راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا قدرت اِم‌پِسا در کنیا شکسته می‌شود؟

سمانه سمیعی / سرویس پرداخت موبایلی جدید mVisa امکان دسترسی کامل به موجودی حساب‌های بانکی را برای مشتریان فراهم می‌کند و مشتریان می‌توانند از طریق این سرویس به بخش‌های تجاری موردنظر و هم‌چنین به افراد موردنظر خود انتقال وجه انجام دهند.

اخیراً شرکت ویزا همکاری‌های جدیدی با چندین بانک کنیایی را آغاز کرده است. این شرکت قصد دارد سرویس‌هایی با هدف شکستن قدرت اِم‌پِسا (M-Pesa) در بازار پرداخت موبایلی این کشور راه‌اندازی کند. سرویس پرداخت موبایلی جدید mVisa امکان دسترسی کامل به موجودی حساب‌های بانکی را برای مشتریان فراهم می‌کند و مشتریان می‌توانند از طریق این سرویس به بخش‌های تجاری موردنظر و هم‌چنین به افراد موردنظر خود انتقال وجه انجام دهند. بانک‌های Co-Operative Bank، Family Bank ،KCB و NIC برای ملحق شدن به این سرویس، قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند.

شرکت ویزا بزرگ‌ترین شبکه پرداخت در سراسر جهان را دارد اما در کنیا توسط شرکت مخابراتی Safaricom و سرویس بسیار موفق اِم‌پِسا امکان قدرت‌نمایی نداشته است. ویزا امیدوار است بتواند با گسترش کارت‌های پرداختی خود به ‌اندازه کافی به رقیب موردنظر فشار بیاورد زیرا درصورتی‌که تراکنش‌ها از طریق شبکه ویزا پردازش شود، مصرف‌کنندگان و بخش‌های تجاری دیگر نیازی ندارند که از مشتری همان بانک یا همان اپراتور موبایلی مشخص باشند.

برای پرداخت‌های درون فروشگاهی، کنیایی‌هایی که گوشی‌های هوشمند دارند می‌توانند کدهای QR مندرج روی محصولات را اسکن کنند و سایرین نیز می‌توانند کد بخش تجاری موردنظر را وارد نمایند. برای جذب کردن کلیه بخش‌های تجاری از هر مقیاس و اندازه‌ای، کدهای QR می‌تواند در قالب یک تصویر ثابت پرینت شده یا یک عدد متغیر باشد که روی صفحه‌نمایش دستگاه موبایل متعلق به فروشنده نمایش داده شود.

ویزا اعلام کرده است که این سرویس می‌تواند شمول مالی 38 میلیون کاربر موبایلی فعال کنیایی را چند برابر کند و بخش‌های تجاری نیز از توانایی پذیرش پرداخت‌های الکترونیکی به نحوی بهره‌مند شوند که بدون نیاز به دستگاه کارتخوان بتوانند وجه موردنظر را در حساب بانکی خود دریافت نمایند.

سرویس mVisa برای اولین بار در سال گذشته در هندوستان راه‌اندازی شد. این سرویس تاکنون در هندوستان نزدیک به 30 هزار بخش تجاری را به عضویت درآورده است. ویزا قصد دارد سرویس‌های خود را در آفریقا گسترش دهد و تا پایان سال جاری اوگاندا، تانزانیا، رواندا و نیجریه را نیز به کنیا ملحق کند.

منبع: بانکداری الکترونیک / Finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.