راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهل‌ویک API تأثیرگذار در فین‌تک – بخش اول

گفتن اینکه APIها به موتورهای فین‌تکی قدرت می‌بخشند سخن بی‌راهی نیست. APIها پاسخ مناسبی به استارت‌آپ‌ها در ساخت سریع محصولات هستند. امروزه اکثر شرکت‌های فین‌تک محصولات خود را با خدمات کلاد ارائه می‌دهند تا بتوانند همچون یک پایگاه داده on-premise، به داده‌های API دسترسی داشته باشند. رویکرد APIها به شرکت‌هایی که تازه پا در رکاب فناوری گذاشته‌اند و سازندگان در حال رقابت، این امکان را می‌دهد تا در اعتراض به محدود شدن توسعه Appهایشان به سازمان‌های IT که ازنظر منابع در مضیقه‌اند، در ساخت پلتفرم اصلاحات سریع‌تری ایجاد کنند.

با ادامه تغییرات در خدمات مالی سنتی از جانب استارت‌آپ‌های فین‌تک، بانک‌ها به این حقیقت پی می‌برند که ارائه یک API باز آنجا که توسعه‌دهندگان می‌توانند راهکارهای app بسیار خاصی را ایجاد و حفظ کنند- راه حفظ مشتریان آن‌ها در آینده است؛ اما بانک‌ها هنوز سرویس خود را به‌اندازه کافی باز نساخته‌اند!

بیایید نگاهی به لیستی جامع از APIهای مفید بیندازیم:

.

Braintree

APIهای Braintree با استفاده از درگاه پرداخت Braintree امکان آغاز پرداخت‌های پذیرشی را به شیوه‌ای یکپارچه برای کاربران فراهم می‌آورد. APIها به کاربران اجازه می‌دهند تا از طریق نرم‌افزارها وارد شده (sign in) و تأیید فوری بگیرند و کسب‌وکارها بتوانند اعتبارنامه و اساساً هر آنچه برای پردازش یک تراکنش لازم است را به آسانی از کاربران دریافت کنند. اینکه مشتریان خود از کاربران Braintree باشند کار کسب‌وکار آسان‌تر می‌گردد، در این صورت کاربران برای راه‌اندازی پرداخت‌ها تنها باید وارد نرم‌افزار شوند. API های شریک با کسب‌وکارهای همکار Braintree، سازندگان را در ساخت ویژگی‌های باارزشی چون گزارش داده در appهایشان توانمند می‌سازند.

.

CardConnect

رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار CardConnect امکان پذیرش امن سطح وسیعی از اعتبار، بدهی و پرداخت‌های جایگزین را ایجاد می‌کند. CardConnect به جای تعرفه یکسان بالا، به‌عنوان هزینه پردازش از قیمت‌گذاری “interchange plus” استفاده می‌کند. این API ویژگی‌هایی چون بودجه‌بندی روز آینده، سطح ۱ PCI مجاز، patented tokenization، صورت‌حساب‌های در حال وقوع، ارائه صورت‌حساب آنلاین، صفحه پرداخت میزبان و پیشگیری از تقلب در سرتاسر جهان را نیز ایجاد می‌کند. CardConnect از ین تا یورو را پوشش می‌دهد. شراکت CardConnect در سرتاسر جهان به آن اجازه می‌دهد تا قیمت گذاری جهانی ارائه داده و به‌صورت بین‌المللی در ارزهای مختلف اجرا شود. CardConnect در کشورهایی شامل کانادا، ژاپن و ۱۸ کشور اروپایی قابل‌دسترسی است و در آینده کشورهای دیگری نیز به این موارد اضافه خواهند شد.

.

Dwolla

رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Dwolla رابطی برای یکپارچه‌سازی پلتفرم پرداخت به یک برنامه نرم‌افزاری فراهم می‌آورد. Dwolla یک پردازشگر پرداخت است و پلتفرم مبتنی بر وب فراهم می‌آورد که به کاربران امکان ارسال، دریافت و تقاضای بودجه از هر کاربر دیگری را ایجاد می‌کند. می‌توان از Dwolla در فیس‌بوک و توییتر، به‌منظور به اشتراک‌گذاری پول با دوستان استفاده کرد. کاربران همچنین می‌توانند از طریق موبایل و وب، به خرید کالا و خدمات بپردازند. این API قابلیت‌های کارکردی ارسال، درخواست و بازیابی سوابق حساب و ارسال پول بین حساب‌های Dwolla را برای سازندگان فراهم می‌آورد.

