راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا ابزارهای پوشیدنی هم فین‌تک محسوب می‌شوند؟

محسن نوری؛ متخصص گیمیفیکیشن و کسب‌وکار / چندی پیش، بعد از ارائه‌ای که در دومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان با موضوع اقتصاد مجازی در پنل گیمیفیکیشن یا همان بازی‌گونه‌سازی داشتم، یکی از حاضرین این سؤالی را از من پرسید: «آیا ابزارهای پوشیدنی هم فین‌تک محسوب می‌شوند و چقدر گیمیفیکیشن می‌تواند به گسترش آن کمک کند؟»

ابزار پوشیدنی بی‌شک یک محصول تکنولوژیک است و سرمایه‌گذاران به‌شدت مجذوب آن شده‌اند، اما دقیقاً در کجا این تکنولوژی با فین‌تک‌ها تلاقی پیدا می‌کند و نقش گیمیفیکیشن در گسترش آن چیست؟ در آنجا جواب من خیلی ساده و کوتاه بود: «با راه‌اندازی سرویس‌هایی مثل پرداخت مبتنی بر NFC روی این ابزارها، می‌توان آن‌ها را فین‌تک محسوب کرد.»

تصور کنید ابزارهای پوشیدنی را که تبدیل شدند به یک ابزار پرداخت.

کلی فرآیند جذاب در یک ابزار پوشیدنی وجود دارد، درعین‌حال که می‌تواند ضربان قلب شما را محاسبه کند، قند خون شما را اعلام کند، کالری مصرفی‌تان را از فعالیت‌های روزانه کنترل کند، پیام‌های صوتی و تصویری‌تان را نمایش دهد و شما را به انجام فعالیت‌های اجتماعی تشویق کند، حساب بانکی‌تان را نیز چک کند و پرداخت‌هایتان را هم انجام دهد.

فکر می‌کنم با تجهیز ابزارهای پوشیدنی به مواردی مثل NFC و امکان پرداخت از طریق آن، می‌توان ابزارهای پوشیدنی را فین‌تکی محسوب کرد. هرچند که فین‌تک صرفاً بحث پرداخت نیست و می‌توان جنبه‌های فراتری از پرداخت را به ابزارهای پوشیدنی وصل کرد.

اما در جواب بخش دوم سؤال، باید بگویم که برای من خیلی جذاب است که بتوانم بخشی از فعالیت‌های کسل‌کننده زندگی‌ام را به لذت تبدیل کنم؛ مثلاً تصور کنید با ترکیب ابزارهای پوشیدنی و جاروبرقی منزل تحت مفهوم اینترنت اشیاء، بتوان جارو کشیدن منزل را به امری لذت‌بخش تبدیل کرد و دردسر مردها را در این چالش آخر هفته‌ها کم کرد. هم جارو می‌زنند و تنبلی نمی‌کنند، و هم لذت می‌برند و زندگی شیرین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.