راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور مهم‌ترین مطالب رسانه‌های جهان درباره فین‌تک (شماره ۱)

به‌نام خدا و سلام. چرا مرور مطالب مهم‌ترین رسانه‌های جهان درباره فین‌تک؟ در راه پرداخت مطالب زیادی درباره فناوری‌های بانکداری، پرداخت و فین‌تک منتشر می‌کنیم؛ به طور متوسط ده مطلب در روز. تمرکز ما انتشار مطالبی درباره ایران است و تاکنون برخلاف روند تولید محتوا در رسانه‌های دیجیتال فارسی کمتر به سراغ ترجمه مطالب انگلیسی رفتیم. ما یک شاخصی داریم که اگر ده مطلب منتشر می‌کنیم ۷ تای آنها باید مربوط به ایران باشد و ۳ تا مربوط به دیگر کشورها و فرهنگ‌ها. با این حال در یک سال گذشته، حجم تولیدمحتوا به زبان انگلیسی درباره فین‌تک افزایش شدیدی یافته است. به همین دلیل نمی‌شود در برابر حجم انبوه مطالبی که منتشر می‌شود بی‌توجه باشیم. به همین خاطر از این هفته برخی از مطالب مفید انگلیسی را در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. این انتشار گاهی فقط در حد یک تیتر است و گاهی با شرح و توضیح بیشتر. شماره اول شاید از منظر زمان انتشار خبرها درست نباشد. علت آن این است که نزدیک به دو ماه است بر سر انتشار این مطالب بحث می‌کنیم. مثل خیلی از گفت‌وگوها که ممکن است در نهایت به جایی نرسد احتمال داشت این بحث‌ها هم بیش از حد طولانی شود و کار روی زمین بماند. این شد که شروع کردیم. فعلا این مجموعه مطالب نامی دارد و آن را با عنوان «مرور مطالب مهم‌ترین رسانه‌های جهان درباره فین‌تک» می‌خوانیم؛ شاید بعدا نام بهتری یافتیم!

***

اولین پیشنهاد را اختصاص می‌دهیم به برت کینگ نویسنده کتاب گسست بانک‌ها. او در برنامه رادیویی خود گفت‌وگویی با ماشین IBM یعنی «واتسون» داشته است. اساسا پیشنهاد می‌کنم پادکست‌های «برکینگ‌بنکس» را از دست ندهید. این یکی که دیگر محشر است!

بشنوید: گفت‌وگوی برت کینگ با ماشینی به نام واتسون. غور در مفاهیمی مانند هوش مصنوعی، زنجیره بلوک‌ها، بزرگ‌داده‌ها، محاسبات ابری، نوآوری و …

Fintech & IBM World of Watson

تاکنون ۱۷۲ اپیزود از پادکست‌های برت کینگ منتشر شده است و این برنامه یکی از جذاب‌ترین‌ها بوده است:

Swisstech, Luxtech, and Insurtech

ما هر روز از واژه‌های زیادی در زمینه فناوری‌های بانکداری و پرداخت و فین‌تک استفاده می‌کنیم. خیلی وقت‌ها نه تنها معادل فارسی صحیح آنها را نمی‌دانیم یا اساسا به آنها دسترسی نداریم، گاهی مفهوم واژه را هم درست نمی‌دانیم. بد نیست گاهی برای واژه‌هایی که هر روز استفاده می‌کنیم وقت بگذاریم و آنها را مرور کنیم. وب‌سایت dataconomy برای ما ۲۴ واژه را معنا کرده است که نباید از دست داد:

A BEGINNER’S GUIDE TO FINTECH TERMINOLOGY

برنامه‌های ویدیوی techcitynews را از دست ندهید. تمرکز این ویدیوهای خوش‌ساخت استارت‌آپ‌های فین‌تک بریتانیا است.

