راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

3 چیز که هند برای رفتن به سمت یک جامعه بدون پول نقد نیاز دارد

نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، در یک برنامه تلویزیونی غیررسمی، در تاریخ هشتم نوامبر اعلام کرد پول‌های پانصد و هزار روپیه‌ای باید یک‌شبه از گردش مالی هند خارج شوند.

هدف از سیاست حذف پول نقد، ارتقاء شفافیت مالی، نوسازی اقتصاد پیچیده و مبتنی بر پول نقد کشور و توانمندسازی اجتماعی بود. چنین رویکرد غیرمنتظره‌ای، تأثیری فوری و عمیق داشت. پول نقد حدود 90 درصد از تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده بود؛ بنابراین در روزهای اول، هندوستان با صف‌های طولانی در خودپردازها و بحران نقدینگی که منجر به آسیب اقتصادی شده بود، روبرو شد.

با تثبیت نقدینگی و کاهش ابهامات، واضح است که مسائلی مانند شناسایی، موبایل و پرداخت به‌طور فزاینده‌ای با چالش‌های اقتصاد دیجیتال هند همگام می‌شوند.

 

برنامه آدهار (The Aadhaar Program)

یکی از رکن‌های اساسی حمایت از حذف پول نقد در هند، برنامه آدهار است. آدهار یک شماره شناسایی منحصربه‌فرد 12 رقمی است که حاوی اطلاعات بیومتریک و جمعیتی است.

بسیار شگفت‌آور است که حدود 99 درصد از هندی‌های بالای 18 سال تا ژانویه 2017 در این طرح ثبت‌نام کردند و به این ترتیب، این طرح به یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های احراز هویت بیومتریک جهان تبدیل شد.

اهمیت آدهار در اقتصاد دیجیتالی شجاعانه و جدید هند را نمی‌توان دست‌کم گرفت. زیرا تنها ابزار تأیید هویت برای دسترسی به خدمات مالی و از بین بردن مانع اصلی برای جمعیت محروم از خدمات بانکی هند است. در حال حاضر بیش از 270 میلیون حساب بانکی با استفاده از آدهار باز شده است.

زیرساخت‌های موبایلی

دسترسی گسترده‌تر و ساده‌تر به خدمات مالی به کمک زیرساخت‌های موبایلی در حال ‌توسعه است. هند دارای بالاترین نرخ تلفن همراه در جهان است و تا سال 2020 گوشی‌های هوشمند جهان را به تصرف خود درمی‌آورد.

به‌علاوه، استفاده از دیتای موبایل، تا سال 2021 به بیش از پنج برابر خواهد رسید. درنتیجه انتظار می‌رود استفاده از کیف پول موبایلی در هند از سال 2017 تا 2022، 148 درصد افزایش داشته باشد و 4.4 میلیارد دلار تراکنش روی این بستر انجام شود.

در حال حاضر شاهد نوآوری‌های قابل‌توجهی در پرداخت‌های موبایلی و ظهور زیرساخت‌های پیشرفته تلفن همراه در هند هستیم. برای مثال، شرکت پرداخت ملی هند (National Payments Corporation of India)، موسسه حامی سیستم‌های پرداخت خرد که برای تسهیل مکانیسم‌های پرداخت با قیمت‌های منطقی در این کشور ایجاد شده است، پلتفرم Unified Payment Interface را ارائه کرده است. UPI یک اپلیکیشن پرداخت است که کاربران را قادر می‌سازد تنها به کمک یک شماره موبایل و آدرس اختصاصی UPI یا شماره شناسایی آدهار، انتقال وجه و تراکنش انجام دهند.

همچنین انتظار می‌رود راهکارهای کیف پول موبایلی مبتنی بر HCE (شبیه‌سازی کارت میزبان) به‌عنوان یک ابزار سریع و مقرون‌به‌صرفه برای ارائه خدمات پرداخت موبایلی رشد کنند.

بااین‌وجود، در غیاب امنیت سخت‌افزاری، امنیت داده‌های دارنده کارت برای حفظ اعتماد مصرف‌کننده و حفظ نیروهای پیش‌برنده مهم است. بنابراین، پیروی از استانداردهای صنعتی مانند PCI DSS(استانداردهای امنیتی داده‌های صنعت پرداخت با کارت) مسئله‌ای کلیدی است.

به‌موازات این بحث، اهمیت استراتژیک و تجاری بازار هند بیانگر آن است که پلتفرم OEM Pay (سیستم‌های پرداخت ارائه‌شده توسط سازندگان تجهیزات اصلی) بدون شک نقش مهمی ایفا خواهد کرد. سامسونگ پی قبلاً کار خود را شروع کرده است و به قطع می‌توان منتظر چنین خبرهایی از جانب دیگر غول‌های تکنولوژی بود.

توانمندسازی دستگاه‌های پوز (POS)

روند حذف پول نقد، به‌موازات مهاجرت به سمت EMV در حال انجام است. این بدان معناست که کمیته فروشندگان، وظیفه بزرگ خود را که مربوط به ارتقاء زیرساخت‌های پذیرندگی در سراسر کشور است را آغاز می‌کنند. برای تولیدکنندگان پایانه‌های فروش در هند، توسعه بازار، فرصت مغتنمی است اما باید سرعت حرکت خود را نیز افزایش دهند.

معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان داخلی، انگیزه ورود به این فضای پردرآمد را ایجاد می‌کند. مقررات دولتی برای آسان گرفتن شرایط صدور گواهینامه برای پایانه‌های POS موجب ایجاد رقابت برای سازندگان خارجی می‌شود.

افزایش سرعت تولید محصول تا ارائه آن به بازار، کلید پاسخ دادن به تقاضاها است. سازندگان و توسعه‌دهندگان ممکن است بخواهند تا با شرکای محلی همکاری کنند تا به این ترتیب، روند صدور گواهینامه برای راهکارهای ارائه‌شده ساده‌تر شود.

 

رفتن به مرحله بعد

اجازه دهید شفاف صحبت کنیم. سیاست حذف پول نقد در هند، رویاگونه و کاری خارق‌العاده است که راهکارهای پیشرفته شناسایی، تلفن همراه و پرداخت را برای تغییر تجارت و خدمات مالی در سراسر کشور به خدمت گرفته است.

بنابراین، ضروری است که بازیگران محلی دانش خود را ارتقاء دهند و با شرکای مناسب برای تحلیل چشم‌اندازهای در حال تغییر، کار کنند تا بتوانند سریعاً تصمیمات درستی برای حال حاضر و آینده اتخاذ کنند.

منبع: atmmarketplace.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.