راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی شش مورد استفاده از فناوری تشخیص چهره در انجام پرداخت

مصرف‌کنندگان استفاده از اثر انگشت برای احراز هویت خود در پرداخت‌های موبایلی را پذیرفته‌اند؛ اما آیا از روش تشخیص چهره هم به همین گرمی استقبال می‌کنند؟

در ادامه می‌خواهیم از برنامه‌های شش شرکتی که در زمینه احراز هویت از طریق تشخیص چهره اقداماتی انجام داده‌اند بگوییم.

اپل

شرکت اپل در حال آزمایش برنامه اسکن چهره سه‌بعدی‌اش است که به‌عنوان روشی برای ورود و تأیید پرداخت به گوشی آیفون 8 خود اضافه کند.

کمیسیون تجارت فدرال مدت‌زمانی است که به موضوع تشخیص چهره پرداخته است و از آن به‌عنوان یک ابزار حفاظت کلیدی از داده‌های شخصی استفاده می‌شود. هرچند باید گفت که در مواردی، بحث تشخیص چهره چندان طرفداری ندارد که در این‌باره، عدم دانش کافی و همین‌طور استفاده مصرف‌کنندگان از این فناوری می‌تواند از علل آن باشد.

همان‌طور که به مرور زمان مصرف‌کنندگان، ویژگی اثر انگشت در گوشی‌های اپل را پذیرفتند و از آن به‌عنوان جایگزینی برای وارد کردن پین یا پسوورد استفاده کردند، حالا باید دید که این مرور زمان شامل حال فناوری تشخیص چهره این شرکت می‌شود یا نه.

سامسونگ

سری گوشی‌های گلکسی نت 7 سامسونگ که در اواسط سال 2016 وارد بازار شد، مجهز به دوربین مادون قرمزی بود که قادر به تشخیص عنبیه چشم کاربر خود بود و به این ترتیب شخص می‌توانست تنها با نگاه کردن به گوشی خود، قفل آن را باز کند.

هرچند که این ویژگی لابلای ماجرایی که برای باتری‌های این گوشی پیش آمده بود، پنهان شد؛ اما گلکسی نت 7 سامسونگ قادر به استفاده از اسکن عنبیه چشم برای تأیید پرداخت‌های انجام‌شده توسط سامسونگ و در کسری از ثانیه بود.

هرچند که سامسونگ نخستین سازنده گوشی نیست که از قابلیت اسکن عنبیه چشم استفاده کرده است؛ مایکروسافت هم در دو نمونه از مدل‌های لومیا (Lumia) خود که در سال 2015 وارد بازار شده بود از این قابلیت پشتیبانی کرده بود؛ اما کاری که سامسونگ برای نخستین بار انجام داد این بود که دوربین مجهز به اسکن عنبیه چشم را روی تلفن‌های هوشمند خود قرار داده بود و آن را وارد بازار بین‌المللی کرد.

مسترکارت

سال گذشته بود که مسترکارت از فناوری پرداخت با سلفی خود رونمایی کرد. درواقع گزینه پرداخت با سلفی، جایگزینی برای فرایند پرسیدن پسورد هنگام پرداخت برای تأیید هویت دارنده کارت بود.

اپلیکیشن اندروید پی
اپلیکیشن اندروید پی

اندرویدپی

خبرهایی شنیده می‌شود که ممکن است نسخه بعدی اندرویدپی مجهز به قابلیت تشخیص چهره به نام «شناسایی بصری» باشد. یکی از فواید اصلی قابلیت تشخیص چهره، امکان شناسایی فرد، حتی در فواصل کمی دورتر از گوشی نسبت به قابلیت‌های مشابهی مانند اثر انگشت و اسکن عنبیه چشم است.

یونیون‌پی

به‌منظور ایجاد امنیت و جلوگیری از پول‌شویی در دستگاه‌های خودپرداز جزیره ماکائو چین، دارندگان کارت بایستی کارت‌های یونیون‌پی خود را اسکن کنند و درکنارش تشخیص چهره را هم پای دستگاه‌های خودپرداز انجام دهند.

کشف هک‌های جدید

ممکن است که احراز هویت بیومتریک یک گام جلوتر از روش‌های قدیمی مانند پسورد و پین باشد اما بدون نقص نیست.

محققان هک‌های جدیدی پیدا کردند که نشان از متزلزل بودن سیستم بیومتریک استفاده‌شده در بانکداری و پرداخت دارد.

اولین مورد مربوط به استفاده از قابلیت تشخیص صدا در سیستم تلفن بانک HSBC و توسط برادر دوقلوی فرد بود. مورد دیگر هم مربوط به هک شدن احراز هویت توسط اسکن عنبیه چشم گوشی‌های گلکسی S8 سامسونگ بود. به این صورت که از تصویر موردنظر عکس گرفته شد و پرینت آن بر روی کاغذ انجام شد، یک جفت لنز طبی هم روی آن قرار دادند و درنهایت تصویر موردنظر را روبروی دوربین گلکسی S8 قرار دادند و قفل گوشی را باز کردند.

هرچند که باید گفت این دو مورد پیش اومده در بانک HSBC و سامسونگ، جزو دسته‌بندی سرقت پین قرار نمی‌گیرد و بیشتر می‌شود آن را در دسته تقلب‌ها و جرائمی قرار داد که توسط دوستان و آشنایان انجام می‌شود.

منبع: Paymentssource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.