Marvel raises £4m, Microsoft’s acquisition of LinkedIn is approved & more in the Week in Tech

یکی از مسائل که ذهن آینده‌نگرها را در زمینه بانک‌ها  اشغال کرده این است که عمر شعبه چه زمانی به پایان می‌رسد! بانک‌ها تصور می‌کنند شعبه بخشی جدایی‌ناپذیر از بانک است و کارمندان بانک‌ها هم تصور می‌کنند بخشی جدانشدنی از یک بانک هستند. اگر زمانی فرا برسد که بانک‌ها بتوانند بدون کارمندان شعبه کارشان را جلو ببرند اوضاع چطور خواهد بود؟ ZDnet در گزارشی جالب به این موضوع هیجان‌انگیز پرداخته است:

Can AI really run a traditional bank with no staff? This startup thinks so

Italian fintech firm Euklid plans to go beyond bitcoin machine learning to offer the services of a traditional bank, but almost entirely run by AI.

از ZDnet یک گزارش دیگر هم کار کنیم بد نیست. در روزهایی که تکلیف ما با فین‌تک در ایران معلوم نیست دولت سنگاپور راهنمای عمل فین‌تک‌ها را منتشر کرده است. این را هم بدانید که سنگاپوری‌ها سخت تلاش می‌کنند به هاب فین‌تک آسیا یا نهایتا جنوب شرق آسیا تبدیل شوند. تا الان هم کارهای هیجان‌انگیزی انجام داده‌اند. همین چند هفته پیش بود که هفته فین‌تک در سنگاپور برگزار شد.

Singapore outlines fintech strategy, releases sandbox guidelines
Monetary Authority of Singapore underscores the importance of a regulatory regime that aids innovation while ensuring security, as well as the right infrastructure and ecosystem to support new technologies.

تک‌کرانچ الگوی بیشتر پایگاه‌های خبری دیجیتال در حوزه فناوری‌ اطلاعات در ایران است. هرچند برخی ممکن است انکار کنند! خوبی تک‌کرانچ نسبت به بسیاری از رسانه‌های فارسی زبان این است که آنها مطالبی درباره خودشان تولید می‌کنند. در ایران ما از این مزیت برخوردار هستیم که مردم حوصله خواندن به زبان انگلیسی را ندارند. پس همین مطالب را می‌شود ترجمه کرد و تمام! ببینیم در تک‌کرانچ چه خبر است!

سیتی بانک، از مدت‌ها پیش مانند بسیاری از بانک‌های مطرح جهان آغوشش را به روی استارت‌آپ‌های فین‌تک برگزار کرده است. این بانک کمی از برنامه‌های نمایشی فراتر رفته و توانسته‌اند اولین خروجی‌شان را معرفی کنند.

Citi’s FinTech group launches its first product, a new mobile app

در ادامه بحث سیتی‌بانک این خبر هم جالب است:

Santander doubles investment in fintech fund to US$200m

در بحث هاب‌های فین‌تک معمولا از سیلیکون‌ولی، هلند، سنگاپور، لندن و چند جای دیگر نام برده می‌شود اما کمتر از آمریکای مرکزی و لاتین چیزی می‌شنویم. این روزها خبر می‌رسد که مکزیکی‌ها، یعنی همسایه جنوبی ایالات متحده آمریکا هم فعال شده‌اند و موج فین‌تک به آنجا هم رسیده است:

The rise and rise of Mexican fintech

در ادامه خبر سنگاپور این خبر مربوط به اتحادیه اروپا را هم بخوانید:

The EU’s new regulatory environment might help fintech flourish

سال ۲۰۱۷ نزدیک است اما هنوز در دنیا هم سر این صحبت می‌‌کنند که آیا فین‌تک یک حباب است! گویا فقط در ایران سر این بحث نمی‌کنیم!

Boom, bubble or bust for fintech?

با مرور مطالب رسانه‌های جهان متوجه می‌شویم که همه آنها نسبت به استارت‌آپ‌های فناوری دغدغه دارند و با شک وتردید به این‌ها نگاه می‌کنند. گاردین در مطلبی به مونزو یکی از استارت‌آپ‌های شناخته‌ شده فین‌تک در انگلستان پرداخته است و این را بررسی کرده که مردم چقدر حاضرند بانکداری‌شان را از طریق این ابزارها انجام دهند:

Would you do your banking with a tech startup?

