پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
توضیحات بانک مرکزی درباره سرمقاله مردم سالاری
روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ارسال جوابیهای به روزنامه مردم سالاری نوشت: در پی انتشار سرمقالهای در روزنامه مردم سالاری مورخ ۱۳۹۰/۱۱/۲۳ به قلم آقای حمیدرضا شکوهی تحت عنوان «نظرسنجی برای پول ملی با چه معیاری؟» که در آن لزوم همه پرسی پیرامون ابعاد مختلف برنامه حذف صفر از پول ملی مورد سوال واقع شده است، به استحضار میرساند: نویسنده در یادداشت کوتاه خود به دفعات متذکر شده است که اصلا ح پول ملی موضوع تخصصی بوده و اهمیت فوق العادهای در زندگی روزمره مردم و حتی نسلهای بعدی دارد لذا نباید از عموم مردم که تخصصی در این زمینه ندارند، اخذ نظر شود; حتی در حد یکی از چندین معیار تصمیم گیری نهایی مسوولین باشد. در ادامه نیز به برخی اقدامات دیگر نظیر فعالیت مسکن مهر، برنامه هدفمندسازی یارانهها و… پرداخته شده است که پاسخ به آنها در این گزارش نمی گنجد و فقط به ارائه توضیح کوتاهی در زمینه برنامه حذف صفر اکتفا میگردد.
لذا در پاسخ به مسایل مطرح شده در یادداشت یاد شده، لازم است به نکات زیر توجه شود:
۱- همانگونه که نویسنده مقاله مورد بررسی به درستی ذکر کرده، موضوع حذف صفر از پول ملی بسیار حائز اهمیت بوده و با زندگی روزمره آحاد مختلف جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد. لیکن از این گزاره درست، نباید به این نتیجه رسید که عموم مردم به دلیل عدم تخصص نباید در امور مربوط به آن مشارکت داده شوند. اگر موضوعی با زندگی روزمره مردم ارتباط تنگاتنگ دارد پس نمی تواند بدون درک صحیح مردم از ابعاد مختلف آن در صحنه اجرا موفقیتی داشته باشد. لذا، مسوولین ناظر بر اجرای برنامه به این واقعیت وقوف داشتند که چنین برنامه حساس و ظریفی که با مبادلات خرد و کلان روزانه مردم مرتبط است با همیاری، همفکری و حمایت همان مردم میتواند قرین موفقیت گردد. از این رو، از ابتدا سنگ پایه امور بر ایجاد رابطهای دو سویه با اقشار مختلف جامعه نهاده شد و در این راستا، پایگاه اطلاع رسانی «طرح اصلا ح پول ملی» و «نظرسنجی عمومی» راه اندازی گردید. تجربیات سایر کشورها نیز نشان می دهد که کشورهای موفق در حوزه رفرم پولی، تمرکز زیادی بر ایجاد رابطه دو سویه با مردم و آموزش آنها داشته اند.
۲- نتایج نظر سنجی انجام گرفته بیانگر تصورات، انتظارات، تمایلات و احساسات مردم درباره پول ملی کشور است.
چنانچه نویسنده مطلب مورد بررسی به نظرسنجی مراجعه نمایند متوجه می شوند با طیف گستردهای از سوالات گوناگون پیرامون ابعاد مختلف نظام پولی کشور مواجه می شوند و این سوالات منحصر به فقط نام پیشنهادی برای پول جدید نیست. پاسخ این سوالات تصویر خوبی از وضعیت نظام پرداختهای کشور به دست می دهد که نه تنها در زمینه برنامه حذف صفر بلکه برای برنامه ریزی در سایر حوزهها نیز مفید خواهد بود. برای مثال، مشخص شدن جایگاه ابزارهای پرداخت الکترونیک میتواند مسوولین را در ارائه خدمات بهتر و تشویق عموم به گسترش کاربرد ابزار غیر نقد رهنمون سازد.