.

Google

این غول تکنولوژی، APIهای منحصربه‌فرد کیف پولی را ارائه می‌دهد که باعث یکپارچگی خدمات محبوب کیف پول Google می‌گردند. این APIها به ساده و موثرسازی جریان خرید در میان appها و وب‌سایت‌ها یاری می‌رسانند. دو API عمده ارائه شده عبارت‌اند از:

خرید فوری: این API روش کلاد-محوری برای دسترسی و ذخیره اطلاعات پرداخت فراهم می‌آورد. همچنین با ساده و مؤثر ساختن جریان پرداخت و کاهش میزان اطلاعاتی که باید مشتریان وارد سازند، سرعت خرید را افزایش می‌دهد. این API می‌تواند با زیرساخت پرداخت‌های موجود یکپارچه گشته و به شیوه‌ای سریع، آسان و رایگان به ارائه خدمات پرداخت بپردازد.

کیف پولی هدفمند: این API پلتفرم ساده‌ای برای پیوند دادن کسب‌وکارها با میلیون‌ها کاربر Google بوده و برنامه‌ها، خدمات و موارد دیگر وفادارانه را به نمایش می‌گذارد. کسب‌وکارها می‌توانند از طریق پلتفرم همیشه موجودی که دارای اعلامیه‌های محل-محور، به‌روزرسانی‌های در زمان واقعی و پیام‌رسانی است، مشتریان خود را حفظ کنند. علاوه بر این مدیریت به‌روزرسانی‌ها از طریق کلاد بسیار ساده‌تر می‌شود.

.

Intuit

این شرکت API آنلاین کویک‌بوک‌ها را ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به حجم عظیمی از داده‌های مالی ایجاد شده در کویک‌بوک‌ها توسط کسب‌وکارها، نفوذ کنند. Intuit همچنین API داده حساب مشتری را که در امتداد API آنلاین QuickBooks است، ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی برنامه‌ریزی شده به داده‌های بیش از ۱۹۰۰۰ موسسه مالی را فراهم می‌آورد. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این APIها برنامه‌های ثالثی برای QuickBooks ایجاد کنند که از طریق بازار Intuit (Apps.com) قابل‌ارائه به مشتریان است.

.

iZettle

رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار iZettle امکان دسترسی و یکپارچه‌سازی قابلیت‌های کارکردی iZettle با سایر نرم‌افزارها و ایجاد نرم‌افزارهای جدید را برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند. چند مثال از روش‌های API شامل مدیریت اطلاعات حساب، پردازش پرداخت و بازیابی اطلاعات پرداخت است. iZettle خود یک نرم‌افزار موبایل، تبلت و مبتنی بر وب است. کاربران می‌توانند از طریق موبایل، تبلت و وب iZettle، پرداخت‌ها را قبول کنند. iZettle همچنین APIهای اختصاصی برای پشتیبانی یکپارچه از پرداخت‌های کارتی چیپ-محور ارائه می‌دهند. iZettle هم‌اکنون ارائه دهنده دستگاه‌های کارت‌خوان برای مینی کارت‌های چیپی است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از APIهای چیپ کارت برای توانمند ساختن appها به‌منظور دسترسی به دستگاه کارت‌خوان و تبدیل تلفن به یک پایانه استفاده کنند.

.

Marqeta

در نوامبر سال گذشته، نوآور پرداخت Marqeta، یک API باز صادر کننده پردازش پرداخت معرفی کرد. این شرکت هم‌اکنون ارائه دهنده پلتفرم پرداختی است که دارای قابلیت‌هایی غنی بوده و به شیوه‌ای سریع و آسان کارت‌های پرداخت موبایلی و فیزیکی را تنظیم می‌کند، انواع بودجه‌بندی چندگانه را پیکربندی می‌کند و شیوه و محل استفاده از کارت‌ها در زمان واقعی را توضیح می‌دهد. Marqeta می‌تواند از پردازش و مدیریت برنامه گرفته تا تجارت چند طرفه و نظارت پویا بر موارد استفاده مصرفی و تجاری، به یک‌هاست نرم‌افزارهای ویژه قدرت بخشد. سازندگان می‌توانند با استفاده از APIهای باز Marqeta به همه این ویژگی‌ها دسترسی داشته باشند.

.

