راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین ترجمه فارسی زندگینامه استیو جابز منتشر شد

13 مهر ماه امسال روزی بود که استیو جابز این نابغه عالم فناوری اطلاعات از دنیا رفت. از آن روز تاکنون استیو جابز در حوزه‌های مختلف خبر یک رسانه‌ها بوده است. آخر این مرد در 6 صنعت مختلف تحولات عمیقی ایجاد کرده بود. تحولاتی که از سرگرمی گرفته تا صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک را هم شامل می‌شد. هر چند که استیو جابز هیچ‌گاه در صنعت پرداخت الکترونیک به صورت مستقیم فعالیت نکرده بود اما نوآوری‌های او این حوزه از صنعت را هم پوشش داده بود.

تقریبا سه هفته بعد از فوت جابز زندگینامه‌ای جابز که آیزاکسن آن را از طریق صدها مصاحبه با خود جابز و صدها نفر از دوستان و دشمنان او نوشته بود منتشر شد که حتی به پرفروش‌ترین کتاب سال 2011 هم تبدیل شد. همان زمان دامنه این موج به رسانه‌های ایران هم رسید و حتی کسانی که هیچ چیزی از اپل و استیو جابز نشنیده بودند برای اولین بار می‌پرسیدند که جابز که بوده و چه کرده است.

به مرور روزنامه دنیای اقتصاد شروع به ترجمه و انتشار کتاب به صورت پاورقی کرد. هفته‌نامه عصر ارتباط هم شروع به انتشار هفتگی بخشی از ترجمه کتاب کرد. برخی از انتشاراتی‌ها هم ترجمه کتاب را شروع کردند. برخی از شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت الکترونیک هم کتاب دیگری را با جلد همین کتاب روانه بازار کردند. یعنی کلاغ رنگ کردند و جای قناری به خورد خلق‌ا… دادند و این چنین سوار بر موج شدند.

اما حالا بعد از حدود 4 ماه از انتشار کتاب اصلی بالاخره ترجمه‌ها روانه بازار نشر شد. انتشارات صانعی با ترجمه مهدی ابراهیمی کتاب را روانه کتابفروشی‌ها کرده است. نکته با اهمیت این است که این کتاب در کتابفروشی آنلاین آدینه بوک هم عرضه شده و مخاطبان می‌توانند به صورت اینترنتی و با قیمت 10 هزارتومان کتاب را بخرند.

اما بشنوید از مزایای دنیای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات. سایت نارنجی که پرمخاطب‌ترین سایت ایرانی در زمینه فناوری و معرفی گجت‌های جدید است هم اقدام به انتشار اینترنتی و رایگان کتاب کرده است. البته این امکان فراهم است که کسانی که قصد حمایت از چنین اقدامی را دارند به کمک درگاه پرداخت الکترونیکی بانک ملت و با استفاده از کارت‌های شتابی به مترجم اثر از 2 هزار تا 20 هزار تومان کمک کنند. این حرکتی جدید در دنیای فناوری اطلاعات ایران است و در صورت موفق بودن روند جدیدی از تولید آثار رسانه‌ای در ایران را موجب خواهد شد.

در ارتباط با دلایل موفقیت کتاب زندگینامه جابز نشریه مدیریت ارتباطات در شماره گذشته خود پرونده مفصلی کار کرده است و در آن مبانی صنعت کتاب را تشریح کرده و در ادامه به کمک همین مبانی دلایل پرفروشی این کتاب را بررسی کرده است. رضا قربانی در بخشی از یادداشتی در این نشریه نوشته بود:

احتمالا پرفروش شدن کتاب زندگینامه استیو جابز مهم‌ترین اتفاق صنعت چاپ و نشر کتاب در سال ۲۰۱۱ نیست، اما اگر فهرستی از ۳ اتفاق مهم صنعت چاپ و نشر کتاب را جمع کنیم یکی از آن سه اتفاق بی‌شک مربوط به همین کتاب خواهد بود. این کتاب در مدتی اندک جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های سال شده و حالا که چند روزی به پایان سال نمانده این امید وجود دارد که پرفروش‌ترین کتاب ۲۰۱۱ شود. این کتاب را والتر آیزاکسن از طریق بیش از ۴۰ گفت و گو با خود استیو جابز و ۱۰۰ نفر از دوستان و دشمنان این مرد نوشته است. این کتاب یک چهار راه و محل تلاقی بسیاری از مردان و زنان رسانه است. اولین آنها خود استیو جابز که شخصیتی تاثیر‌گذار در و بر عالم رسانه بوده است. دومی والتر آیزاکسن است که علاوه بر این که کتاب‌های زندگینامه‌ای معروفی نوشته سردبیر هفته‌نامه تایم و از مدیران سی‌ان‌ان بوده است. فروش خود کتاب و انتشار آن بلافاصله بعد از مرگ جابز هم حکایت از زمان‌شناسی و بازاریابی مناسب ناشر آن دارد. اما چرا این کتاب ارزش بررسی دارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.