راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کیمیا‌گری در صنعت پرداخت

نیما فیض گستر؛ تحلیلگر بازار در حوزه پرداخت الکترونیکی / مشرق زمین همواره در افسانه‌ها مآمن اسرار و شگفتی‌ها بوده است. سرزمینی پر از سحر، جادو و کیمیاگری؛ اما این بار نه در افسانه‌ها بلکه در واقعیت، شگفتی‌هایی بسیار نمایان شده است.

صنعت پرداخت الکترونیکی ایران از ابتدا به‌طور افسانه واری مملو از این شگفتی‌ها و جادوها بوده است. از مدل‌های کارمزدی که در هیچ نقطه از کره زمین مانندی ندارند تا درآمد نجومی سوئیچ‌های نظارتی.

حال این صنعت پر از شگفتی، ورد تازه‌ای خوانده است و جادویی جدید نشان داده، آن‌هم جادوی کارت به کارت.در سال‌های اولیه ظهور شاپرک، این شرکت باهدف جلوگیری از انجام فعالیت‌های بانکی در ابزارهای پرداخت الکترونیکی، به‌شدت باقابلیت انتقال وجه بر روی پایانه‌های فروش مخالفت کرد و شرکت‌هایی که آن زمان این قابلیت را داشتند مشمول جرائم سنگین نمود.

تا اینجا همه‌چیز منطقی بود. کارت به کارت یا همان انتقال وجه فعالیتی بانکی است و ربطی به ابزارهای پرداخت ندارد. این قانونمندی چند ماه پیش نیز دوباره حاکم شد و جلوی انتقال وجه از طریق اپلیکیشن‌ها پرداخت را گرفت.

به‌یک‌باره جادوی همیشگی صنعت پرداخت ایران به کار افتاد و ظرف چند ماه تخلف پیشین به قانون روز بدل شد و قانون کارت به کارت ابلاغ شد و شرکت قانون‌شکن دیروزی این بار به‌عنوان شرکت قانون‌مدار و پیشگام قابلیت قبلی را فعال نمود و دوباره علم کیمیاگری مشرق زمینان را به رخ همگان کشید.

جادوی اصلی اینجاست که آیا ابزار کارت‌خوان برای انتقال وجه به‌مراتب از اپلیکیشن موبایلی امن‌تر نبود؟ اگر انتقال وجه در ابزارهای پرداخت حرام بود چطور به‌یک‌باره حلال شد؟

آیا از شرکت‌هایی که دیروز بابت این قابلیت جریمه شده بودند، به‌عنوان پیشگامان قانون‌مداری امروز تقدیری به عمل خواهد آمد؟

همین چند ماه پیش مشکل پرداخت از طریق کدهای دستوری با جادوی سامانه پیوند حل شد باید دید این بار این مشکل با چه جادویی حل شده است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.