MasterCard

این غول پردازش کارت اعتباری، ارائه دهنده راهکارهای مبتنی بر API است تا جنبه‌های چندگانه راهکارهای پرداخت را پوشش دهد. در اینجا چند API مهم را که رسماً توسط MasterCard برای توسعه راهکارها به توسعه‌دهندگان ارائه می‌شود عنوان می‌کنیم:

Simplify Commerce: صرف‌نظر از برند پرداخت، پرداخت‌های تجارت موبایلی و تجارت الکترونیک را ممکن می‌سازد.

MoneySend: سرویس انتقال پول را از طریق کانال‌های چندگانه ممکن می‌سازد.

Mobile UI SDK: با نرم‌افزار موبایل UI یکپارچه می‌شود و به‌این‌ترتیب سرویس کیف پول موبایل و بانکداری موبایل را ممکن می‌سازد.

rePower: به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا از طریق انواع سپرده، به حساب‌ها بودجه اضافه کنند.

MasterPass-Merchant Checkout: با بازیابی اطلاعات کارت‌های پرداخت، از یک کیف پول دیجیتالی در شبکه MasterPass، امکان وارسی آنلاین را فراهم می‌آورد.

Western Union Money Transfer: با استفاده از شبکه عامل اتحادیه غربی، مؤسسات مالی را در ارسال و دریافت پول توانمند می‌سازد.

.

PayPal

رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار REST شرکت PayPal باعث یکپارچگی سیستم محبوب پردازش پرداخت با سیستم وارسی مبتنی بر وب می‌گردد. PayPal همچنین برای استفاده از رابط‌های REST به ارائه SDK های موبایل برای iOS و اندروید می‌پردازد. رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار REST به پرداخت‌ها این امکان را می‌دهد تا از اعتبارنامه‌های PayPal یا کارت‌های پرداخت سنتی استفاده کنند. در اینجا PayPal یک app است که به‌عنوان یک صندوق خریدوفروش، پرداخت‌های تلفنی را می‌پذیرد.

API پرداخت انطباقی PayPal، کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان را در انتخاب مناسب‌ترین سناریوی پرداخت موردنیازشان توانمند می‌سازد. کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان می‌توانند نرم‌افزارهایی برای مدیریت پرداخت‌ها، پیش-تایید پرداخت و بازپرداخت‌ها ایجاد کنند. کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند به‌طور متقابل پول ارسال کنند و پرداخت‌های هر دو مدل زنجیره‌ای را به‌طور موازی جدا سازند. آن‌ها می‌توانند پرداخت‌های مهمان را پذیرفته و مخارج را به‌صورت جدول در برنامه منظور کنند.

.

Square

Square برای فراهم آوردن امکان ایجاد appها و ابزار پلتفرم Square برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان ثالث، در سال ۲۰۱۴ به‌طور عمومی از API اتصال خود رونمایی کرد. کسب‌وکارها می‌توانند از این API اتصال برای بازیابی گزارش فعالیت برای پرداخت‌ها، بازپرداخت‌ها و تعرفه‌های پردازش شده استفاده کنند. Square خود در سال ۲۰۱۴ سرمایه عظیم ۱۵۰ میلیون دلاری دریافت کرده و برخی خدمات جدید چون Square Cash و Square Order را ارائه داده است. علاوه بر این، این شرکت به نسخه‌های ارتقاءیافته راهکارهای سخت‌افزار mPOS دست‌یافته است. با توجه به چشم‌انداز API درباره این شرکت انتظار می‌رود حتی راهکارهای بیشتری در سال ۲۰۱۵ ارائه دهد.

.

Stripe

APIهای شرکت Stripe امکان یکپارچه‌سازی پرداخت‌ها را در میان وب‌سایت‌ها یا appهای توسعه‌دهندگان فراهم می‌آورد. Stripe با پشتیبانی بیش از ۱۳۰ ارز، در اوایل سال ۲۰۱۴ جهانی شد. یک مشتری در آفریقای جنوبی با Stripe می‌تواند از یک کسب‌وکار استفاده‌کننده از این محصول در بریتانیا خرید کند. استفاده از APIهای Stripe به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به جای اینکه مجبور به کار با شرکای مالی چندگانه باشند، از یک راهکار برای چندین ارز بهره ببرند.

