راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربرد هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی

فهيمه قهاری؛ وبلاگ شتابدهنده فارابی / از زمان آغاز، هوش مصنوعی در دو دوره سرخوردگی را تجربه کرده است. در اوایل سال 1980 بانک سرمایه‌گذاری Citibank شروع به ساخت سیستم‌های خبره کرد؛ این سیستم‌ها یک شاخه از هوش مصنوعی است که از توانایی تصمیم‌گیری انسان تقلید می‌کند. بسیاری از شرکت‌های دیگر مانند وال‌استریت نیز پروژه‌های مشابه‌ای را راه‌اندازی کردند. اگرچه تعدادی پروژه موفق در آن زمان انجام شد، هوش مصنوعی در سال 1990 به دومین دوره سرخوردگی خود رفت چون ساخت این سیستم‌ها سخت‌تر و هزینه برتر از چیزی بود که تصور می‌شد.

به نظر می‌رسد هوش مصنوعی وارد فاز جدیدی شده است که علاقه به سمت آن افزایش یافته است. یک نمونه از این افزایش تمایل در استفاده تجاری از هوش مصنوعی است که به‌عنوان هوش ماشینی مانند IBM Watson می‌توان اشاره کرد.

به‌عنوان یک شاخص دیگر اکثر افرادی که به آینده مطالعات اینترنت امیدوارند انتظار دارند که رباتیک و هوش ماشینی تا سال 2025 در بخش‌های بزرگی از زندگی روزانه مردم نفوذ خواهد کرد و پیامدهای عظیمی در صنعت خواهد داشت. آیا آخرین موج از برنامه‌های هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی دوباره سقوط خواهد کرد یا این بار به درستی سرویس‌های مالی را متحول خواهد کرد؟

موارد زیادی تابه‌حال تغییر کرده است برای مثال هزینه‌های محاسبات به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است و قدرت محاسبات نیز به میزان زیادی بهبود یافته است. این باعث می‌شود هوش مصنوعی که ازلحاظ محاسبات پیچیده است در حال حاضر عملی‌تر به نظر بیاید.

شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های موبایل باعث ایجاد انفجار اطلاعاتی شده است و این انفجار آن‌قدر وسیع و قاطع است که درک آن بدون استفاده از هوش خودکار غیرممکن است. پیشرفت در تجزیه‌وتحلیل، به‌ویژه پیشرفت در یادگیری ماشین با نیازی که به قدرت محاسبات وجود داشت، باعث شده است که سیستم‌های هوش مصنوعی انعطاف‌پذیرتر باشند و راحت‌تر قابل توسعه و پیاده‌سازی باشد.

در نهایت برخلاف زمستانی که هوش مصنوعی با آن روبرو شد، در حال حاضر در حال پیشرفت نمایی است. کمپانی‌های تکنولوژی در حال حاضر الگوریتم‌هایی را توسعه داده‌اند که عادت‌های آنلاین یک کاربر را ردیابی می‌کند و تجربه‌های آنلاین کاربر را می‌سازد. به‌عنوان‌مثال، وقتی در حال تحقیق اطلاعات هستید، چه برای پژوهش، علاقه یا ضرورت، گوگل نتایجی را بر اساس الگوریتم‌های خود ارائه می‌دهد. موتورهای جست‌وجو در نهایت اطلاعاتی را تهیه می‌کنند که کاربر می‌خواهد بخواند. کاربران به طرز فزاینده‌ای در معرض اطلاعاتی قرار گرفته‌اند که با آنالیز فعالیت‌های قبلی فرد ایجاد شده است و کاربر از رخ دادن آن باخبر نیست.

فایده این کار برای بخش‌های مالی این است که با دنبال کردن رفتار و عادت‌های شخصیت‌ها، خدمات و دیتاهای مالی برای هر شخص به خصوص بر اساس رفتارهای آن فرد منحصربه‌فرد است و این باعث می‌شود که هر شخص دستیار مالی شخصی دیجیتال مربوط به خود را داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.