راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داد پیشکسوت‌ها برای دریافت کارمزد درآمد!

رسول قربانی، هفته‌نامه شنبه / هفته گذشته در یادداشتی کوتاه در همین صفحه به اهمیت موضوع توجه به کارمزد در فین‌تک‌ها و مدل کسب‌وکاری آن‌ها (+) اشاره کردیم و گفتیم که باید سعی کنند بدون توجه به وضعیت موجود در مدل کارمزدی شرکت‌های پرداخت (PSP)، مدل کسب‌وکار سرویس خود را طوری ارائه دهند که ذینفع اصلی سرویس آن‌ها که اغلب همان کاربر سرویس است هزینه آن را در قالب کارمزد پرداخت کند و خیلی به مدل‌های عجیب‌وغریب کارمزدی موجود در سیستم بانکی دل نبندند که این خانه از پای‌بست ویران است.

بعد از این یادداشت کوتاه در هفته‌نامه شنبه، سایت راه پرداخت گزارش‌های ویدیویی از حدود صد نفر از متخصصان، فعالان و کارشناسان صنعت فناوری اطلاعات بانکداری و پرداخت در پاسخ به این سؤال که «مهم‌ترین چالش صنعت فناوری اطلاعات بانکداری و پرداخت در سال 96 چیست؟» را منتشر کرد که پاسخ اکثریت این جمع صد نفره نیز روی همان چیزی متمرکز بود که پیش از این در هفته‌نامه شنبه بر آن تأکید کرده بودیم: «کارمزد».

تقریباً 20 نفر از این 100 نفر مهم‌ترین چالش را موضوع کارمزد دانسته‌اند و در این 20 نفر نام‌های چهره‌های شناخته‌شده و سنگینی همچون محسن قادری، سید ولی‌الله فاطمی، مرتضی مقدسیان، کریم خمسه، محمدرضا محمودیان، رستم شاه‌گشتاسبی، سید ابراهیم حسینی‌نژاد، صادق فرامرزی، حامد منصوری، سید علی دانشگر، مهدی شهیدی و تعدادی دیگر به چشم می‌خورد.

با جدی شدن بحث IFRS و از طرف دیگر جدی شدن تعامل ایران با جهان، سال 96 را نمی‌توان بدون توجه به حل کردن موضوع کارمزد پشت سر گذاشت! این اخطار جدی را متخصصان این صنعت به همه ما داده‌اند. از قانون‌گذار گرفته تا غول‌های کسب‌وکاری این صنعت دیگر همه کارد به استخوانشان رسیده و در سال 96 باید اتفاقی جدی برای کارمزد بیفتد و اگر تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری حرکت جدی در این خصوص نشود، بعد از انتخابات ریاست جمهوری 86 مطمئناً باید شاهد یک تغییر جدی در این خصوص باشیم. پس همان‌طور که در گزارش قبلی هم اشاره کردیم، به‌عنوان صاحبان استارت‌آپ‌های فین‌تکی به جد سعی کنید هیچ وابستگی در مدل کسب‌وکارتان با مدل کارمزدی رایج فعلی در صنعت پرداخت کشور نباشد که اگر باشد به‌شدت با دست خودتان، خودتان را در معرض یک ریسک بزرگ قرار داده‌اید.

.

بزرگان در این خصوص چه می‌گویند؟

با اظهارنظر جنجالی مرتضی مقدسیان از پیشکسوتان صنعت پرداخت کشور شروع می‌کنیم که برخی خود مقدسیان را مبدع حذف کارمزد از نظام پرداخت کشور می‌دانند! مرتضی مقدسیان به‌عنوان یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار صنعت پرداخت کشور با «فسادآور» بودن مدل فعلی کارمزد صنعت پرداخت، آن را مهم‌ترین چالش صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت در سال 96 می‌داند.

مقدسیان در این خصوص می‌گوید: «مدل فعلی کارمزد صنعت پرداخت، منبع بسیاری از مشکلات و فسادها در کشور است که متأسفانه قانون‌گذار نیز به فکر نیست. واقعیت این است که اصلاً قانون‌گذار حق تعیین کارمزد ندارد؛ طبق قانون بانکداری بدون ربا که در سال 1362 تصویب شده است، مراجع باید در حد قیمت تمام‌شده کارمزد دریافت کنند. درصورتی‌که الآن نه‌تنها این هزینه را دریافت می‌کنند بلکه سود سازمان‌هایی که برای نظارت بر این موضوع در نظر گرفته‌اند میلیاردی است! و متأسفانه بانک‌ها هم اتحادی در این خصوص ندارند.»

محسن قادری مدیرعامل شاپرک معتقد است اگر در سال 96 بتوانیم قطار کارمزد که از ریل خارج شده است را به ریل بازگردانیم خیلی کار مهمی کرده‌ایم. قادری با اشاره به حرکت‌های ناموفق پیشین قانون‌گذار در خصوص اصلاح نظام کارمزدی، به اهمیت اتحاد بانک‌ها در حل این مشکل تأکید کرد و گفت: «در سال 93 شاپرک به نمایندگی از قانون‌گذار تصمیم گرفت این مدل کارمزدی را به سمت مدل کارمزدی رایج در دنیا ببرد که متأسفانه بانک‌ها همراهی نکردند و تا روزی که بانک‌ها با همدیگر در این خصوص متحد نشوند نمی‌توان کاری کرد. همین عدم اتحاد بین بانک‌ها فضا برای فرصت‌طلبان ایجاد کرده و باعث شده پدیده‌ای به نام «کارمزدخواهی» از سوی پذیرندگان بزرگ مطرح شود که از سیانور هم برای صنعت پرداخت بدتر است.»

