راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در چین / دومین اقتصاد بزرگ جهان

بعد از اینکه گزارش مربوط به حوزه تجارت الکترونیکی و پرداخت خرد کشور برزیل را منتشر کردیم، این بار به سراغ چین رفتیم تا آشنایی بیشتری با بازار این کشور و شیوه‌های پرداخت خرد در حوزه تجارت الکترونیکی آن داشته باشیم. شرکت ورلدپی (worldpay) در گزارش مفصلی پرداخت خرد بخش تجارت الکترونیکی 17 کشور مختلف را بررسی کرده است. در لینک زیر می‌توانید گزارش مربوط به کشور برزیل را مشاهده کنید.

اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن 20 به تندی تغییر کرده و در حال رشد است و براساس برابری قدرت خرید، چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی است و چنانچه رشد اقتصادی کنونی چین ادامه پیدا کند، احتمال دارد به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم تبدیل شود و حتی برخی معتقدند که تا سال 2025، چین می‌تواند 10 شهر در حد و اندازه‌های نیویورک احداث کند.

براساس گزارش اخیر ای‌مارکتر، تجارت الکترونیکی 1.94 هزار میلیارد دلاری چین در سال 2019، این کشور را در رتبه نخست تجارت الکترونیکی در دنیا قرار داده و رقم منتشرشده در این گزارش نشان می‌دهد که این بازار، سه برابر بازار تجارت الکترونیکی ایالات متحده آمریکا است. باتوجه به اینکه چین بزرگ‌ترین جامعه آنلاین دنیا را دارد درنتیجه پیش‌بینی‌ ای‌مارکتر بر این است که مصرف‌کنندگان امسال حدود دو هزار میلیارد دلار در حوزه تجارت الکترونیک خرد هزینه کنند.

علی‌بابا بزرگ‌ترین بازیگر این حوزه است که توانسته در کنار بازیگران دیگری مانند جی‌دی و پیندودو 83.6 درصد بازار تجارت الکترونیکی خرد سال 2020 را در اختیار داشته باشند. علی‌بابا را نه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیکی در چین بلکه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت در دنیا هم می‌شناسند. درآمد این شرکت در سال 2020، حدود 72 میلیارد دلار عنوان شده است.

همچنین به گفته ای‌مارکتر، مصرف‌کنندگان چینی چه برای انجام خریدهای آنلاین و چه خرید از فروشگاه‌های فیزیکی، وابستگی زیادی به اپلکیشن‌های پرداخت دارند. حدود 81 درصد کاربران تلفن‌های همراه هوشمند در چین پرداخت‌های موبایلی انجام داده‌اند درحالی که این درصد در ایالات متحده فقط 27 درصد است.

به گفته اکسنچر، میزان سرمایه‌گذاری چین در حوزه فین‌تک در سال 2019، 1.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به سرمایه‌گذاری 25.5 میلیارد دلاری سال قبلش، کاهش قابل توجهی داشته است. با این حال نمی‌شود تاثیر چین در دنیای فین‌تک را نادیده گرفت و گزارش‌ها حاکی از آن است که چین جزو رهبران فین‌تک دنیا محسوب می‌شود.

تصویر زیر می‌تواند اطلاعات جامع‌تری در اختیارتان قرار دهد. برای مشاهده عکس با کیفیت بالاتر، روی آن کلیک کنید.

1 دیدگاه
  1. جعفر می‌گوید

    خوب و عالی فقط چیزی از پرداخت ندانستم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.