راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور مهم‌ترین مطالب رسانه‌های جهان درباره فین‌تک (شماره ۲)

سرمایه‌گذاری

روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر ماه ۹۵، مطلبی در کانال تلگرامی شرکت خدمات انفورماتیک منتشر شد که ارزش توجه دارد. ببینیم در کانال تلگرامی خدمات چه نوشته شده بود:

بانک‌های جهان چه مبالغی را صرف سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نو می‌کنند؟ سرمایه‌ها در کدام بخش‌ها متمرکز می‌شوند؟

  • بر اساس تحقیقات مؤسسه Celent در سال 2014 بانک‌های اروپایی، آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه 188.1 میلیارد دلار و در سال 2015، 196.7 میلیارد دلار درزمینه فناوری‌های جدید و فین­تک سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ که این سرمایه‌گذاری‌ با همین شتاب تا پایان سال جاری میلادی و در سال 2017 ادامه خواهد داشت.
  • اما چه مقدار از این مبالغ واقعاً صرف سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید می‌شود؟ تنها کمی؛ چراکه بانک‌ها بیشتر مخارج فناوری اطلاعات خود را صرف نگهداری سیستم‌های قدیمی و استفاده بیشتر از آنها می‌کنند. کمپانی Celent برآورد کرده است از مجموع سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات بانک‌ها 75.4 درصد، معادل با 148.3 میلیارد دلار برای تعمیرات و نگهداری این سیستم‌ها هزینه می‌شود. هماهنگی با الزامات نظارتی و قانونی جدید صنعت بانکداری ازجمله این هزینه‌ها هستند که طبق تحقیقات Celent بیشتر هزینه‌ها را افزایش می‌دهند تا آنکه به درآمد بانک‌ها بیفزایند.

سرمایه گذاری در فناوری‌های نو در کدام بخش‌ها متمرکز است؟

  • بانک‌های آمریکای شمالی به دنبال محصولات و سرویس‌های موبایل بوده و بر تعامل با شرکت‌های جدید ارائه‌‌‌دهنده سرویس‌های مالی و تأمین امنیت، متمرکز هستند.
  • در بانک‌های اروپایی زمان و هزینه صرف توسعه پروژه‌های Big Data خواهد شد تا این بانک‌‌ها سیستم‌های خود را به سمت توسعه از طریق API‌ها پیش ببرند و سیستم‌های پایشی و نظارتی خود را به عرصه نمایش بگذارند.
  • اما بانک‌های آسیا و اقیانوسیه بر سیستم‌های مدیریت ریسک متمرکز می‌شوند و فناوری ابری را بومی‌سازی کرده و به کار می‌گیرند و کانال‌های ارتباطی دیجیتالی خود را به روزرسانی خواهند کرد.

اصل مطلب را می‌توانید اینجا بخوانید: بانک‌ها چه مقدار بر روی فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

این مطلب از فایننشیال نیوز انتخاب شده است؛ رسانه‌ای انگلیسی که در زمینه بانکداری و شاخه‌های مرتبط با آن مطالب متنوعی منتشر می‌کند. فایننشیال نیوز رسانه‌های متنوعی دارد. (+) این رسانه مطالبی در زمینه فین‌تک هم منتشر می‌کند و یکی از ایده‌های جالب‌شان انتخاب چهره‌های مطرح در زمینه‌های مختلف مالی، بانکی و فین‌تک است. (+)

 

کسب‌وکار

مطلبی را هم به پیشنهاد کانال تلگرامی استارت‌آپ تریگر تقدیم می‌کنم: «گزارش «تکنولوژی مالی» در سال ۲۰۱۶: سرمایه‌گذاری‌ها و روندهای صنعت مالی»

رشد چشمگیر صنعت مالی در سال ۲۰۱۶ نیز به دلیل روندهای صنعت مالی و گردش سریع سرمایه‌گذاری در تکنولوژی مالی، ادامه پیدا کرد. این روندهای مالی در خدمات مختلف این صنعت باعث رشد محصولات خدماتی جدیدی شده که باعث تغییر ارتباط مشتریان با بانک‌هایشان خواهند شد. در گزارش فین‌تک ۲۰۱۶ می‌توانید روند‌های کلیدی این صنعت را بخوانید و دید بهتری از رشد تکنولوژی مالی در آینده پیدا کنید. چند تا از نمودارهای جالب این گزارش را در ادامه مشاهده می‌کنید:

روند سرمایه‌گذاری در فین‌تک از فصل دوم ۲۰۱۵ تا فصل دوم ۲۰۱۶
روند سرمایه‌گذاری در فین‌تک از فصل دوم ۲۰۱۵ تا فصل دوم ۲۰۱۶
سرمایه جذب شده توسط بانک‌های تمام دیجیتال اروپایی
سرمایه جذب شده توسط بانک‌های تمام دیجیتال اروپایی
روند سرمایه‌گذاری در اینشورتک یا همان فین‌تک بیمه
روند سرمایه‌گذاری در اینشورتک یا همان فین‌تک بیمه
روند سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌های پرداخت
روند سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌های پرداخت

 

حاکمیت‌

این روزها هربار از جایی از دولت خبر می‌رسد که می‌خواهند از فین‌تک حمایت کنند. آدم با شنیدن این کلمه حمایت تمام تن و بدنش می‌لرزد و همین که دولتی‌ها می‌گویند می‌خواهند از فین‌تک حمایت کنند یعنی باید فاتحه فین‌تک را خواند. در ایران بهترین راه برای نابود کردن یک پدیده حمایت کردن از آن است. گویا دولت‌های باقی دنیا هم دوست دارند از فین‌تک حمایت کنند. این موضوع در کشورهایی که از نظر گرایش سیاسی اندکی گرایش‌های چپ دارند بیشتر قابل مشاهده است. از جمله این کشورها فرانسه است. فرانسوی‌ها در اروپا جایگاه قابل توجهی در فین‌تکک ندارند. حالا خبر رسیده که بانک مرکزی فرانسه آزمایش «زنجیره بلوک‌های بین بانکی» را هدایت می‌کند.

