پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
خاتونی: بانکداری اجتماعی، مدل بلامنازع بانکداری آینده است
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران تأکید کرد: «فناوری و تکنولوژی در دنیا به سرعت در حال پیشرفت و توسعه بوده و بانکداری بر بستر شبکههای اجتماعی، مدل بلامنازع بانکداری آینده است.»
به گزارش روابط عمومی بانک ملی، مسعود خاتونی گفت: «تکنولوژی بانکها را به شدت متأثر ساخته و بانکهای سنتی امروز برای بقا در فضای کسبوکار آتی باید با توجه به معیارهایی نظیر اندازه بانک، میزان اعتبار نزد مشتری، قدرت مالی، راهبرد سازمانی و زمینه فرهنگی که در آن ارائه خدمت میکنند، مدل یا مدلهای مناسب کسبوکار آتی خود را انتخاب کنند.»
او افزود: «آینده بانکداری، بانکداری هوشمند مبتنی بر ارائه خدمت از طریق کانالهای ارائه خدمات همبسته و یا بانکداری در بازار یا خدمات متمرکز شده در قالب زیستبوم دیجیتالی و یا بانکداری در شبکههای اجتماعی و یا مدل ترکیبی از حالتهای مذکور هر چه باشد، هدف رفع بازه نامحدودی از نیاز مشتری در زمان و مکان وقوع و با کیفیت عالی خواهد بود.»
به گفته خاتونی، جدا از اینکه بانکها چه مدل کسبوکاری را برای آینده خود انتخاب کنند، تمرکز و رقابت در بانکداری آینده فراتر از خدمات مالی پایه بوده و محدوده وسیعی از خدمات مالی ارزشافزوده و غیرمالی را با توجه به نیاز گروههای مختلف مشتری دربر خواهد گرفت. لذا الزام بانکها به تشخیص رفتار مشتری، گروهبندی مشتریان و شناسایی نیازهای واقعی هر گروه بیش از بیش خواهد بود و این امر با تعامل نامحدود و حضور پیوسته در کنار مشتری در شبکههای اجتماعی به وقوع خواهد پیوست.
او تصریح کرد: «بعد از پایداری و دسترسیپذیری خدمات که شبکههای اجتماعی بخش قابلتوجهی از آن را تأمین میکنند، امنیت مهمترین رکن تعامل بانک در این شبکهها خواهد بود. ازاینرو اعتماد به بستر امن شبکههای اجتماعی باید همسنگ اعتماد به خود بانک باشد.»
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران گفت: «طبق بررسیهای میدانی انجام شده 80 درصد افراد فعال در حوزه شبکههای اجتماعی، بانکداری در این حوزه را به شرط این که نرمافزار آن داخلی و سرورهای آن در ایران باشد، مطلوب دانستهاند.»
او افزود: «با توجه به جایگاه بانک ملی ایران و انبوه مشتریان آن، این بانک بهصورت بالقوه استعداد را دارد که در بزرگترین شبکه اجتماعی کشور، بستری برای ارائه خدمات بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی را راهاندازی و معرفی کند. همچنین امنیت تبادلات مالی این بانک در فضای اینترنت نیز سرمایه و مزیت دیگری برای تحقق بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی در این بانک است.»
خاتونی ابراز داشت: «با توجه به ضرورت حرکت بانکها در حوزه بانکداری اجتماعی، بانکها باید ضمن طراحی و ظرفیتسازی مناسب شبکههای پیامرسان داخلی، شرایط را برای استفاده بهینه از این بستر موردتوجه مردم فراهم کنند.»