راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴ استارت‌آپی که آینده‌ای هوشمند برای پرداخت‌های دیجیتال رقم می‌زنند

مریم رضایی، دنیای اقتصاد / پرداخت پول یکی از عمیق‌ترین گسل‌هایی است که در سال ۲۰۱۶ در صنعت سفر و گردشگری آزمایش شده است. از نحوه پرداخت اجاره مکان از طریق Airbnb گرفته تا پرداخت هزینه حمل‌ونقل با سرویس اوبر، از هزینه بلیت هواپیما تا رزرو رستوران، امسال افراد با چالش‌ها و راهکارهای زیادی مواجه شدند که در بخش‌های مختلف ظهور کردند.

گزارش اخیر Skift Trends می‌گوید: «کیف پول دیجیتال Venmo تنها در ژانویه ۲۰۱۶ بیش از یک میلیارد دلار را پردازش کرده و استفاده از آن همچنان زیاد است. سیستم Apple Pay در اکتبر ۲۰۱۴ در میان گمانه‌زنی‌های فراوان راه‌اندازی شد، اما اکنون بیش از دو میلیون نقطه فروش در آمریکا دارد و به‌سرعت در حال رشد است. استرالیا، کانادا، انگلستان و چین نیز به لیست کشورهایی پیوسته‌اند که Apple Pay اکنون در آن‌ها فعال است. شرکت‌های Airbnb، دلتا، اکسپدیا، هتل تونایت، لیفت، پرایس‌لاین و اوبر همگی Apple Pay را پذیرفته‌اند و از زمان راه افتادن پول بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، بیش از ۱۴۲ میلیون تراکنش به‌واسطه آن پردازش شده است.»

در این مقاله چند استارت‌آپ را که در بحبوحه رشد یافتن این تکنولوژی‌های پرداخت جدید و موانع آن شکل گرفته‌اند مرور می‌کنیم؛ از شرکت‌هایی که به گردشگران کمک می‌کنند برای سفرهای خود امتیاز کسب کنند تا آن‌هایی که کمک می‌کنند مخارج سفرتان را به‌سادگی و از طریق ارسال یک پیام کوتاه بپردازید.

پرداخت‌های دیجیتال

UTU

شرکت UTU برای حل یک مشکل متداول راه‌اندازی شد. اینکه چطور می‌توان یک مشتری وفادار را به یک مشتری خوشحال و راضی تبدیل کرد؟ پاسخ به این سؤال آسان بود و شرکت UTU با راه‌اندازی یک پلتفرم جایزه دهی انعطاف‌پذیر به مشتریان وفادار که مشابه آن تاکنون وجود نداشت، این مسئله را حل کرد. این استارت‌آپ به گردشگران امکان می‌دهد امتیازهایی را به‌عنوان جایزه در منزل خود یا هر جای دیگری، به دست آورند، جمع کنند و در جای مناسب از آن‌ها استفاده کنند. شرکت UTU به‌واسطه یک تجربه واقعی بین بازرگانان، مشتریان و برندها در سراسر دنیا ارتباطی فرامرزی ایجاد می‌کند. این پلتفرم به کسب‌وکارها یا بازرگانان امکان می‌دهد به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنند، آن‌ها را در مسائل اجتماعی درگیر کنند، پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشند و به آن‌ها پاداش دهند. کاربران UTU می‌توانند در فروشگاه‌هایی مثل زارا، استارباکس، بوتس، تام‌اند تام و هوم‌پرو از امتیازهایی که کسب کرده‌اند استفاده کنند.

travelbank-1000-way2pay-95-09-16

TravelBank

این شرکت در سال ۲۰۱۵ در سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی شد و یک سیستم مخارج مسافرت است که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را هدف قرار داده است. نرم‌افزار هوشمندی که TravelBank تولید کرده، فرآیند مدیریت بودجه را اتوماتیک‌سازی می‌کند، به‌طوری‌که با پیش‌بینی هزینه‌های سفر، اگر کاربران آن به هر دلیلی با کمبود بودجه در طول سفر مواجه شوند، به آن‌ها پول می‌رساند. طبق اعلام سایت Conferma via Pymts، سالانه معادل ۳۳ میلیارد دلار از وقت کارمندان هدر می‌رود، چون آن‌ها نمی‌توانند فرآیندهای مدیریت هزینه‌های خود را اتوماتیک‌سازی کنند. ۶۶ درصد مدیران مالی شرکت‌ها از روند فعلی مدیریت هزینه‌ها ناراضی هستند و اکثریت آن‌ها فکر می‌کنند روند فعلی مدیریت هزینه‌ها یا خیلی طولانی است یا خیلی گران. مؤسسان TravelBank می‌گویند ما با هدف پرداختن به این مسائل تنها با یک محصول، سعی کردیم این مشکل را حل کنیم. آن‌ها کارشان را با یک الگوریتم هوشمند که بودجه سفر را به‌طور دقیق و بر اساس قیمت‌گذاری‌های واقعی پیش‌بینی می‌کند، شروع کردند. این الگوریتم هزینه بلیت هواپیما، حمل‌ونقل زمینی، وعده‌های غذایی و… را در نظر می‌گیرد.

akruu-1000-way2pay-95-09-16

Akruu

تعهد افراد در برنامه‌های وفاداری در حال کاهش است و محدودیت‌هایی که درآمد اینترنتی اعمال می‌کند، در این موضوع نقش دارد. به همین منظور، سرویسی به نام Akruu که یک پلتفرم پیشرفته است راه‌اندازی شده است. این سرویس به اعضای خود کمک می‌کند با اعلام پیشنهادهای تبلیغاتی یا تکمیل فعالیت‌هایی مانند خرید آیتم‌هایی از فروشگاه‌های آنلاین مشارکت‌کننده، پاسخ دادن به نظرسنجی‌ها یا کمک به خیریه، امتیازاتی به دست آورند. تحقیقات نشان می‌دهد گردشگران به‌طور خاص دوست دارند نسبت به مکان‌هایی که زیاد ازآنجا خرید کرده‌اند، وفاداری داشته باشند. شرکت Loylogic که مؤسس Akruu بوده در یک نظرسنجی از ۵۰۰۰ نفر که دائماً در حال سفرهای خارجی هستند مشخص کرده حدود ۸۰ درصد پاسخ‌دهندگان حاضرند برای ثبت‌نام در یک جامعه آنلاین که روش‌های مختلفی برای کسب امتیاز در برنامه وفاداری آن‌ها ارائه می‌دهد، وقت بگذارند. از این ۸۰ درصد، حدود ۶۰ درصد اذعان کرده‌اند که دوست دارند همواره از فرصت‌های کسب امتیاز مطلع باشند.

velocity-1000-way2pay-95-09-16

Velocity

قبل از اینکه رایانش ابری به یک جریان اصلی در دنیا تبدیل شود، تام برونو، مؤسس Velocity دیدگاه خود را برای تأسیس این شرکت بر اساس آن قرار داد. Velocity یک اپلیکیشن رزرو رستوران است که در حال حاضر در نیویورک، لندن، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس و میامی فعالیت می‌کند. بیش از ۱۱۰۰ رستوران از طریق این اپلیکیشن در دسترس هستند. این شرکت در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده و اکنون ۱۲۳ نفر پرسنل دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.