راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اِم‌پزا می‌خواهد تا کل بازار آفریقا را به دست بگیرد

با ورود اِم‌پزا (M-Pesa) به آفریقا، حالا میلیون‌ها نفر از کسانی که تلفن هوشمند دارند می‌توانند به خدمات بانکی، مانند دریافت وام و پس‌انداز، دسترسی داشته باشند و حالا این شرکت قصد دارد تا کشورهای بیشتری در آفریقا را پوشش دهد.

سرویس پرداخت موبایلی اِم‌پزا را 10 سال پیش، شرکت Safaricom (زیرمجموعه شرکت وودافون) که اپراتور موبایلی کنیا است، راه‌اندازی کرد. پس از قانون‌گذاری‌های بانک مرکزی کنیا، این پلتفرم با همکاری بانک‌های محلی، به کاربرانش این امکان را می‌داد تا حتی اگر هیچ حساب بانکی ندارند باز هم بتوانند از سرویس‌های بانکی استفاده کنند.

با استفاده از ام‌پزا افراد می‌توانند واریز و برداشت و انتقال پول و پرداخت را با تلفن همراه خود انجام دهند. حساب واقعی روی گوشی کاربر ذخیره می‌شود و آن‌ها می‌توانند از پیامک‌های امن برای انتقال پول و پرداخت استفاده کنند.(+)

در گذشته هم Safaricom به‌دنبال توسعه بیشتر سرویس ام‌پزا بوده است اما شرکت وودافون به‌نوعی دست‌وپایش را بسته بود. اما حالا وودافون 35 سهامش در Safaricom را به ووداکوم (Vodacom) واگذار کرد و خودش دیگر فقط 5 درصد سهام در Safaricom دارد.

بازارهایی مانند لیبریا، اتیوپی و توگو ازجمله بازارهایی هستند که پیش از این صحبت‌هایی با Safaricom برای ورود سرویس ام‌پزا داشته‌اند. هرچند که این شرکت برنامه‌های بزرگ‌تر و گسترده‌تری دارد و بر تمام بازار آفریقا چشم دوخته است.

منبع: PYMNTS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.