Stripe اخیراً APIهای خود را برای پشتیبانی از پرداخت‌های مبتنی بر Bitcoin نیز به‌روز ساخته است. Stipe با راه‌اندازی در ماه مارس سال ۲۰۱۴، به دلیل مدنظر داشتن انواع کسب‌وکارها از فروش APIهای پرداخت آنلاین درآمد بسیاری به دست آورد.

.

Visa

Visa برای اولین بار در همکاری ملی با بریتانیا در راهکار کیف پول دیجیتالی “V.me” راه‌اندازی شد. V.me به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات کارت را برای اعتبار چندگانه و کارت‌های بدهی Visa، MasterCard، American Express، Discover و همچنین “Bill to” و “Ship to” موردنظر برای هر کارت ذخیره سازند. V.me امکان خرید را با ورود منفرد و امن در بین همه کانال‌ها و ابزار ایجاد می‌کند. همه این موارد به واسطه APIهای V.me که یکپارچه کننده پلتفرم‌ها هستند ممکن می‌شوند.

.

Apple

سال ۲۰۱۴ شاهد ظهور شیوه سریع و امنی برای پرداخت در فروشگاه‌ها با استفاده از آیفون ۶ یا ۶ پلاس با NFC و شناسه اثرانگشت بود. Apple Pay به کاربران کمک می‌کند تا زحمت حمل کیف پول فیزیکی برای را نداشته و پرداخت امنی را تجربه کنند. Apple برای سازندگان ثالث، APIها و SDK هایی فراهم آورده که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا Apple را در app های خود بگنجانند. درنتیجه Apple Pay بخصوص برای خریدهای in-app در تعدادی از سیستم‌های پرداختی حضور دارد. به لطف APIها، بانک‌های بیشتر و بیشتری می‌توانند Apple Pay را در سیستم خود وارد سازند. این ویژگی قدرتمند Apple Pay در آینده بر گستره بین‌المللی آن خواهد افزود.

.

Yodlee

Yodlee Interactive که یکی از تقسیمات Yodlee است APIهایی می‌سازد که با استفاده از داده‌های تراکنشی مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا، به مشتریان کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری FinAppهای نوین را به بازار آورند. این Yodlee اصولاً ارائه دهنده دو API زیر است:

API بررسی فوری حساب این API برای توانمند ساختن توسعه‌دهندگان در کاهش تقلب و ریسک و همچنین کاهش اختلاف، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا سریعاً پرداخت انجام شود چرا که در واقع آن‌ها حساب را بررسی کرده‌اند، بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند با شارژ کردن حساب از ضعف آن بکاهند.

API متراکم به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا صرف‌نظر از نوع حساب (حساب سرمایه‌گذاری، حساب بانکی، حساب کارت اعتباری، حساب پاداشی، حساب بیمه یا برخی از سایر حساب‌ها) و به واسطه توانایی انبوه‌سازی حساب‌ها به داده‌های امنیتی و تصادفی شده بانک دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر این دو مورد، این شرکت برای مؤسسات مالی اختصاصی، یک API سازمانی اختصاصی و با دو عنوان تجاری راه‌اندازی کرده است. رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Yodlee همچنین امکان اضافه کردن اطلاعات محل جغرافیایی به داده‌های مالی را فراهم آورده است.

.

Xignite

رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار Xignite توسط بیش از ۴۰ استارت‌آپ مشتری شامل شرکت‌هایی چون Betterment، Wealthfront، Personal Capital، Oracle، SAS، Sungard، Charles Schwab، Navy Federal Credit Union، TD Ameritrade، Brinks، GE و Starbucks مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از APIهای خاص این شرکت به نام “DactSet Fundamentals”، یکی از اولین APIهای مبتنی بر REST برای فراهم آوردن داده‌های دقیق و قابل‌اعتماد سوابق مالی، اصولی، درآمدی و بیشتر در میان بیش از ۱۷۰ مبادله جهانی است.FactSet Fundamentals برای خدمات مالی به بیش از ۴۰ API دیگر در منبع APIهای Xignite ارتباط دارد. APIهای Xignite باعث یکپارچگی نهایی داده بوده و به بسیاری از پروژه‌های خدمات مالی قدرت می‌بخشد.

ادامه لیست در بخش بعدی مقاله عنوان خواهد شد، برای اطلاع از سایر APIهای مفید در بخش بعدی با ما همراه باشید.

ادامه دارد …

منبع: توسن بوم؛ فاطمه غفاری / 41 APIs Making Waves in FinTech

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.