در روزهای آینده هم قرار است رویدادی برای فین‌تک در پاریس برگزار شود:

parisfintechforum

یک مطلب کمی تا حدودی کاربردی را هم پیشنهاد می‌کنم ببینید:

5 Tips For Lead Generation For The Payments Sector

یک مطلب کمی تا قسمتی عمومی درباره تغییری که فناوری در شیوه‌های پرداخت در جهان ایجاد کرده را هم اینجا ببینید:

4 ways technology will change how you pay for things

بعد از سنگاپور و اروپا لاجرم خوب است چیزی از کانادا داشته باشیم. در این متن هم اینفوگرافی خوبی هست، هم خیلی قشنگ توضیح داده که کانادا چه خبر است:

FinTech in Canada Explained

paymentssource از رسانه‌های پولی سورس‌مدیا است. برای مطالعه مطالب این وب‌سایت باید پول پرداخت کنید. در این مطلب آنها نگاهی انداخته‌اند به راهبردهای شرکت مسترکارت برای دنیای دیجتالی.

Mastercard’s digital strategy got a big lift by giving banks more control

آمریکن‌بنکر، نشریه معروف چاپی سورس‌مدیا هم در گزارشی به این پرداخته است که نسل میلنیال هر روز بیشتر از بانک‌هایشان می‌خواهند که دیجیتالی باشند:

Millennials Demand More Than Digital Banking From Their Banks

یک اتفاق مهمی هم که در این یکی دو سال افتاده جدی گرفتن زنجیره بلوک‌ها یا همان بلوک چین توسط بانک‌ها است:

Blockchain platform developed by banks to be open-source

گویا این قصه اختلاف بین حرف و عمل نه فقط در ایران که جاهای دیگر دنیا هم وجود دارد. به نظر می‌رسد آسمان همه جا یک رنگ است. این گزارش طوفانی را ببینید که معتقد است اساسا یک درصد بانکداری دیجیتال شده است:

Digital banking is only 1% done – An interview with 11:FS

از این سری برنامه‌ها پیشنهاد می‌کنم این یکی را هم بشنوید:

EP114 – YIPI-API-YAY: OPEN PLATFORMS, MARKETPLACES AND NEXT-GEN BANKING

این روزها خبر می‌رسد که در ایران می‌خواهند دیوار خراب کنند روی سر اسنپ و تپسی. حالا که ما درگیر این بحث‌ها هستیم بد نیست ببینیم استارت‌آپ‌های فین‌تک دنیا هم درگیر مسائل متعددی هستند. وال‌ استریت ژورنال به تلاش‌های کردیت کارما پرداخته که می‌خواهد هر روز دامنه فعالیت‌هایش را بیشتر و بیشتر کند. کردیت کارما به صورت رایگان رتبه اعتباری افراد را برای آنها مشخص می‌کند و حالا می‌خواهد به حوزه مالیات هم ورود کند:

Credit Karma Hopes to Score on Tax Preparation

 

به اینجا که رسیدیم متوجه شدم ناخودآگاه چگالی مطالب مربوط به لندن بالا رفته است. علت چیست؟ به نظر خودم مهم‌ترین دلیل آن این است که لندن هاب فین‌تک دنیا است. انگلیسی‌ها حتی از آمریکایی‌ها هم جلوتر رفته‌اند. خبری در مورد پرداخت بدون تماس در تاکسی‌ها لندن را به نقل از نشریه جذاب وایرد برای شما انتخاب کرده‌ام:

All of London’s black cabs now accept contactless payments

هر هفته این بخش را ادامه خواهیم داد. زمان انتشار این مجموعه مطالب صبح‌های روز چهارشنبه است. احتمالا به مرور تغییراتی هم در شیوه ارائه مطالب ایجاد کنیم. تا ببینیم چه می‌شود.

ارادت

رضا قربانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.