راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بریتانیا به این زودی‌ها به جامعه بدون پول نقد تبدیل نمی‌شود؟

چند سال پیش رو، در تعیین چگونگی خدمات مالی و پرداخت در دهه‌های آینده بسیار تأثیرگذار هستند. نیرومحرکه این مسئله تغییر بزرگی است که در مدیریت پول رخ داده است. (چیزی که زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار داده است). سرعت تغییرات با محاسن پیشرفت‌های مرتبط با فناوری ازجمله رمزنگاری و شناسایی بیومتریک در حال افزایش است و در همه جنبه‌ها در خصوص آن بحث می‌شود.

بااینکه یک نظریه محبوب می‌گوید در آستانه تبدیل‌شدن به جامعه بدون پول نقد هستیم، با کمال ادب باید پیش‌بینی‌های رسانه‌ای در خصوص کنکورد در دهه 1970 را یادآوری کنم.  سفرهای هوایی مافوق صوت برای جایگزینی با تمام موارد دیگر ارائه شدند. اما وقایع پس‌ازآن به‌خوبی این مسئله را تأیید می‌کند که پیش‌بینی آینده به‌هیچ‌وجه علم دقیقی نیست.

تا امروز، پول نقد رایج‌ترین شکل پرداخت مصرف‌کننده باقی مانده است. بر اساس گزارش پرداخت بریتانیا، مصرف‌کنندگان بریتانیا، حدود نیمی از تراکنش‌های خود را با پول نقد انجام می‌دهند و مابقی تراکنش‌ها با کارت‌های اعتباری و بدهی، پرداخت‌های موبایلی مانند اپل پی، چک انجام می‌شوند. انتخاب مصرف‌کننده مستقیماً موجب گسترش شیوه‌های پرداخت می‌شود اما حقیقت این است که بدون توجه به تیترهای اغراق‌آمیز، مردم همچنان در دهه‌های آینده پرداخت با پول نقد را ادامه خواهند داد چیزی که منتقدان جدی آن را تأیید می‌کنند.

با انقلاب دیجیتال و پیشرفت فناوری خدمات مالی و پرداخت، بانک‌ها به‌ظاهر مجبور به کاهش تعداد شعبه‌های در دسترس شدند. روستاها و شهرهای بریتانیا تحت این فشار بیش از هزار شعبه را تنها در بین سال‌های 2015 و 2016 از دست دادند. بااین‌حال، با توجه به اینکه پول نقد سنگ بنای شیوه‌های پرداخت ماست، بانکداری دیجیتال هرگز نخواهد توانست به‌طور کامل جایگزین نیاز جوامع محلی که قبلاً توسط بانک‌ها ارائه می‌شد، شود. اهمیت دسترسی به گزینه‌های خدمات شخصی به‌سرعت در حال افزایش است. این مسئله با شتاب گرفتن افزایش خودپردازها در بریتانیا که به‌تازگی تعداد آن‌ها از 70 هزار هم گذشته است تأیید می‌شود.

با افزایش خدمات در دسترس به کمک خودپردازها و تعداد فزاینده روش‌های پرداخت ارائه‌شده با روش‌های ترکیبی، اکوسیستم خدمات مالی با پنجاه سال گذشته که اولین خودپرداز در شمال لندن نصب شد قابل‌مقایسه نیست. روش منحصربه‌فرد برای پیوستن صنایع پرداخت و خودپرداز در آینده ثابت می‌کند که بانک‌ها و ارائه‌کنندگان مستقل خدمات مالی، اهمیت روزافزون دارند، با تصمیماتی در خصوص ترکیب کانال‌های دیجیتالی خود با ظاهر فیزیکی‌شان روبرو هستند.

آیا خودپردازها، با بسته شدن شعب بانک‌ها برای همیشه آخرین نقطه تماس فیزیکی خدمات مالی در جوامع محلی باقی خواهند ماند؟ آیا شبکه کردن خودپردازهای هوشمند نقطه کانونی جدید به عنوان مرکز خدمات مالی در کنار کمبود بانک‌ها خواهد بود؟ آیا این مسیر درست فراگیری خدمات مالی برای همه است؟

پس از سال‌ها رکود، یک نیروی محرک بی‌سابقه برای نوآوری ما را در مسیر مدیریت منابع مالی به نقطه عطفی رسانده است. تصمیماتی که امروز اخذ می‌شود تعاملات روزمره ما با پول را برای دهه‌های آتی مشخص می‌کند. کسانی که بر هم زننده وضع موجود شناخته می‌شوند راه‌های جدید بانکداری را ارائه می‌کنند که به مشتریان گزینه‌های بیشتری می‌دهد؛ اما همه نشانه‌ها ما را به سمت مطالبه منعطفی برای پول نقد و خودپرداز به‌عنوان دو رکن اصلی ترکیب بانکداری و پرداخت در آینده می‌برد.

منبع:  سیتی ای ام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.