سید ولی‌الله فاطمی اردکانی از پیشکسوتان صنعت فناوری اطلاعات بانکی کشور نیز با اشاره به‌شدت گرفتن معضل کارمزد در سال 96 گفت: «با افزایش حجم تراکنش‌های الکترونیکی در سال‌های گذشته، اشکالات مدل کارمزد فعلی به‌خوبی خودش را نشان داده است و طوری است که بیش‌ازحد به عناصر و اجزای چرخه پرداخت فشار می‌آورد. باید قبل از سال 96، مجموعه بانک‌ها، شرکت‌ها و قانون‌گذار در یک مدل تعاملی در این خصوص به نتیجه برسند.»

کریم خمسه یکی دیگر از پیشکسوتان صنعت پرداخت کشور به بیانی دیگر «نداشتن شجاعت حل معضل نظام کسب‌وکار و کارمزد» را مهم‌ترین چالش سال آینده می‌داند و به بحران‌های جدی پیش روی اشاره می‌کند که بدون حل معضل کارمزد نمی‌توانیم از آن‌ها جان سالن به در ببریم. به نظر خمسه، این شجاعت را باید «تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران» به خرج دهند و به این موضوع به‌طورجدی ورود کنند تا نظام کارمزدی فعلی اصلاح شود.

محمدرضا محمودیان یکی دیگر از پیشکسوتان صنعت پرداخت کشور، معتقد است مهم‌ترین قدم برای ساماندهی و رشد بازار، تنظیم مقررات در خصوص نظام کارمزدی است. سید علی دانشگر مدیرعامل شرکت داتین نیز با اشاره به وضعیت نابسامان کارمزد در صنعت پرداخت کشور گفت: «ادامه دادن با این شیوه از مدل کارمزدی دیگر امکان‌پذیر نیست.»

مسعود شکرانی مدیرعامل گروه داده‌ورز جویا نیز معتقد است مدل فعلی کارمزد در کشور عملاً جلوی ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فناوری‌های نوین را خواهد گرفت. او در خصوص اهمیت ورود فناوری‌های نوین می‌گوید: «ارزش‌افزوده‌ای که فناوری‌های نوین می‌توانند ایجاد کنند هم به نفع مصرف‌کننده نهایی، هم به نفع بانک‌ها و هم به نفع بانک مرکزی است که عملاً بدون اصلاح نظام فعلی کارمزد، نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.»

صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش با اشاره به وضعیت نابسامان نظام کارمزد در سیستم پرداخت کشور گفت: «مردد بودن مسئولین و پرحاشیه بودن تصمیم در خصوص کارمزد باعث شده است که ما یک سال پرسوال پیش روی داشته باشیم.»

رستم شاه‌گشتاسبی مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت نیز با اشاره به معضل کارمزد گفت: «گفته می‌شود چون منابع دستگاه‌های کارت‌خوان در بانک‌ها می‌ماند، پس بانک‌ها در این سیستم منتفع می‌شوند و باید هزینه آن را بدهند ولی چیزی که درواقع در حال رخ دادن است این‌طور نیست و بانک‌ها از محل منابع ذینفع نیستند و این نمی‌تواند همین‌طور ادامه پیدا کند.»

ناقص بودن چرخه کارمزد در صنعت پرداخت باعث شده است که در جریان رقابت‌های ناسالم بین شرکت‌های پرداخت، برخی از شرکت‌های پرداخت از محل دریافتی کارمزدها امتیازهایی را به پذیرندگان بزرگ بدهند که باعث شده پدیده‌ای به نام «کارمزد خواهی» به وجود آید که با اصلاح نظام کارمزدی می‌توان جلوی ترویج چنین پدیده‌ای را گرفت؛ این موضوعی است که قادری از آن به‌عنوان سیانور صنعت پرداخت یاد می‌کند و سید ابراهیم حسینی‌نژاد مدیرعامل شرکت سپ و رستم شاه‌گشتاسبی مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت به‌عنوان بازیگران صنعت از وقوع این جریان، به‌شدت ابراز نگرانی کردند.

این‌ها فقط بخش کوچکی از نگرانی‌ها و هشداری جدی بازیگران بزرگ و پیش‌کسوتان صنعت پرداخت در خصوص وضعیت نابسامان نظام کارمزدی صنعت پرداخت کشور بود که باید چراغ راه فین‌تک‌ها و جوان‌ترهای صنعت باشد که تا جای ممکن با بنیان نهادن صحیح دریافت کارمزد در مدل کسب‌وکاری‌شان، خودشان را از فروپاشی قریب‌الوقوع این برجِ کجِ سربه‌فلک‌زده در امان نگه‌دارند. به قول مهدی شهیدی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت: «کارمزد، کارمزد و باز هم کارمزد».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.