بانک مرکزی فرانسه جزئیاتی از یک آزمایش «بلاک چین» را فاش ساخته که در اکتبر سال 2016 کلید خورده است. آزمایش فناوری بلاک چین ازآن‌رو انجام‌شده است که پیامدهای عملکردیِ ناشی از مدیریت غیرمتمرکز شناسه کارت‌های اعتباری در سیستم پرداخت یکپارچه اروپا شناسایی گردد.

این آزمایش با مشارکت یک استارت‌آپ فین تک پاریسی به نام “Labo Blockchain” و نیز ” Caisse des Dépôts et Consignations” یا بخش دولتی مؤسسات مالی تحت نظر پارلمان فرانسه که “بازوی سرمایه‌گذاری دولت فرانسه” محسوب می‌شود، صورت گرفته است. برخی بانک‌های دیگر فرانسوی نیز در این آزمایش مشارکت داشته‌اند. این آزمایش تمامی بانک‌های مشارکت‌کننده را قادر می‌سازد آنالیزهای خود را در مورد تأثیرات و فرصت‌های به وجود آمده توسط این فناوری به اشتراک بگذارند.

بانک مرکزی فرانسه اعلام کرده است که در ژانویه سال 2017 ارزیابی جامعی از نتایج این آزمایش به عمل خواهد آمد و جزئیات بیشتر آن در کنفرانس کمیته پرداخت‌های فرانسه در پاریس به اطلاع عموم خواهد رسید. در ادامه این اطلاع‌رسانی، بانک مرکزی فرانسه به همتایان خارجی خود در کشورهای سنگاپور، ژاپن، روسیه، فنلاند، سوئد، بانک مرکزی اروپا، چین، کانادا و همتایان دیگر می‌پیوندد تا ارزهای دیجیتالی بر مبنای فناوری بلاک چین را آزمایش کرده و یا حتی گسترش دهد.

این تکه از متن را گروه پژوهش‌های فناوری و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک ترجمه کرده بود و اصل آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

نوآوری

خبر رسید که مسترکارت و ویزا به پرداخت دیجیتالی Tokenize پیوستند.

ویزا و مستر کارت، رقبای جدی در کسب‌وکار، اخیراً اعلام کرده اندکه در حوزه کیف پول موبایلی باهم همکاری می‌کنند.
این حرکت بازتاب قرارداد همزمانی است که به‌صورت ضربدری با «پی‌پل» در سپتامبر امسال بسته‌شده است. دارندگان هر دو نوع کارت می‌توانند از زیرساخت دیگر کیف پول‌های موبایلی برای پرداخت امن‌تر در محیط آنلاین استفاده کنند.
پرداخت‌های Tokenize شده با افزایش استفاده از EMV و چیپ کارت‌ها در نقطه فروش، گسترش‌یافته‌اند. اما در خرید آنلاین مشتریان هنوز باید شماره کارت، تاریخ انقضا و CCV را وارد کنند. اینها روش‌های استاتیک یا غیر توکنایز (untokenized) هستند.کیف‌های پول نظیر اندروید پی و اپل پی بر پایه پرداخت Tokenize ساخته شده‌اند ولی برای تجارت الکترونیک هنوز به یک موضوع عمومی تبدیل نشده‌اندبه‌هرحال دوران نزدیکی و همکاری مستر کارت و ویزا کارت به‌پایان می‌رسد و آنها دوباره برای جذب مشتری باهم خواهند جنگید.
ترجمه این متن را از کانال عمومی اطلاع‌رسانی کارت اعتباری برداشتم. این روزها تولید محتوا در عرصه فناوری‌های بانکداری و پرداخت افزایش یافته است. امیدوارم این روند باعث افزایش سواد و آگاهی مردم از ابزارها و فناوری‌های مالی شود. نتیجه آن مهم است که مردم اثر این ابزارها را در زندگی خودشان ببینند.

عمومی

وقتی نیویورک تایمز به موضوع فین‌تک می‌پردازد یعنی ماجرای فین‌تک در حال نفوذ جدی در میان توده مردم است. این روزنامه پیشرو و تاثیرگذار آمریکایی در گزارشی مفصل به فین‌تک‌ها پرداخته که در حال برانداختن بانکداری هستند!

ببینید: بانکداری در تغییر: استارت‌آپ‌های فناوری خدمات مالی را هدف گرفته‌اند

سال که به پایان می‌رسد، رسانه‌ها شروع می‌کنند به بررسی سالی که گذشت. نیویورک تایمز در گزارشی به مهم‌ترین پیروزی‌ها و شکست‌های فناوری در سال ۲۰۱۶ پرداخته است.

ببینید: بزرگ‌ترین موفقیت‌ها و شکست‌های فناوری‌ در سال ۲۰۱۶

اما جذاب‌ترین مطلب این مدت به نظرم این مطلب گاردین است: خیزش شهرهای بدون پول نقد! نویسنده این گزارش به این موضوع پرداخته است که استفاده از فناوری‌های پرداخت موبایلی و تکنولوژی‌های بدون تماس استفاده از پول نقد را کاهش داده است. اما این همه ماجرا نیست.

کمتر استفاده کردن از پول نقد برای همه خوب نیست!
کمتر استفاده کردن از پول نقد برای همه خوب نیست!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.