پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
فینتکیها روی دریافت کارمزد متمرکز شوند
رسول قربانی، هفتهنامه شنبه / لپ کلام را همین ابتدا بگویم: سال ۹۶، سال اصلاح نظام کارمزدی در کشور است پس اگر یکی از فعالان استارتآپی در حوزه فینتک هستید یا قصد دارید بهزودی در این حوزه فعالیتتان را آغاز کنید، مهمترین توصیهای که میتوانم به شما بکنم این است که مدل کسبوکارتان را مبتنی بر کارمزد بچینید.
سالها بود که به خاطر شرایط خاص کسبوکاری کشور، بانکهای کشور خیلی مبتنی بر کارمزد جلو نمیرفتند ولی حالا با جدیشدن بحثهایی مثل IFRS دیگر حتی بزرگترین بانکهای ایران هم دچار مشکلات جدی شدند و صدایشان در آمده است و حالا متوجه شدند که «ارائه خدمت مبتنی بر کارمزد» یکی از مهمترین و بزرگترین خلأهای سیستم بانکی و پرداخت کشور است.
اگر تا دیروز پشت درهای بسته پژواکهایی به گوش میرسید که سیستم بانکی باید به سمت کارمزدمحورشدن برود، حالا فریادهای بیپردهای را میشنویم که اگر به سمت کارمزدمحور شدند نرویم، کلاهمان پس معرکه است.
با همین نگاه است که باعث شده که دکتر آیتاله ابراهیمی، مدیرعامل بانک انصار با اشاره به سبقتگرفتن هزینههای عمومی و اداری از مجموع درآمدهای مشاع سهم بانک و درآمد کارمزد، بگوید: «در غیاب نظام کارمزدی، تداوم فعالیت سیستم بانکی با خطر جدی مواجه است.»
همچنین هادی قدیمی، عضو هیئتمدیره بانک ایرانزمین گفته است: «عدم دریافت کارمزد در تراکنشها از سوی بانکها موجب شده است که نظام ناکارآمد کارمزدها در حوزه پرداخت الکترونیک به کشورمان و مردم هزینههای مختلفی را تحمیل کند.»
کلاف سردرگم کارمزد در ایران دیگر کارد را به استخوان رسانده و بهزودی اتفاقی جدی برای این کلاف خواهد افتاد، مراقب باشید پایتان به گرههای کور این کلاف گره نخورد. پس بهشدت روی کارمزد متمرکز شوید و دلتان را به قدیمیترها و مدلهای عجیب کسبوکاریشان خوش نکنید که «آنها رفتند و شد، پس ما هم میرویم و میشود» که این طوفان پیشرو، حتی رعشه به ریشه درختان تنومند انداخته است!
اگر از تراکنش بانکی کارمزد بگیرین دیگه باید کارت های بانکی رو انداخت دور و فقط از پول نقد استفاده کنیم.روی تراکنش های خرد جواب میده ولی روی مبالغ بالا خوب دیگه راهی نیست.
جدای از اینکه کارمزد محوری چقدر برای نظام بانکی کشور چالش جدی ای محسوب میشود یا نه، مشکل اصلی و فعلی بانکها این است که ” خودراضی کن” محور هستند. یعنی دقیقا در مقابل مشتری محوری!
تا زمانی که بانکها به مشتریان به چشم ” لقمه ” نگاه می کنند، وضع نظام بانکی همین است! الان هم اگر بانکها احساس کاذب پیروزی و سودهای سرشار دارند، مدیون ساختارها غلط کلان در کل کشور هستند!