در خصوص برنامه حذف صفر هم به تصمیم گیرندگان مسیر راه نشان می دهد که با شناخت از فرهنگ عامه، موضوع را بررسی نمایند و هم به مجریان طرح نشان میدهد که در کدام ابعاد نیاز بیشتری به آموزش و اطلاع رسانی وجود دارد. اینکه تصمیم سیاستگذاران و مقامات ارشد کشور در خصوص نام پول ملی چه باشد به هیچ وجه مانع این نیست که نظر مردم در این خصوص پرسیده شود. چرا که آرای مردم خود حاوی اطلاعات با ارزشی از تمایلات آنها است که به سیاستگذاران در زمینه تعیین نام کمک چشمگیری مینماید. برای مثال، به نظر میرسد لازم است در مورد مفاهیم تومان و ریال بیشتر صحبت شود و سپس ارزیابی گردد که آیا هنوز بخشی از جامعه میخواهد این اسامی حفظ شود یا خیر؟ در مثال دیگر، وقتی درصد بالایی از کاربران اظهار میکنند که با حذف ۴ صفر از پول ملی موافق هستند، نشانگر این واقعیت است که افراد در زندگی مالی روزمره خود به تجربه دریافته اند ۴ صفر از اسکناس و مسکوک قابل حذف بوده و محلی در محاسبات آنان ندارد و لذا آمادگی حذف آن را دارا میباشند.
۳- نظرسنجی عمومی که در پایگاه اطلاع رسانی «طرح اصلاح پول ملی» قرار داده شده دارای این کیفیت است که کاربران میتوانند نتیجه نظرسنجی را مشاهده نمایند. بنابراین، این مزیت را دارد که به افراد نشان می دهد در خصوص جنبههای مختلف برنامه حذف صفر، آرای متفاوت و در برخی موارد بسیار به هم نزدیک است. بنابراین، هیچ گروهی انتظار نخواهد داشت نظر آنان همان نتیجه غایی باشد. مضافا اینکه مسولین بانک مرکزی مکرر تاکید کردهاند در خصوص نام و طرح سکه و اسکناسهای جدید، نتایج مجموعه مطالعات و بررسیهای کارشناسانه در اختیار سیاستگذاران قرار خواهد گرفت و نظرسنجی یکی از آن موارد است.
۴- نظرسنجی عمومی در خصوص ابعاد مختلف برنامه حذف صفر یکی از اصول اولیه اجرای برنامه مذکور است که تقریبا در تمامی کشورهایی که اقدام به انجام آن کرده اند صورت پذیرفته است.
۵- در خاتمه یکی بار دیگر به این واقعیت توجه داده میشود که پول ملی یک ابزار پرداخت مهم برای کلیه اقشار جامعه در تمامی مبادلات خرد تا کلان روزمره آنان است و هرگونه تغییر موفقیت آمیز در آن نیازمند پذیرش از جانب عموم است. این امر محقق نمیشود مگر با مشارکت دادن آحاد مختلف جامعه در مباحث و موضوعات مرتبط که انجام نظرسنجی تنها یکی از شیوههای رایج می باشد. ارتباط فعال با عموم در این زمینه به درک صحیح از اوضاع موجود انجامیده و چشم انداز روشن تری از افق پیش رو برای مردم ترسیم مینماید که می تواند حمایت و پشتیبانی آنان را در اجرای برنامه جلب نماید. تجربه سایر کشورها در این زمینه نشان داده است هر قدر پذیرش عمومی بیشتر بوده و همراهی و پشتیبانی محکم تری از برنامه حذف صفر به عمل آمده، هزینههای اجرایی و همچنین آثار حاشیهای آن بر سایر جنبههای فعالیتهای اقتصادی جامعه کمتر بوده و اقتصاد کشور با سرعت بیشتری با وضعیت جدید تطبیق مییابد و ثمرات برنامه حذف صفر به نحو مطلوب تری در جامعه نمایان میگردد.
توضیح مردم سالاری:
بخش نتیجه گیری سرمقاله روزنامه مردم سالاری دلایل عدم نظرسنجی در مورد مسایل مهم تر اقتصادی کشور است که بانک مرکزی در جوابیه خود به درستی اعلام کرده که پاسخ آنها در این گزارش نمی گنجد. با سپاس از توجه بانک مرکزی به انتقادات رسانهها، از مجموعه دولت انتظار میرود در مورد عدم نظرسنجی مسائل دیگر اقتصادی مورد توجه مردم توضیحات خود را ارائه دهد چرا که اهمیت آنها برای مردم کمتر از واحد پول ملی نیست و چه بسا بیشتر هم باشد.
منبع: ایسنا