راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

3 مرحله برای سرمایه‌گذاری مطلوب در توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت‌های فناور

کارگاه «راه‌کارها و چالش‌های توسعه استعداد در بانک‌ها» توسط کورش عباسی مدیر ارتباطات و برند شرکت ارتباط فردا و سارا سام‌خانی مدیر منابع انسانی شرکت ارتباط فردا، در عصر اولین روز ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد که در ادامه چکیده‌ای از مباحث ارائه شده در این کارگاه را آورده‌ایم.

kouroush-abbasi-b-1000-way2pay-95-10-20 sara-samkhani-1000-way2pay-95-10-20

با توجه به اهمیت توسعه منابع انسانی در شرکت‌ها و به‌خصوص در شرکت‌های دانش‌بنیان، در این کارگاه به‌صورت اجمالی روش‌ها و چالش‌های این حوزه موردبررسی قرار گرفت و با تفصیلِ بیش‌تر به مسائل و راهکارهایی که در شرکت ارتباط فردا در این خصوص اتخاذ شده، پرداخته شد.

توسعه و مدیریت استعدادها در تمامی مجموعه‌ها به‌ویژه در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. مشخصاً این اهمیت در اکوسیستم بانکی کاملاً محسوس و ملموس بوده و گواه این ادعا تلاش و رقابت شرکت‌ها در جذب و نگهداشت نیروهای توانمند و متخصص در این حوزه است.

در پیمایشی که توسط موسسه دیلویت در سال ۲۰۱۶ انجام شده، مهم‌ترین اولویت‌ها در زمینه سرمایه انسانی در صنعت خدمات مالی و بانکی، به ترتیب حوزه‌های طراحی سازمان و گروه‌های کاری، رهبری و فرهنگ بوده است. از سوی دیگر با استناد به گزارش منتشر شده توسط گروه مشاوران بوستون در سال ۲۰۱۶، در بانک‌های برتر نقش‌ها و مسئولیت‌های کارکنان از صرفِ «ارائه‌دهنده خدمات» به «مشاور» در حال تغییر است و این تغییر الزامات و تغییر نگرش‌های خاص خود را نیز می‌طلبد.

بر همین اساس و برای این‌که سرمایه‌گذاری در توسعه سرمایه‌های انسانی به شکل مطلوبی انجام شود لازم است در اولین مرحله در شرکت‌های فعال در این صنعت در ایران نیز حوزه‌های اولویت‌دار به‌درستی شناسایی و احصاء شوند.

کورش عباسی مدیر ارتباطات و برند شرکت ارتباط فردا
کورش عباسی مدیر ارتباطات و برند شرکت ارتباط فردا

تعیین دقیق مواردی که نیاز به رشد و تقویت دارند، متأثر از نوع صنعت، روندهای کلان، اهداف و استراتژی‌ها و هم‌چنین شرایط کلی حاکم بر فضای شرکت است و می‌تواند موجب شود که تلاش‌ها در توسعه سرمایه‌های انسانی، به‌درستی و به‌صورت متمرکز صورت گیرد. در مرحله دوم نیاز است افرادی شناسایی شوند که بیشترین ظرفیت رهبری و تغییر را دارا باشند تا بتوانند جریان توسعه در مجموعه را هدایت کنند.

سارا سام‌خانی مدیر منابع انسانی شرکت ارتباط فردا
سارا سام‌خانی مدیر منابع انسانی شرکت ارتباط فردا

پس از انتخاب نقاط اهرمی و افراد کلیدی، در مرحله سوم طراحی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای جذاب و مؤثر بسیار حائز اهمیت است. استفاده خلاقانه از شیوه‌های متنوع آموزشی، بازی‌گونه کردن فعالیت‌ها و تعریف تکالیفی در حین کار می‌تواند باعث ایجاد اثرات بلندمدت و دیرپایی شود.

علاوه بر این، ایجاد فرهنگ قوی سازمانی و فضای کاری جذاب که پشتیبان اهداف کلان مجموعه باشد، توسعه استعدادها را تسریع و تسهیل خواهد کرد. درنهایت تعیین شاخص‌های صحیح و دقیق در حوزه‌های توسعه استعداد و پایش مستر آن می‌تواند تضمین‌کننده این حرکت در مسیر درست باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.