راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به آخرین آمار از نفوذ خودپرداز در ایران و جهان

به گزارش روابط عمومی شرکت ایران ارقام، طبق آخرین آمار بانک مرکزی، تحت عنوان «آمار ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک تا پایان شهریور سال ۹۵» جمعاً ۴۱۸۰۰ دستگاه خودپرداز در کشور در حال ارائه خدمت به مردم هستند که حدود ۳۰ درصد این رقم متعلق به بانک‌های ملی و صادرات است.
با رشد ۳/ ۶ برابری تعداد خودپردازها و چهاربرابری پایانه‌های شعب بانکی در یک دهه اخیر باعث شده مشتریان بانکی بتوانند به راحتی و در صورت نیاز به خودپردازهای بانکی دسترسی پیدا کنند و با راه‌اندازی طرح شتاب در سیستم بانکی بدون دغدغه به خدمات بانکی دسترسی پیدا کنند.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در ازای هر ۱۲۰۸نفری که ساکن پایتخت است، یک خودپرداز تعبیه شده است و برای هر ۸۸۸ تهرانی یک پایانه شعبه فعالیت می‌کند. براساس این اطلاعات، برای هر ۲۰۱۴ فرد ایرانی یک خودپرداز نصب شده و همچنین برای هر ۱۱۹۵ ایرانی یک پایانه شعبه وجود دارد.

.

آمار خودپردازها در جهان

تعداد دستگاه‌های خودپرداز در سراسر دنیا در حال افزایش است. آمار بانک جهانی از تعداد خودپردازهای فعال در جهان حاکی از آن است که در سال ۲۰۰۴ در ازای هر ۱۰۰هزار بزرگسال حدود ۴۴/ ۱۸ خودپرداز در دنیا وجود داشت که این رقم با رشد بیش از دوبرابر طی ۱۰سال به رقم ۴۴ خودپرداز در ازای هر ۱۰۰هزار نفر بزرگسال در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

در حال حاضر در آمریکا هر خودپرداز به‌طور میانگین به کمتر از ۱۰۰۰ نفر خدمات می‌دهد. آمار منتشر شده توسط استیت برین نشان می‌دهد، روزانه ۲۸۰ خودپرداز جدید در جهان نصب می‌شود.

طبق آمار منتشر شده توسط بانک جهانی در مورد تعداد خودپردازهای جهان در سال ۲۰۱۵، ایران از نظر تعداد بالاتر از کشورهایی همچون آرژانتین و پایین تر از ترکیه، ژاپن و دیگر کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان قرار دارد و این مطلب بیانگر این موضوع است که برای رسیدن به استاندارد جهانی، ایران راه زیادی در پیش دارد و باید به تعداد خودپردازهای کشور افزوده شود.

.

رشد برداشت های نقدی از خودپردازها

۹۲ میلیارد تراکنش برداشت وجه نقد از حساب‌های بانکی طی سال ۲۰۱۴ در سراسر دنیا از طریق خودپردازها بوده که نسبت به سال قبل از آن رشد ۷ درصدی را داشته است.

میانگین حجم برداشت‌های نقدی به ازای هر دستگاه خودپرداز در هر ماه ۲ درصد رشد پیدا کرده است. تنها بیش از نیمی از برداشت‌های نقدی از دستگاه‌های خودپرداز در منطقه آسیا_اقیانوسیه بوده است. منطقه آمریکای شمالی کمترین حجم از این مقدار را به ازای هردستگاه در ماه داشته است.

منطقه آسیا _اقیانوسیه ۵۸ درصد از حجم کلی برداشت‌های نقدی در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده که به طور مشخص بیشتر از سهم ۴۷ درصدی این منطقه از کل دستگاه‌های خود پرداز است.

از سوی دیگر منطقه آمریکای شمالی تنها ۶ درصد از کل برداشت‌ها را علی‌رغم سهم ۱۶ درصدی از کل تعداد دستگاه‌های خودپرداز دنیا به خود اختصاص داده است.

با این آمار به این نتیجه می‌رسیم که در کشورهای در حال توسهخ مانند ایران که در آنها رشد اقتصادی بالا و همچنین جهشی بزرگ به سمت مراودات مالی بیشتر دیده می‌شود، تقاضا برای دسترسی به پول نقد به طور فزاینده‌ای باقی خواهد ماند.

منبع: کانال تلگرام ایران ارقام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.