۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۳۰۰۰۰ استارت‌آپ در ایران طی سال‌های اخیر ایجاد شده است. این آمار یعنی جوانان بسیاری به دولت اعتماد کرده‌اند و کسب‌وکار خود را در ایران راه‌اندازی نموده‌اند به امید آرزوی ایرانی بهتر.

آنچه که ما برای توسعه اقتصادی ایران نیازمندیم نه اعتماد کارآفرینان به دولت که اعتماد دولت به کارآفرینان هست. به عنوان کسی که در سن ۲۲ سالگی شرکتی در حوزه فناوری اطلاعات ثبت کردم و وارد فضای کارآفرینی شدم سختی‌های بسیاری را تجربه کردم و آنچه که مرا بیشتر آزار داد عدم اعتماد دولت به من بود و نه اعتماد من به دولت.

از زمان ثبت شرکت و نیاز به عدم سوء پیشینه تا تشکیل پرونده بیمه، کد اقتصادی، مالیات بر ارزش‌افزوده، تشکیل پرونده مالیات برعملکرد،‌ دریافت مجوز فعالیت برای کسب‌وکار، افتتاح حساب بانکی،‌ دریافت دسته چک و … همیشه دولت از ما طلب کار بود و نه ما از دولت. در پرونده سال اول مالیاتی علی‌رغم شناسایی زیان از سمت ما ممیز عزیز مالیاتی ما را به فرار مالیاتی متهم کرد و مالیات بر در نیامد ما را نیز دریافت کرد و جمله‌ای گفت که هرگز از یاد نمی‌برم: شرکتی که سود شناسایی نکند به درد دولت نمی‌خورد و همون بهتر که تعطیل شود!

برخورد قهری این روزها با برخی استارت‌آپ‌های فین‌تک و گردشگری بنده را بیشتر به فکر فرو می‌برد که آنچه که سبب عدم رشد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان می‌شود همین عدم اعتماد دولت به جوانان است و نه جوانان به دولت. اگر دولت در رفتار، گفتار و پندار خود در خصوص کارآفرینی مراتب اعتماد به جوانان را در نظر نگیرد هرگز نمی‌توان امیدوار بود که پیشرفت اقتصادی از مسیر کارآفرینی فراهم شود. مادامی که فیلترینگ که زمانی ابزاری بود برای مسدود سازی سایت‌هایی با محتوای غیراخلاقی تبدیل شده است به ابزار قدرتمندی برای تهدید کسب‌وکارهای اینترنتی، نه سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و نه کارآفرینان تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی نخواهند داشت. گویا هنوز هم هستند افرادی که نمی‌دانند فیلتر کردن سایت یک کسب‌وکار اینترنتی به معنای پلمپ یک کسب‌وکار واقعی و نابود کردن زندگی و جوانی عده‌ای از جوانان کارآفرین است.

در پایان پیشنهاد می‌کنم دولت کارگروهی داخلی برای جلب اعتماد دولتی‌ها به مردم راه‌اندازی کند تا بدنه دولت نیز خود را از جنس مردم و کارآفرینان بدانند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.