راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آب به آسیاب چه کسی می‌ریزیم؟

برخی نمی‌خواهند کسب‌وکارهای رمزارزی در ایران قانونی و مجوزدار باشند و به همین دلیل از زدن بدترین اتهام‌ها به آنها هم ابایی ندارند

نگاهی به آمارهای پرداخت، تصویری از آنچه در ایران رخ می‌دهد پیش روی ما می‌گذارد. طبق آمارهای بانک مرکزی ابزارهای پرداخت (کارت‌خوان، موبایل و درگاه‌های اینترنتی) در هر ماه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تراکنش را پردازش می‌کنند. نزدیک به ۸۵ هزار میلیارد تومان از این حجم، متعلق به درگاه‌های پرداخت اینترنتی است. از این مبلغ ۸۵ هزار میلیارد تومانی نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط شرکت‌های پرداخت‌یار پردازش می‌شود. شرکت‌های پرداخت‌یار بخشی از اکوسیستم فین‌تک ایران هستند و در سال‌های گذشته توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار پرداخت ایران را به دست آورند. این بازار گرفتن پرداخت‌یارها را باید در ارزش‌افزوده‌ای که این استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند، جست‌وجو کرد.

آن‌طور که مدیران بانک مرکزی می‌گویند، بیش از دوسوم تراکنش‌های پرداخت‌یارها نیز متعلق به صرافی‌های رمزارز ایرانی است. حالا حوزه پرداخت‌یاری و صرافی‌های رمزارز از بین کسب‌وکارهای فناوری مالی ایران بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ از وزارت صمت بگیر تا انواع نهادهای نظارتی در فقدان عملکرد اثربخش نهادهای رگولاتوری پولی و سرمایه در این حوزه‌های نوآورانه مدعی شده‌اند؛ این در شرایطی است که با وجود درخواست‌های مکرر فعالان حوزه رمزارز شاهد بی‌عملی دولت برای مقررات‌گذاری در این حوزه‌ها بوده‌ایم و در این شرایط مقررات‌گذاری‌نشده برخی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی فعالان فناوری‌های مالی ایران مرتکب تخلف شده‌اند! برخی صحبت‌هایی که در بعضی از رسانه‌های متعلق به بیت‌المال مطرح می‌شود، مخالف با روح توسعه و کارآفرینی است و معلوم نیست عده‌‌ای از کجا خط می‌گیرند که مأموریت‌شان چوب لای چرخ گذاشتن کسب‌وکارهای ایرانی است.

برخی اتهام‌هایی که این روزها از زبان برخی افراد و رسانه‌ها شنیده می‌شود، به قدری عجیب و ناجوانمردانه است که این حرف‌ها را از ضدانقلاب هم نمی‌شنویم! برخی به‌راحتی تهمت می‌زنند و با رویکرد «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» خودشان را محق می‌دانند که هر اتهامی را به فعالان اقتصادی ایران بزنند. مگر بارها و بارها از زبان آنهایی که دل‌شان برای این کشور می‌سوزد، نشنیده‌ایم که با بهانه‌های واهی نباید جلوی فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی را گرفت؟ مگر نمی‌دانیم که دشمن ما مأموریت دارد فعالان کارآفرینی و کسب‌وکارها را در ایران بدنام کنند؟ مگر نمی‌بینیم که برخی رسانه‌های بیگانه و مزدوران آنها چگونه به جان کارآفرینان ایرانی افتاده‌اند؟ اصرار برخی برای مقابله با کسب‌وکارهای ایرانی را چگونه باید تحلیل کرد؟

برخی گویی از اینکه در شرایط بد اقتصادی حوزه‌ای هست که در حال رشد است، ناراحت می‌شوند. برخی گویی به‌دنبال گسترش عادلانه فقر هستند و از هر گونه فعالیتی که ارزش‌آفرین است و در نهایت به توسعه اقتصادی و افزایش ثروت در ایران منجر می‌شود، بیزارند.

در حالی که استفساریه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری واضح گفته است که معاملات رمزارزی تخلف نیست، برخی به‌آسانی تهمت می‌زنند و می‌گویند معاملات غیرقانونی رمزارز! چگونه است که این معاملات غیرقانونی است و ما برای ماینینگ مصوبه هیئت دولت داریم؟ خوشبختانه درایت در مسئولان کشور وجود دارد و موضع‌گیری هفته گذشته آقای محسن رضایی مثبت بود؛ او در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت که نظر خودش و شخص رئیس‌جمهور نسبت به رمزارزها مثبت است. او به‌درستی گفت که این حوزه باید مقررات‌گذاری شود و نباید به بخش تاریک اقتصاد تبدیل شود.

او گفت که کسب‌وکارهای مرتبط با رمزارز باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند. من به‌عنوان یک فعال صنفی حوزه فین‌تک قاطعانه می‌گویم که بخش اعظم کسب‌وکارهای شناخته‌شده رمزارزی ایران، هم اظهارنامه مالیاتی پر می‌کنند و هم مالیات می‌دهند. خواسته اعظم آنها هم مقررات‌گذاری حوزه رمزارزهاست. امیدوارم برخی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و می‌خواهند مردم ایران را از توسعه بخش‌های نوین فناوری‌های مالی محروم کنند، به اهداف خود نرسند. در این زمینه ما در رسانه «رمزارز» تلاش می‌کنیم با آموزش و اطلاع‌رسانی زمینه تصیم‌سازی‌های درست را فراهم کنیم و از همه فعالان واقعی عرصه رمزارز در ایران هم درخواست می‌کنیم با کنار گذاشتن منفعت‌طلبی‌های شخصی زمینه توسعه فعالیت‌های قانونی را فراهم کنند.

یادمان باشد که امروز صرافی‌های رمزارز ایرانی فرصتی برای نظام و حاکمیت هستند و کمک بسیاری به قانونمند شدن حوزه رمزارز در کشور می‌کنند. آنهایی که با تهمت‌زدن و انتشار آمارهای اشتباه، سعی در گمراهی مدیران کشور دارند، اگر فرض کنیم از خارج از ایران خط نگرفته‌اند و درک‌شان از نوآوری اشتباه است، با اصرار بر درک اشتباه خود زمینه فرار سرمایه‌های ایرانی‌ها را فراهم می‌کنند. ما امیدواریم بتوانیم با گفت‌وگو زمینه بیداری را فراهم کنیم؛ ولی آن که خودش را به خواب زده، به هیچ صراطی مستقیم نیست و از همین الان جایشان را در کانادا رزرو کرده‌اند. مراقب باشیم از یک سوراخ چند بار گزیده نشویم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.